Exotic

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Hi,

Ik heb sinds een anderhalve week een nieuwe exotic kitten in huis gehaald, heb er ook al eentje van 1 jaar oud. Nu de grootste heeft niet zo’n platte neus als de meeste exotics maar de jongste dus wel, ik moet dus zijn neusje ook reinigen anders hoor ik dat hij het moeilijk heeft... beetje zoals wij met een verkoudheid. Mag ik dit doen met fysiologische oplossing? Of enkel met zuiver water?
Cerna

Re: Exotic

Bericht door Cerna »

Ik snap niet dat je een dergelijk kitten koopt want hiermee houd je het fokken van dit soort zieke katten in stand!
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Re: Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Ik heb toch geen commentaar gevraagd over mijn aankoop? Ik vraag raad om mijn kleinste de juiste zorgen te kunnen geven. Dus aan allen die nog gelijkaardige commentaar willen geven hou die aub voor jullie zelf en antwoord op de vraag die gesteld wordt. Hiervoor dient dit forum toch?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Exotic

Bericht door Rik »

Voor het spoelen van neuzen bij mensen wordt wel een fysiologische oplossing geadviseerd (om infectierisico te beperken). Je zou dit wel zelf kunnen maken (zuiver water en niet meer dan 0,9% keukenzout). Volgens mij wordt dat ook geadviseerd bij niesziekte om de neus schoon te maken (via vernevelen).

Of dat dan ook het beste is voor een platneus weet ik niet.
Weet de fokker dit overigens niet? Want mij lijkt dat die er wel ervaring mee moet hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Re: Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Fokker zelf zei om na elke maaltijd de snoet proper te maken met gewoon water maar dacht mss zelf dat fysiologische oplossing iets “veiliger” zou zijn. Vandaar mijn vraag of dit gewoon mag of absoluut not done is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Exotic

Bericht door Rik »

Sowieso is de fysiologische oplossing (van 0,9%) wel veilig want het is dezelfde concentratie als wat je lichaam heeft. Het wordt ook voor infuus gebruikt (alleen dan mag je natuurlijk nooit de zelfgemaakte versie gebruiken).

Alleen zuiver water zou misschien ook voldoende zijn maar dat weet ik dus niet zeker.
Gewoon (kraan)water... tsja... hoe zuiver is dat?

Ik geloof niet dat er hier veel mensen zitten met platneus exotics die daar ervaring mee hebben.
(maar misschien zijn er nog met andere ideeën)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Re: Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Anyway, bedankt voor de hulp Rik!
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Exotic

Bericht door Kytumymo »

Ik heb Tut (Pers) opgehaald toen ze 4 was en zij is redelijk kort (oftewel, ze heeft een diepe stop, niet per se kort). Je kunt er niet hun hele leven van alles in gaan stoppen. Ik zou gewoon afgekookt water in een flesje van lege neusspray doen. Ik heb bij de kat (Pers) met chronische nies ook wel baby neusspray gebruikt. Of met een watje ooghoekjes en neusje afpoetsen met afgekookt water.

Ik snap dat je haar al hebt, maar mocht je in de toekomst nog een exotic kopen zou ik in het belang van het katje toch gaan kijken naar één met een mooi neusje. Ze hebben er toch hun hele leven last van. Ik heb in juli ook een Pers met een lange neus gekocht, moest er aan wennen maar ik wil graag dat het fokken met korte neusjes stopt.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Re: Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Mijn oudste heeft gewoon een mooie neus hoor, is een volledig gezond beestje. Nu ging mijn fokker, met wie ik een goed persoonlijk contact heb ermee stoppen wegens persoonlijke redenen en ze had nog 3 kittens, 5 volwassen poezen waarvan ook 1 ragdoll. Al de poezen waren al geplaatst in andere gezinnen, net zoals 2 andere kittens die broertjes waren van elkaar en enkel de mijne was nog over dus heeft ze me gecontacteerd of ik deze geen goede thuis wou geven. Ik besef heus wel dat ook ondanks je bij een goede fokker gaat het hele ras gewoon bijna doorkweekt is. Ik heb altijd beestjes (ook honden etc) geadopteerd uit asielen of zelf gered na gedumpt te worden. Ik vroeg dus enkel raad over het reinigen van het neusje en met welk middel dit het veiligste is. Ik had al aangegeven dat ik geen lectuur nodig had, dus deze topic mag dan ook gesloten worden.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Exotic

Bericht door Kytumymo »

