Pilletje geven aan poes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
LeonieT
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2020 18:25

Pilletje geven aan poes

Bericht door LeonieT »

Hoi, ik heb sinds vrijdag mijn allereerste kat ooit en het is allemaal best wel spannend. Zowel voor mijn poes Lily als voor mij.
Nu heeft ze in de opvang niesziekte opgelopen en moet ik haar elke dag een pilletje antibiotica geven.
De eerste 2 dagen lukte het me met moeite om het pilletje in haar bekje te stoppen, maar ze begon flink tegen te stribbelen. De 3de dag heb ik het pilletje weten te verstoppen in haar eten en at ze het zonder problemen op. Echter lijkt het erop dat ze de truc nu doorheeft en ze at alles op maar spuugde het pilletje weer uit.
Vervolgens probeerde ik het pilletje weer in haar bekje te stoppen, maar ze stribbelt zo hard tegen dat het me niet lukte. Op youtube heb ik opgezocht naar de beste methode, maar helaas in al die video's gebruiken ze katten die op hun plek blijven zitten. Dat doet Lily dus totaal niet. Zodra ik haar in een dekentje wil wikkelen glipt ze er alweer uit.
Heeft iemand anders nog goede ideeën hoe ik haar het beste de medicatie kan geven. Ze heeft nog 6 dagen in de kuur te gaan en dit kost mij ook wel ontzettend veel energie en stress momenteel...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door Synemios »

Heb je al easypill of via vitakraft staafjes geprobeerd?
easypill kun je gewoon bij de dierenarts kopen, dat scheelt jullie beiden stress.
Of misschien in een stukje leverworst mits ze verder gezond is, maar niet teveel zit veel zout in.
Hopelijk trapt ze daar wel in, hier werkt dat beter dan het door het voer doen.

Wat hier ook wel werkt is ze tussen je benen( knieen) klemmen en zo het pilletje erin doen.
Of met zijn 2en.
Kopje omhoog, pilletje erin en over het keeltje wrijven.
Of als ze zit te eten snel het pilletje erin mikken en er iets achteraan geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door marloes501 »

Je kunt het pilletje ook malen/verpulveren tussen 2 lepeltjes en dan door een beetje heel goede kwaliteit natvoer.
Mijn vorige kat had het zelfde als jou kat, kreeg een geen pillen naar binnen zolang ze heel waren.
Maar gemalen door wat natvoer ging het als een speer naar binnen.

Succes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door Synemios »

Wel even kijken of je het pilletje wel mag breken, verpulveren.

Maar als alle tips niet werken zou je ook nog aan de da kunnen vragen of ze die ab hebben in injectievorm en dat kunnen injecteren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LeonieT
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2020 18:25

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door LeonieT »

Synemios schreef: 21 jan 2020 20:53 Heb je al easypill of via vitakraft staafjes geprobeerd?
easypill kun je gewoon bij de dierenarts kopen, dat scheelt jullie beiden stress.
Of misschien in een stukje leverworst mits ze verder gezond is, maar niet teveel zit veel zout in.
Hopelijk trapt ze daar wel in, hier werkt dat beter dan het door het voer doen.

Wat hier ook wel werkt is ze tussen je benen( knieen) klemmen en zo het pilletje erin doen.
Of met zijn 2en.
Kopje omhoog, pilletje erin en over het keeltje wrijven.
Of als ze zit te eten snel het pilletje erin mikken en er iets achteraan geven.
Ze glipt echt heel erg makkelijk tussen mn armen en benen uit, ik heb het allemaal al geprobeerd xD Jammer genoeg woon ik alleen dus heb ik niemand die me erbij kan helpen. Dan was het misschien makkelijk geweest.
Heb ook al gekeken naar de easypill, maar die is jammer genoeg uitverkocht bij de lokale dierenwinkels. Zal nog een aantal dagen moeilijk moeten doen.
LeonieT
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2020 18:25

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door LeonieT »

marloes501 schreef: 21 jan 2020 21:08 Je kunt het pilletje ook malen/verpulveren tussen 2 lepeltjes en dan door een beetje heel goede kwaliteit natvoer.
Mijn vorige kat had het zelfde als jou kat, kreeg een geen pillen naar binnen zolang ze heel waren.
Maar gemalen door wat natvoer ging het als een speer naar binnen.

Succes
Helaas heeft ze de truc al helemaal door. Alles wat ook maar in aanraking is gekomen met die pil eet ze niet op, dus verpulveren zal ook niet gaan lukken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door Synemios »

Heeft de dierenarts geen easypill in huis?
Bij ons verkopen ze dat ook bij de da.

Je hebt ook pillenschieters maar als ze weg glipt heb je daar ook niks aan, daarbij vind ik dat zelf enge dingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Trijntje1975
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2019 23:45

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door Trijntje1975 »

Hi Leonie, ik ben ook alleen en moest mijn kitten Leo met niesziekte ook elke dag AB geven. Wat voor mij werkte, was het pilletje vroeg in de ochtend geven zodat Leo al best wel hongerig was. Dus niet eerst laten eten .. ik deed dan op een schoteltje een klein beetje vitakraft liquid (dat vind hij heerlijk) en dat zet ik vlak bij me. Dan zette ik Leo op het aanrecht zodat ik goed stevig kon staan, het pilletje in een klein beetje easypil kneden, dan zn hoofdje naar achteren houden, zn bekje openen en dan de easypill naar binnen stopen, kopje ophoog houden, en desnoods je hand een beetje bij zn bekje houden zodat het bekje niet opengaat en dan gelijk het schoteltje onder zn neusje stoppen, hij likte dan gelijk het 'papje' op en wist ik zeker dat het tabletje erin zat.
De easypill is ook te krijgen bij de Dierenarts hoor.
Tezz (2018) Leo (2019)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door TessaB »

Misschien een erg late reactie, maar het kan een tip voor de toekomst zijn?
Ik heb ook altijd problemen gehad met het geven van pilletjes aan mijn kater. Mijn armen waren telkens volgekrabt...
Omdat ik het zo beu was, heb ik iets anders geprobeerd: ik neem 2 snoepjes, geef die aan de kat. Vervolgens geef ik een (stukje van) het pilletje en meteen erna hou ik een ander snoepje vast.
Zo gaat het perfect voor mij, zonder iemand te traumatiseren! Hij is dan altijd al volop bezig met het snuffelen en pakken van het volgende snoepje dat hij niet beseft dat hij reeds een stukje binnen heeft.
Misschien dat het zo in de toekomst zou lukken :)
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door fayeblue »

Wat lastig zeg! Ik had het ook.. recent 3 kuren gehad. De eerste 2 kon ik verpulveren.
Beetje liquid snack (vitakraft) verpulverde tablet erop leggen en dan met liquid snack maskeren.. dit ging perfect. Als ik het door elkaar mengde moest ze het niet, op deze wijze ging het wel.

De 3e keer was metronidazol, deze heeft zo'n sterke geur..drama, ik ben ook alleen en heb van alles geprobeerd. Smeerkaas, leverworst, natvoer, tonijn, lege capsule huls gekocht bij apotheek, daar de verpulverde tablet in, pillenschieter, handdoek, toch moeders ingeroepen om te assisteren, leverworst balletjes maken en 30min invriezen (geur eraf) dan weer iets ontdooien... frustratie alom, en ik heb het gewoon niet voor elkaar gekregen; dus dan maar geen kuur. Uiteindelijk is ze zonder ook opgeknapt, maar heb nog nooit ergens zó van gebaald. En iedere keer te slim af....

Succes!!
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
jacobien
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2022 10:11

Re: Pilletje geven aan poes

Bericht door jacobien »

Je kunt een tubetje gimcat (moutpasta) proberen.
De meeste katten vinden dat superlekker en je stopt het pilletje er gewoon in.
Jacobien en Bella, de liefste en roodste poes van Noord Beveland
Plaats reactie