Kitten kokhalst: haarbal?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
robyn
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2019 10:36

Kitten kokhalst: haarbal?

Bericht door robyn »

Hai allemaal,

Ik ga maandag voor de zekerheid ook even de dierenarts bellen, maar ook goed om jullie ervaring even te peilen!

Onze kitten Sjaak (HTK kater van 12 weken) woont nu sinds kort bij ons, en vertoont in principe super gezond gedrag. Hij eet voldoende kittenbrokjes/natvoer (nog wel Whiskas, maar zodra hij goed gewend is zijn we van plan langzaam over te schakelen naar betere voeding), we hebben erop gelet maar hij over-eet niet, drinkt naar ons idee ook gewoon goed en ontlasting is regelmatig en geen diarree oid. Hij is heel speels en totaal niet bang aangelegd.

Alleen sinds gister lijkt hij af en toe plots kokhalsneigingen te hebben, maar dat het niet lukt om over te geven. Vervolgens lijkt hij 3sec doodsbang/boos (rug en haren omhoog, hoog op de poten en ongemakkelijk achteruit lopen) en daarna is er niks aan de hand. Dat terwijl hij verder nergens bang voor is (mensen/onverwachte geluiden/etc), behalve z'n eigen spiegelbeeld haha.

Ik heb het nu 2x zien gebeuren, en 1x kokhalzen zonder het angstige, maar het lijkt me alsof hij wel ineens ongemak ervaart. Kan dit gewoon op een haarbal zijn? We hebben (nog) geen kattengras staan omdat ik dacht dat hij daar nog geen behoefte aan zou hebben, maar dat lijkt me dan nu wel een plan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten kokhalst: haarbal?

Bericht door castratenkoor »

Het zou kunnen dat hij iets raars heeft opgegeten en dat dat in zijn keel blijft hangen. Ik zou dan denken aan een stuk draad of zo. Kittens kunnen van alles naar binnen werken. Als hij dat maandagochtend nog doet zou ik naar de dierenarts.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten kokhalst: haarbal?

Bericht door Anne »

Heb je al in zijn keeltje gekeken of er misschien iets klem zit achteraan?
het is ook geen kwestie van te snel eten en dan alles eruit kotsen?
Ik zou het even op zijn beloop laten, een haarbal lijkt mij op deze leeftijd waarschijnlijk niet de oorzaak, maar kan misschien wel, mocht het zo blijven kun je altijd de da bellen
En ja het klopt dat kittens van alles naar binnen werken. Pas dus op met speelgoed en kleine knikkers e.d.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
robyn
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2019 10:36

Re: Kitten kokhalst: haarbal?

Bericht door robyn »

Oja dat kan natuurlijk ook! Ik doe m'n best om het huis zo kitten proof mogelijk te houden, maar betrap hem inderdaad vaak weer met gekke spullen (papier is echt catnip voor hem haha). Gister eigenlijk geen kokhalzen meer gezien, maar ik zal vandaag nog even extra goed op hem letten. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten kokhalst: haarbal?

Bericht door castratenkoor »

Hou ook zijn ontlasting in de gaten. Als hij niet meer poept moet je echt naar de dierenarts. Als hij wel poept even kijken of er niet iets vreemds in zit. Vaak schuift het naar binnen gewerkte wel door en komt dan aan de achterkant eruit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie