Statische haren

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Statische haren

Bericht door R1ck »

Hallo allemaal,

Nika is een Sibeer”tje” van bijna 1 jaar oud. Ze heeft inmiddels een lekkere dikke wintervacht en het is heerlijk om haar te aaien en te knuffelen.

Echter heb ik vooral in de wintermaanden zelf al last van statische vonken/schokken als ik bijvoorbeeld een deurklink vastpak.
Nu ik voor het eerst een kat heb, merk ik dat tussen ons de vonken er meerdere keren per dag letterlijk vanaf vliegen. Als het wat donker is, zie je zelfs een blauwe vonk en ik voel de schok.

+ Herkennen mensen dit?
+ Zou Nika de schok ook voelen, of wordt ze beschermd door haar dikke vacht?

Ik ben een beetje bang dat de schokjes haar afschrikken, maar ik vind het lastig om dat terug te linken aan haar gedrag. Ze schrikt niet als er een vonkje is en ik een schokje voel in ieder geval. Maar meestal loopt ze wel rustig weg. Ze is aan het puberen, dus ze de spelregels van het aaien zijn sowieso veranderd vergeleken met toen ze een kitten was. Toen was alles goed, als ze maar lekker bij me was. Nu gaat het meer hoe en wanneer het haar uitkomt en heeft ze meer plekjes waar ze ook heerlijk ligt, zeker als ze zich wast of gewassen heeft. Dan moet het vieze baasje met die naar zeep stinkende handen zijn handjes thuishouden.

Kortom, ik vind het wat lastig inschatten of dit normaal gedrag is of dat dit door de schokjes komt.

+ Heeft Iemand een idee voor een oplossing?

Alvast bedankt!

Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Statische haren

Bericht door marloes501 »

Hoi Rick.
Wel herkenbaar hoor.
Ik had laatst ook een statische schokken toen ik Lilly aaide.
Het probleem in de winter is dat het in huis te droog is waardoor het statische kan worden.
Bij mij in huis kan het onder de 30% luchtvochtigheid zakken, en berg je dan maar.
Waar je ook aan kunt merken dat de luchtvochtigheid laag is, dat als de temperatuur in huis prima is je het toch nog onaangenaam vind voelen.

Overigens denk ik dat Nika waarschijnlijk meer aan het puberen is en lekker haar eigen gang gaat en dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Statische haren

Bericht door R1ck »

Hoi Marloes,

Bedankt voor je antwoord! Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Werd al bang dat ik oncontroleerbare super powers had. 😛

Ik denk ook dat Nika lekker aan het puberen is. Ze is veel te graag bij me, maar ligt liever naast me of voor me dan op schoot. Ze is ook echt wel flink gegroeid, dus op schoot past ze eigenlijk al niet meer. Of in de lengte, maar dan mag ik niet bewegen. Als ik op de bank in slaap val, kruipt ze meteen bovenop me en gaat ze ook liggen slapen. Totdat ik teveel geluid maak (lees: snurk), dan heb ik ineens een nieuwsgierige snuit in mijn gezicht of ze springt van me af en gaat naast de bank liggen. Als ze bij me komt, wil ze meestal wel rust en niet aangehaald worden. Als ze ergens lekker ligt en ik ga haar begroeten, of ik kom thuis en ze begroet mij, dan is ze een echt knuffelbeest. En ook onder het spelen vindt ze het vaak heerlijk om erkenning te krijgen voor haar heldendaden. Tenzij het teveel afleid van het spelen natuurlijk, want dan is madam er niet van gediend natuurlijk. 😝 Dan is het tijd voor actie. Siberen zijn slimme katten die je veel kunt leren. De mijne is zo slim dat ze mij netjes heeft afgericht. Ik zou het niet anders willen! 😊

Groetjes, Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Statische haren

Bericht door Synemios »

Ik ben het met Marloes eens, ik zou me er niet teveel zorgen om maken.

Hier springen de vonken er ook vanaf.
Aan de blikken te zien voelen ze het wel, en terwijl ik dit type komt Tommy een kopje geven en die kreeg dus ook een schok :lol:
En nu is het uiteraard mijn schuld en zit meneer beledigd vanaf de grond naar me te kijken of ik wel lekker ben :lol:

Nika heeft je inmiddels inderdaad goed afgericht als ik het zo lees ;-)


Indy haar haar staat meestal ook omhoog als het schokjes tijd is, dan is ze statisch.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Statische haren

Bericht door Zotvanpoezen »

Het ergste is als het neusje een "tik" krijgt :-( .
Meestal gebeurt dit als ze pas binnen zijn en mij komen begroeten als ik in mijn luie zetel lig. Dan zijn ze snel weer weg.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Statische haren

Bericht door R1ck »

Dat vind ik juist zo mooi aan katten. Ze hebben een eigen persoonlijkheid met bijbehorende karaktertrekjes. Juist dat ze gedrag kunnen uiten als beledigd zijn, ook al is het puur vanuit hun beleving, maakt ze voor mij als een onderdeel van het gezin. Gelukkig is het meestal weer snel vergeten. :)

@Synemios: ik ben de enige met de broek aan in huis hier, maar helaas is dit slechts in letterlijke zin. :lol: Het is mijn eerste kat die ik als kitten gekregen heb. Ik heb haar moeder en maatje en we zijn wat dat betreft gek op elkaar. Ik verwen haar teveel, maar ik ben tegelijkertijd ook heel consequent. Het probleem is dat ze me soms te slim af is. Dan komt ze heel mooi naar me toe en tikt me aan om te spelen, ik vind dat té schattig en ga zonder nadenken doen wat ze vraagt. Dat doe je een paar keer en dan ben je de Sjaak. Luister je dan een keer niet, dan zit ze recht voor me en staart ze me met grote ogen aan van: "komt er nog wat van?" Maar als ik een keer gaap en de ogen dichtdoe, dan begrijpt ze dat ik in relax mode zit. Dan gaat ze zelf spelen. Ze komt dan nog een paar keer recalcitrant langs gerend, waarbij ze op de bank, over me heen springt. Daar kan ik dan ook heerlijk van genieten! :) Aapje van me! :P
Of als ze me "helpt" terwijl ik achter de computer zit. Ze mag niet op het bureau, maar dan móet ze bij me op schoot en zit ze vol aandacht mee te kijken met wat ik doe. En dan aai je haar een keer en complimenteer ik haar dat ze zo goed helpt en dan is ze helemaal in haar element. En ik geniet dan net zo hard mee. :)
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie