Vaccinatie binnenkatten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Dittie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2019 12:30

Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Dittie »

Hallo,
ik heb 3 binnenkatten,8, 5 en 3 jaar oud.Ze zijn gecastreerd en gechipt.Ik heb ze altijd jaarlijks laten vaccineren,maar vraag me af of dat nog nodig is omdat ze nooit buiten komen.Het is ook altijd een heel stress gedoe voor ze alle drie in hun draagbakje zitten.Ik zou graag jullie mening weten hierover.Grtjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Mijn katten (nu 3,5) heb ik voor het laatst op 1 jaar in laten enten. Ik ben ook niet zo van het snelle enten. Zeker niet voor binnenkatten. Je loopt een heel klein risico met niesziekte maar dat is eigenlijk alleen bij katten die al een verzwakt immuunsysteem hebben. En niesziekte is meestal niet fataal. Kattenziekte is vaak afhankelijk van de omgeving. Maar ook zeker voor binnenkatten denk ik dat dat risico dus verwaarloosbaar is (en die enting zou ook maar om de drie jaar zijn dus nu nog niet aan de orde).

Dus als de katten goed gezond zijn (lees: geen historie met niesziekte e.d. en een goed immuunsysteem) dan zou ik niesziekte nu sowieso niet doen. Je zou eventueel over 2 of 3 jaar kunnen titeren om te zien of de bescherming van kattenziekte en niesziekte nog aanwezig is. Maar de kans bestaat ook dat er op dat moment geen actieve antilichamen aanwezig zijn maar nog wel geheugencellen. Die geheugencellen zijn niet te meten maar komen wel in actie wanneer het virus zijn intrede doet.

https://www.dierenvaccins.nl/immuunsysteem-afweer/

Ik vraag me dan wel eens af of de geheugencellen tegen kattenziekte niet gewoon een heel leven aanwezig blijven. Heeft er ooit iemand gehoord van een kat die vroeger wel ingeënt was, en later niet meer, die kattenziekte heeft gekregen???
Met name kattenziekte werkt na twee entingen levenslang.
(bron: Enten of niet enten……………………….)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Cerna »

Ik heb ook binnenkatten en laat ze ieder jaar volgens schema enten (ieder jaar nies en om de drie jaar volledige enting). Niesziekte is heel eenvoudig op te lopen bij verminderde weerstand of stress en wanneer ze niet ingeënt zijn, zijn ze dubbel zo ziek.
Kattenziekte-enting bij binnenkatten vind ik een twijfelgeval, maar ik laat het wel doen want het is een dodelijke ziekte.
Onze katten zijn nooit ziek geweest na een enting en daarom vaar ik liever op zeker en ga af op de expertise van de dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Synemios »

Wij enten ze eens in de 3 jaar in overleg met onze Da hebben we dat besloten,
Maar laten ze wel elk jaar nakijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Dittie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2019 12:30

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Dittie »

Ik laat ze ook elk jaar nakijken,mijn dierenarts zegt dat als ik ze niet elk jaar laat vaccineren en als ze dan de niesziekte oplopen,dat ze dan heel hun leven aan de antibiotica zitten.
Mijn katten zijn denk ik wel gezond,ze zijn nooit ziek,alleen de oudste heeft een allergie waar hij heel zijn leven cortisone voor moet nemen.
De oudste heeft zijn allergie nu een jaar of 4,ze vinden niet waaraan hij allergisch is,is heel goed onderzocht daarvoor,er is een biopsie van de huid van zijn poot genomen en naar een professor in Gent gestuurd om te onderzoeken maar geen oplossing buiten cortisone geven dan.Als hij 2 of 3 dagen geen cortisone krijgt begint de jeuk en bijt hij wondjes in zijn achterpoten,nergens anders op zijn lijfje,alleen aan zijn achterpootjes.
Iemand al eens van zo'n allergie gehoord?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Rik »

