Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Bericht door Kytumymo »

Let erop of de neus onder de ogen zit, dus niet ertussen of al helemaal niet erboven!
Let erop of er een deukje zit waar de bovenkant van de neus stopt. Als daar een deuk zit hebben ze daar last van. Minder lucht en snel vieze ogen en een vieze neus of verstopte neus.

Diba. Normale neus, geen (diepe) stop. Het is een Pers, Maar ze zou eerder in de categorie Brits korthaar kunnen vallen qua type

Afbeelding

Tut, neuslengte goed, maar te diepe stop. Zoals je ziet ligt er een deukje tussen de ogen en dat zorgt ervoor dat ze loop oogjes en/ of neusje krijgen en waardoor ze benauwt kunnen zijn.

Afbeelding

Gizmo, neuslengte goed en amper een diepe stop. Zij had dan ook nooit ergens last van. Het was op het randje. Je ziet bij haar dat je haartjes mooi doorlopen, soort schansje. Bij Duvel en Tut zit er een soort vouw waardoor je er met de vinger niet van onder naar boven overheen kunt glijden.

Afbeelding

Duvel (koosnaampje Fluffy). Lengte neus goed, maar te diepe stop. Hij had er gelukkig geen last van, hooguit wat vieze ooghoekjes.

Afbeelding

Moreeke, lengte neus goed, ietsje diepe stop waardoor ze met de niesziekte echt wel meer last had. Anders niet.

Afbeelding
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Bericht door Rik »

Wij hadden vroeger in mijn jeugd ook 2 perzen. Eind jaren '70 en '80.
Ik was dan ook geschokt toen ik er een aantal jaren geleden achter kwam dat de standaard voor perzen zo gewijzigd was dat een platte opgetrokken neus normaal geworden was. Onze perzen hadden een gewone neus.

Dit was joeltje uit 1979, 100% chocolate point pers.
Afbeelding

In de CFA's 2007 breed standard staat inderdaad een plattere (en dus hogere) neus. Dat was vroeger dus nog niet. (zie wiki) Wat kan er veel veranderen met een ras gedurende 30-40 jaar.
Afbeelding

http://www.cfa.org/Breeds/BreedsKthruR/ ... 2007).aspx

Geef mij maar een gewone neus :) (vind ik persoonlijk ook mooier)

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Bericht door Kytumymo »

Helaas is de jury op shows hier de schuldige aan, als ik met Diba naar de show zou gaan lachen ze me vierkant uit.

Ik vermoed dat er in Diba gewoon Noorseboskat of Brits langhaar zit. De (zogenaamde) ouders hadden wel een kortere neus. Ik vind het prima qua neus die ze heeft. Maar je wordt voor de gek gehouden waar je bij staat en dat heb ik ook gewoon laten gebeuren. Ik wilde per se een chocolate Pers omdat Moreeke niet lang meer had en er nauwelijks nog choco Perzen worden gefokt, denk dat dat niet lang meer duurt voor ze daarmee stoppen. Als het niet in de markt ligt stoppen ze met fokken, en dat geldt voor alle rassen, dus geen in elkaar geknutselde katten meer kopen, dan stopt het vanzelf een keer.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Bericht door Cerna »

Ben het helemaal met je eens dat wanneer mensen deze katten niet meer kopen, het fokken ook niet meer interessant wordt (vandaar mijn reactie in het topic met die Exotic).
Gelukkig is het fokken van de Bambino Sphynx dankzij Dier&Recht in Nederland nu verboden, maar of dat ook voor de import geldt?

De Brits Langhaar is eigenlijk de Pers uit de jaren 70. Ik heb kattenboeken uit die tijd en daar hebben Perzen normale neuzen en heeft de Siamees een ronde kop met normale oren.
Ik kom niet meer op shows - na twee keer had ik het wel gezien en ik vond het vreselijk voor die arme katten - maar regelmatig zie ik prijskatten voorbij komen op facebook in de categorie Brits Korthaar en dan vrees ik het ergste want zij gaan ook al richting Pers.

Mijn poesjes hebben gelukkig normale neuzen:
Amber (in haar jonge jaren):
Afbeelding

Milka:
Afbeelding

Luna:
Afbeelding

Laila:
Afbeelding

Jip:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Bericht door Zotvanpoezen »

Prachtige katjes, Annet!
Vooral Jip heeft mijn hart gestolen :verliefd:

Die "ingedeukte" gezichtjes van de katjes in jouw link vind ik echt zielig, Rik.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Bericht door Kytumymo »

Ja Annet, ik kom sinds eind jaren '90 ook niet meer op shows. Was er 3 keer geweest en met Duvel nog in de prijzen gevallen (vanwege de licht blauwe kleur). Maar vond het verschrikkelijk hoe de mensen daar met hun katten omgaan., dag duurt ook veel te lang en die stof van alle poeders die er rond vliegen. Nee, voor altijd afgezworen.

Het zou zo zonde zijn als ze de Brit op de Pers laten lijken, daar is de exotic al voor. De Brit is mooi zoals hij is, moeten ze echt zo laten.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Waar kun je op letten bij aankoop van Perzen of Exotics

Bericht door Synemios »

Ik dacht dat er inmiddels een verbod was op het fokken van katten met te korte- ingedeukte neuzen of dat ze daar dan in ieder geval mee bezig waren.
Ik had een tijdje terug ook bonje met iemand die een pers met veel te korte snuit ( echt ingevallen) van 3 jaar in moest laten slapen ivm hele ernstige oog en ademhalingsproblemen en die gewoon zei de volgende keer kies ik er weer voor.
Eigenlijk moeten dat soort kopers ook op een zwarte lijst.
Maar ja het handhaven is een probleem.
Ik vind het trouwens iets anders als het gaat om deze katten uit een asiel bijvoorbeeld.

Joeltje was zeker mooi.
Wij hadden in de jaren 70-80 ook een pers met normale snuit, maar die was niet zo mooi als Joeltje maar wel heel lief.
Ik vind trouwens alle katten in dit topic prachtig en ook goed uitgelegd Kytumymo.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie