Tandjes kat

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Tandjes kat

Bericht door Tibor1984 »

Hey kattenliefhebbers,

Bobbie is inmiddels ouder dan 4. Zijn voortanden zien er nog goed uit. Zag toevallig bij het gapen vanmorgen dat de tandjes achterin niet meer wit zijn. Beetje gelig / bruinig. Maar een paar tandjes trouwens. Kunnen ook etensresten zijn maar dunno. Zijn adem stonk niet toen hij voor me gaapte.

Zal sowieso bij de volgende inenting het laten checken door DA, maar dat is nog ver weg. Dit jaar al gedaan.

Hij vertoont ook geen ander gedrag dan normaal. En hij eet gewoon goed.

Ik zal het even in de gaten houden en nog eens zijn tandjes checken als ik de kans krijg. Kan goed zijn dat ik me weer te druk maak.

Doen jullie iets aan het gebit van jullie kat? Ik weet zeker dat jij tanden poetsen niet zou toelaten.

Groetjes,
Tibor
Cerna

Re: Tandjes kat

Bericht door Cerna »

Gelige tanden is geen enkel probleem, rood (evt bloedend) tandvlees wel.
Ik heb bij een kat die stomatitis had, wel eens geprobeerd om de tanden te poetsen maar dat werd een ramp en heel veel stress voor de kat. Zelfs met een poetsvingertje (badstof vingertje die je over je wijsvinger schuift) werd het niets.
Ik denk dat poetsen alleen wat wordt wanneer je de kat hier al vanaf kitten aan went.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Tandjes kat

Bericht door Tibor1984 »

Cerna schreef: 26 aug 2019 11:39 Gelige tanden is geen enkel probleem, rood (evt bloedend) tandvlees wel.
Ik heb bij een kat die stomatitis had, wel eens geprobeerd om de tanden te poetsen maar dat werd een ramp en heel veel stress voor de kat. Zelfs met een poetsvingertje (badstof vingertje die je over je wijsvinger schuift) werd het niets.
Ik denk dat poetsen alleen wat wordt wanneer je de kat hier al vanaf kitten aan went.
Ja precies dat heb ik niet gedaan.

Rood is het niet en nog nooit gebloed uit zijn mond.

Ik hou het in de gaten en eventueel haal ik speciaal voer aan de hand daarvan.
Cerna

Re: Tandjes kat

Bericht door Cerna »

Mocht het rood worden dan is het tijd voor een schoonmaakbeurt bij de dierenarts of je kunt Gingivit van de Huisdierendokter proberen.
Speciaal voer geloof ik niet in want katten slikken de brokjes meestal zonder te kauwen door dus dan heeft het geen enkel effect.

Maar voorlopig (en hopelijk nog heel lang niet) hoef je je dus nergens ongerust over te maken.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Tandjes kat

Bericht door Tibor1984 »

Cerna schreef: 26 aug 2019 11:50 Mocht het rood worden dan is het tijd voor een schoonmaakbeurt bij de dierenarts of je kunt Gingivit van de Huisdierendokter proberen.
Speciaal voer geloof ik niet in want katten slikken de brokjes meestal zonder te kauwen door dus dan heeft het geen enkel effect.

Maar voorlopig (en hopelijk nog heel lang niet) hoef je je dus nergens ongerust over te maken.
Ja precies, volgens mij is die kleine Bobbie van me wel gezond. Nja klein, best grote kater haha
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tandjes kat

Bericht door nellebel »

Hier word jaarlijks bij hun enting algeheel check up gedaan ook van hun tandjes. Mogelijk heeft jouw da Bobbie ook verder onderzocht. Bij ons word even alles gecheckt, hartje, oren ogen neus tandjes gewrichten enz. Overbezorgd vrouwtje denk ik hi hi en gewicht. Gijs is een beetje te dik.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Tandjes kat

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 26 aug 2019 15:58 Hier word jaarlijks bij hun enting algeheel check up gedaan ook van hun tandjes. Mogelijk heeft jouw da Bobbie ook verder onderzocht. Bij ons word even alles gecheckt, hartje, oren ogen neus tandjes gewrichten enz. Overbezorgd vrouwtje denk ik hi hi en gewicht. Gijs is een beetje te dik.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Hehe ja Bobbie is ook iets te zwaar maar niet veel eigenlijk. Mja huiskat beweegt wat minder
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tandjes kat

Bericht door nellebel »

Tja qua bewegen lijkt Gijs op het vrouwtje. De enigste sport die wij doen is bitterbal en onze koffie loopt hi hi hi

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Tandjes kat

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 26 aug 2019 20:25 Tja qua bewegen lijkt Gijs op het vrouwtje. De enigste sport die wij doen is bitterbal en onze koffie loopt hi hi hi

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Haha bitterbal ;)
Plaats reactie