Dittie schreef: 27 nov 2019 12:30 Ik laat ze ook elk jaar nakijken,mijn dierenarts zegt dat als ik ze niet elk jaar laat vaccineren en als ze dan de niesziekte oplopen,dat ze dan heel hun leven aan de antibiotica zitten.
Dat lijkt mij dus onzin. Als ze gezond zijn dan kunnen ze de niesziekte ook prima bevechten. Met een injectie wordt er notabene verzwakt virus ingespoten dus in principe worden ze dan bewust geïnfecteerd met dat virus. Alleen omdat het verzwakt is heeft het lichaam een makkelijkere taak om de antistoffen aan te maken.

Ik denk dat de dierenarts acute niesziekte verward met chronische niesziekte. Bij chronische niesziekte hebben ze er inderdaad levenslang last van.
Niesziekte kan acuut of chronisch zijn. Van acute niesziekte kan de kat volledig herstellen, chronische niesziekte is een aandoening die levenslang aanwezig blijft.
Soms ontstaat uit acute niesziekte chronische niesziekte. Dit kan bv doordat er vergroeiingen in de neus ontstaan waarin slijm blijft staan. Daarin groeien bacterien gemakkelijk en dat geeft steeds weer een nieuwe infectie.
Chronische niesziekte is niet te behandelen. Als de kat weer symptomen krijgt, is de behandeling ondersteunend. Antibiotica kunnen gegeven worden, maar het terugkeren van de klachten kan hiermee niet voorkomen worden.
Het is dus wel van belang dat als ze niesziekte krijgen dit op de juiste manier behandeld wordt.

Maar het is inderdaad een afweging van risico's die je moet maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Geert »

Onze katten moeten begin december ook op jaarlijkse controle (1ste keer want nu 1 jaar + 3 maanden). Zijn beiden binnenkatten en Luna heeft chronische niesziekte vanuit het asiel maar heeft amper symptomen gehad het laatste jaar. Aya heeft als ze 5 maand was ook 3 dagen wat geniest en getraand maar dat is vanzelf weggegaan zonder enige vorm van medicatie. Als ik mij goed herinner was er bij hun 3de enting, toen ze dus al bij ons waren, wel degelijk een niesziekte component bij.
Het is mij nu niet duidelijk of ze dan nu toch moeten ingeënt worden tegen niesziekte of juist niet?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Rik »

Niesziekte doen ze sowieso ieder jaar. Kattenziekte op het 1e jaar ook nog. Dan elk 3e jaar. De entingen t/m het 1e jaar zijn wel heel erg van belang want die leggen de basis voor de bescherming (antistoffen en geheugencellen e.d.).

Entschema
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Geert »

Bedankt Rik! Duidelijk schema 8-)

Mag ik hier ook uit afleiden dat ondanks dat ze drager is van chronische nies (intussen reeds maandenlang zonder symptomen) toch nog tegen de nies inenten?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Rik »

Ik dacht het wel ja. Maar het is verstandig dat met de DA te bespreken. Die moet goed weten dat ze dus last heeft van chronische niesziekte.

Er bestaat een mogelijkheid om met dood virus te enten i.p.v. levend verzwakt. Maar de DA zal het beste weten of dat nodig en zin heeft.

Het probleem met enting met dood virus is dat er vaak stoffen bijgevoegd moeten worden die het immuunsysteem triggeren. En die stoffen kunnen ook weer natte bijwerkingen hebben. Nu schijnt dat wel steeds beter te worden maar ik heb geen idee wat de huidige stand van zaken daarmee is.

https://www.dierenvaccins.nl/vaccinatie ... werkingen/
https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... ziekte-qa/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door pinguin »

Geert schreef:Bedankt Rik! Duidelijk schema 8-)

Mag ik hier ook uit afleiden dat ondanks dat ze drager is van chronische nies (intussen reeds maandenlang zonder symptomen) toch nog tegen de nies inenten?
Ik heb het er met mijn dierenarts over gehad en die raadde het mij af Simba mijn chronische niesziekte kat te enten er voor. Maar dat was meer zijn ervaring dat katten die het al hebben heftiger kunnen reageren op de enting.

