hulp nodig

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

hulp nodig

Bericht door Hellolola »

Hallo!

Mijn kat plast achter de kattenbak, altijd dezelfde plek. ( waarschijnlijk terratorium gedrag maar om andere dingen uit te sluiten: ) Ik heb pijnstilling voor ontstekingen gehad van de huisarts maar dit mocht niet baten. Nu wil ik graag haar urine opvangen en naar de dierenarts brengen. Maar de vraag is hoe? het mag namelijk niet ouder zijn dan 4 uur en ik heb gewoon elke dag school. Ik wil dus maandag ochtend voor school het langs brengen. Maarja een kat plast niet op commando. En de kans dat ze precies plast voor ik weg moet is natuurlijk klein. Heeft iemand hier tips voor?

Groetjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: hulp nodig

Bericht door Zizi »

Vroeg opstaan en dan goed opletten zodat je het op kunt vangen. Kan een paar dagen duren natuurlijk want je hoeft niet meteen de eerste ochtend geluk te hebben met een verse plas.

Hoeveel katten heb je en hoeveel kattenbakken? Zijn het bakken met of zonder kap?
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: hulp nodig

Bericht door Hellolola »

ik heb 2 katten, de situatie is lastig ik woon op zolder bij mijn ouders. dus de ruimte is niet heel groot. Ik ben hierheen verhuist in oktober wegens beïndiging relatie. en mijn ouders hebben 3 katten en 1 hond. Ze hebben elkaar ontmoet mijn katten snauwen wel naar ze maar het gaat verder wel goed. 2 katten van mijn ouders zijn op zolder geweest dus kan ook territorium gedrag zijn? we gaan over 2/3 weken weer verhuizen naar een groter huis zodat ik een hele bovenverdieping heb met de katten en hoop dat het dan beter gaat. Mijn ouders hun dieren komen dan niet boven.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: hulp nodig

Bericht door Zizi »

Territorium kan, stress kan ook heel goed. Maar stress kan ook komen door of vererderd worden door te weinig kattenbakken. Het klinkt alsof je maar één bak hebt staan? Ik zou er zeker twee bij zetten en dan liefst zonder kap. Daarnaast is het natuurlijk heel verstandig om de urine te laten controleren maar ik zou sowieso de situatie met de bakken verbeteren, ook al ga je over een paar weken verhuizen en is je huidige plek krap, het heeft gewoon prioriteit boven krapte.
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: hulp nodig

Bericht door Hellolola »

ik heb 2 bakken op zolder, en 1 zonder kap 1 met. geen verandering qua plasgedrag na dat ik een tweede bak kocht. en ik ga inderdaad proberen komende week om haar urine te laten controleren. Ze heeft al wel medicijnen gehad voor een eventuele blaasontsteking
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hulp nodig

Bericht door Rik »

Het kan inderdaad dat ze wel voelen dat die andere katten en hond in huis zijn. Maar even urine opvangen en laten testen is altijd verstandig (en goedkoopste).

De juslepel methode is het beste en levert de zuiverste urine. Er zijn ook kattenkorrels die geen urine opnemen (en dan kun je de urine later uit de bak schenken maar direct opvangen is het beste.

Gooi om 04:00 een handdoek over de ingang van de bakken. Hou in de gaten wanneer desbetreffende kat een beetje gaat ronddraaien (en op de bak wil). Je kunt dat even zo laten dat de nood iets hoger wordt (niet al te lang). Haal de kap compleet van de bak en ga er met een juslepel en een schoon plastic bakje (wat je goed af kunt sluiten) naast zitten. Wanneer de kat op de bak zit en een beetje gaat draaien nog heel even wachten tot ze echt aanstalte maakt. En dan de juslepel onder haar gat duwen. Een klein schrikkend krijsje tot gevolg maar als het goed is wordt de juslepel volgeplast. Daarna zal ze beteuterd kijken waar het plasje is gebleven want ze heeft niets onder te graven Afbeelding maar jij hebt je bakje vol ;)

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: hulp nodig

Bericht door Hellolola »

Bedankt voor de tips , ik ga de komende week haar urine opvangen.
Nu is het alleen zo dat ze sinds eergister weer meer plast achter de bak, het was eerst 1-2 max 3 keer per dag en nu wel 4 a 5 keer. En het is erg toevallig dat gisteren mijn ouders hun katten even kort op zolder zijn geglipt. Dus het lijkt het territorium voor mij. Maar als dit zo is hoe verhelp ik dit ? want wil graag dat ze weer op de bak plast
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hulp nodig

Bericht door Rik »

Stress kan ook een blaasontsteking veroorzaken (vandaar de test). In principe zou een blaasontsteking zonder gruis zelf weer weg moeten gaan (als de stress verholpen is). Maar je kunt het wel een handje helpen (met b.v. Eurologist o.i.d.). Ook wordt er vaak een ontstekingsremmer met pijnstiller voorgeschreven.

Blaasontsteking is overigens zelden een gevolg van bacteriële infectie dus laat je niet direct antibiotica aansmeren voordat ze de urine op kweek gezet hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: hulp nodig

Bericht door Zizi »

Oh, wel verwarrend dat je net ook een ander topic aangemaakt hebt. Ik zal even mijn reactie kopieren zo.

Kan een kat plassen bij verlatingsangst? ik dacht dat het territorium gedrag is (kan t nog steeds zijn in combi met stress) maar ik merk ook dat het elke keer gebeurd als ik weg ben.
Maar ook op andere momenten denk ik? Want eerder schreef je dat ze 2 à 3 maal daags naast de bak plast [edit: 4 à 5 keer zelfs inmiddels]. Spendeer je wel tijd met je katten of zit je zelf (buiten werk /school om) veel beneden? Het is allemaal zo van een afstand niet te zeggen natuurlijk maar je kunt binnen de lastige situatie waar je in zit wel proberen het zo optimaal te regelen voor je katten. Dus die drie bakken, veel tijd met ze spenderen inclusief knuffelen en spelen, fijne krabpalen, ligplekken en liefst een neutrale zone tussen jouw katten en die van je ouders.

---

En hier lees ik dus dat de katten van je ouders zelfs op zolder zijn geglipt... als je vraagt hoe je de situatie kunt verbeteren dan is dat al een hele belangrijke. Dus wat ik hierboven aangaf: liefst een neutrale zone ertussen waar geen enkele kat komt (maar al helemaal niet dat ze in elkaars territorium kunnen komen). Daarnaast andere tips hierboven plus het opvangen van die urine.

Hoe deed je kat het op de spasmoglucinol?
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: hulp nodig

Bericht door Hellolola »

Hallo,

Super bedankt voor de reacties. Ik had vandaag haar urine in geleverd en ze heeft heel veel kristallen in haar urine. Ze zit nu aan speciaal voer en pijnstillers. Dus toch iets medisch
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hulp nodig

Bericht door Rik »

Hellolola schreef:... en ze heeft heel veel kristallen in haar urine. Ze zit nu aan speciaal voer en pijnstillers. Dus toch iets medisch
Ai, ja. Is er ook gezegd welke kristallen?
Struviet of oxalaat?

Dat is heel erg van belang om te weten.
De een ontwikkelt zich bij een lage ph van de urine.
En de ander bij een hoge.

Er zijn voedselsoorten die beweren voor beide te zijn maar daar geloof ik niet zo. Beter is dus echt te weten om wat het haar en eventueel supplementen te geven om de urine te verzuren of ontzuren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: hulp nodig

Bericht door Hellolola »

ja straviet staat in haar dossier (deze had ik opgevraagd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hulp nodig

Bericht door Rik »

Ah, fijn. Struviet is in ieder geval op te lossen met speciaal voer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: hulp nodig

Bericht door Hellolola »

Ja dan moet ze het wel eten.... ik heb 2 katten. Ze mogen nog maar 100 gram per dag samen. Maar ze zijn gewend aan brokjes de hele dag door en eten wanneer ze willen. dus mijn andere kat at gelijk vd brokjes en zij heeft er nog niks van gegeten. Nat voer wil ze ook niet. Ze is erg kieskeurig
Plaats reactie