Ik denk dat ik je toch advies heb gegeven en aangezien ikzelf ook 'kneusjes' heb gered ken ik de 'problemen'. Dus je hoeft helemaal niet in de aanval te gaan, nergens voor nodig.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Re: Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Excuus als mijn reactie aanvallend aankwam maar het word gewoon vervelend wanneer er altijd commentaar komt op het feit dat ik exotics heb, waarvan er wel 1 met een mooie neus is en mensen de situatie niet helemaal kennen. Ik vind het zeker even erg dat op zich het ras al doorkweekt is maar heb lang gezocht naar iemand die correct was op het vlak van fokken en zeker haar dieren niet voor broodfok gebruikte, waarvan ze in huiselijke kring zijn opgegroeid, mama kon bezichtigen en die zelf ook echt een liefde heeft voor haar diertjes. Het is gewoon heel vermoeiend altijd hetzelfde te horen.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Exotic

Bericht door Kytumymo »

Fokkers vinden hun eigen fok altijd perfect, anders deden ze het niet. Maar dat wil niet zeggen dat het ook goed/ gezond is. Fokkers van Munchkins zien het probleem ook niet, ze verzinnen allerlei smoesjes dat deze katten absoluut geen problemen hebben met hun korte pootjes. Of de andere kraakbeen afwijkingen bij de Scottisch fold, die ze ook onderling weer allemaal kruisen. Elfs? Wie fokt de kat met de meeste afwijkingen? Ik vind het schandalig en snap al helemaal niet dat je een dier dit wilt aandoen. Alles voor het 'likes' tegenwoordig.

Maar dat was even een algemeen verhaal over fokken waar ik me hééééél boos over maak. Maar heb me ingehouden.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Re: Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Mijn oma had altijd perzen en ze hadden zo’n zacht karakter en zijn ook altijd 15+ geworden, Ik zeg niet dat ik geen fout ben begaan met in eerste instantie op zoek te gaan naar dat ras en wanneer ik op mijn oudste exotic ben gestoten ben ik verliefd geworden. De fokker zat helemaal in den haag (ben van Antwerpen) dus ben eerst paar keer op en neer gereden om te bekijken of hij wel gezond was en hij heeft wel een plattere snoet dan een Europese korthaar maar nijgt meer naar een britse korthaar. De tweede zou anders naar een asiel zijn gegaan dus deze ben ik niet gaan bekijken op voorhand. Vind het ook zielig vandaar dat ik hem de beste zorgen wil geven zodat hij de minste last mogelijk heeft. Maar zoals ik al zei, de fokker is ermee gestopt ondertussen dus het is er al eentje minder. Toch vind ik het een verschil of een fokker zorg draagt voor zijn/haar dieren en niet uitkweekt zoals in veel kennels gebeurd of worden geimporteerd op veel te jonge leeftijd, zonder mama poes/hond en dan worden platgespoten om zo maar schattig mogelijk te lijken voor verkoop. Mijne heb ik in ieder geval niet in huis gehaald voor de likes maar voor hun zachte karakters. Heb ook bij mijn ouders thuis voor ik alleen ging wonen (9 nu & gecastreerd) een Europese korthaar geadopteerd & deze vecht zich elke zomer bijna de dood in. Binnenhouden bij hem is geen optie natuurlijk maar dat vind ik dan ook weer heel zielig vandaar dat ik naar een zachter karakter neigde.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Exotic

Bericht door Kytumymo »

Dat had ik met Tut, ze was 4 jaar en ze werd gedumpt omdat de nieuwe hondjes leuker waren en ze werd aan haar lot overgelaten, naar buiten geschopt. Tut is geen kat om in de wijk te laten rondstruinen in weer en wind. Ze had oormijt etc. Ben blij dat ik haar heb opgehaald, of ze nu een platte neus heeft of niet, ze zit hier nu al 6 jaar prima.

Dat over de likes bedoelde ik onder andere Instagram mee. Hoe meer afwijkingen, hoe schattiger men het lijkt te vinden en hoe meer likes en reacties 'how cute, i want this too' de kat krijgt. Iedere dag andere kleertjes aantrekken... Waar zijn ze toch mee bezig? Vind het dierenmishandeling. Koop dan gewoon een pop.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
CarlosFidel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2019 16:21

Re: Exotic

Bericht door CarlosFidel »

Ik kan me niet voorstellen dat iemand het over zijn hart krijgt om zijn beestjes te dumpen of weg te doen. Mijn katjes zijn echt mijn kindjes, ze zijn wel rotverwend maar op vlak van heel mijn huis ligt vol speelgoed, kartonnen dozen, krabpalen en mandjes en in mijn stadstuintje staat een hele constructie met paletten waarop ze kunnen klimmen en spelen. Dat je een dier in een verkleedpakje steekt gaat me al 10 bruggen te ver! Helaas is dat voor velen inderdaad wel gewoon oke en zijn ze absoluut niet bezig met het feit of de kat wel gelukkig is. Inderdaad dierenmishandeling.
Plaats reactie