Maar informeer vooral goed bij je dierenarts

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Geert »

Ja, ik zal het er met de DA eerst over hebben. Ik ben intussen al wat beter geïnformeerd door de links van Rik (ik wist niet dat er ook een website bij dit forum hoorde (ik merk nu ook pas de link bovenaan het forum op) :oops: Hoe kortzichtig kan men zijn? :oops:
En wat een massa informatie hierop!! Nog meer leesvoer :shock: ;-) Laat maar regenen de komende dagen; ik weet wat gedaan ;-)
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Synemios »

Bespreek het gewoon met je da, ik volg het plan die wij samen met hem opgesteld hebben.voor ons specifieke geval.
Waarbij we er 1 ( Luna) niet meer kunnen enten omdat die er zwaar allergisch voor is.
Tegenwoordig wordt er steeds meer op maat gevaccineerd.

Ditte:
Ik ben bekend met allergieen en pododermatitis.
Allergieen zijn altijd lastig om uit te zoeken waarvoor.
Voor de pododermatitis is er een biopt genomen bij Luna, ze is in Utrecht geweest.
Bij haar hielp doxycycline heel goed.
Als ze last krijgt van een spontane heftige allergische reactie krijgt ze een injectie, en verder bekijken we het per keer/klacht.
Maar wat is er wel uitgekomen dan? of weten ze het gewoon niet?

Misschien even een ander topic hierover maken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Cerna »

Onze Amber is een chronische niezerd, maar krijgt wel ieder jaar een niesziekte enting (helaas echter meestal de volledige enting omdat Purevax RC heel lastig verkrijgbaar is).

Een gezonde kat krijgt een levend virus ingespoten (bijv. Ducat (= alleen nies) of Tricat (= nies + kattenziekte), een kat met niesziekte levend verzwakt, bijvoorbeeld Purevax RC (alleen nies) of Purevax RCP (nies + kattenziekte). Er zijn nog wel dierenartsen die dode entstof spuiten, maar daar is een stofje aan toegevoegd om de entstof op zijn plek te krijgen (het is immers dood) en dat stofje kan tumoren veroorzaken. Niet doen dus!

Amber werd jaarlijks ingeënt en kreeg toch op haar vijfde niesziekte. Niet na de enting, maar een half jaar later oiv stress (wij hadden toen een ernstig zieke kat). Hoe ze dat gekregen heeft, weet ik niet want onze katten hadden geen van allen de ziekte en met vreemde katten kwam ze niet in aanraking. Tóch kreeg ze het.
Omdat ze jaarlijks ingeënt wordt, zijn de klachten te overzien, maar het blijft wel belangrijk om te blijven enten (met levend-verzwakt dus anders worden ze nog zieker en het liefst op een moment wanneer de klachten minimaal zijn).
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Vaccinatie binnenkatten

Bericht door Kytumymo »

Moreeke (binnen kat, kon wel in eigen tuin) kreeg chronische nies na een keukenrenovatie. In 2 1/2 jaar tijd zijn er maar een paar dagen geweest dat ze geen last had. Ze is er uiteindelijk echt wel zwakker door geworden en maar 15 geworden. En antbiotica helpt niet bij chronische nies. Misschien 1 a 2 dagen en dan helpt het niet meer, gebruik je een andere, zelfde verhaal. Ik zou geen risico's nemen. Moreeke is tijdens de nies niet meer geënt, daar was ze te ziek voor. Ik vond het een nachtmerrie, zo zielig. Maar dat vind ik al snel. Nu zij is overleden zijn ze allemaal weer geënt. Een ander kan het ook meebrengen, is me ook al eens overkomen. Als mensen nies in huis hebben komen ze er hier niet in, tenzij ze schone kleren en schoenen aan hebben getrokken in een schone ruimte.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie