Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Hey lieve mensen,

Ik vroeg me af hoe vaak jullie kattenbak grondig reinigen met een sopje? Ik doe dit nu 1 keer per 2 weken, vroeger was dit ook wel eens om de 3 weken. Ik heb maar 1 katje.

Mijn kat heeft echt nog nooit naast de bak geplast, is nu al 4. Complimentje voor hem :) Maar ik doe dus 1 of 2 keer sowieso alles eruit scheppen. Ik heb nu ook 2 bakken, dus was aan het denken om grote schoonmaak beurt van de bak om de 3 weken te doen?

Scheelt me een weekje minder stress, ook i.v.m. mijn smetvrees. Maar als het uiteraard erg gaat stinken moet het eerder!

Groetjes,
Tibor
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb 4 kattenbakken voor 3 katten maar ze gaan meestal alleen 's nachts of in de ochtend op de bak. Overdag gaan ze liever buiten. Dus sop ik de bakken alleen als er door het wegscheppen te weinig grit in de bak komt te liggen (2 cm ongeveer). Dan gooi ik die rest weg en sop ik de bak met heet water en afwasmiddel en spoel het daarna nog eens met warm sodawater om de eventuele geurtjes weg te nemen en te ontsmetten. Ik gebruik zacht klontvormend grit zonder parfum. (Hygiëne sensitive van AVEVE)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Zotvanpoezen schreef: 03 aug 2019 20:35 Ik heb 4 kattenbakken voor 3 katten maar ze gaan meestal alleen 's nachts of in de ochtend op de bak. Overdag gaan ze liever buiten. Dus sop ik de bakken alleen als er door het wegscheppen te weinig grit in de bak komt te liggen (2 cm ongeveer). Dan gooi ik die rest weg en sop ik de bak met heet water en afwasmiddel en spoel het daarna nog eens met warm sodawater om de eventuele geurtjes weg te nemen en te ontsmetten. Ik gebruik zacht klontvormend grit zonder parfum. (Hygiëne sensitive van AVEVE)
Thanks voor je antwoord. Ja ik heb 2 bakjes, maar ene met geur en ene zonder (beiden klontvormend) maar die met geur is een hele grote open bak en ja ik weet katten vinden dat niet fijn, maar ik heb ook ene zonder. Die kan die dan erboven kiezen. :)

Maar vermoed dat voor mij 1 keer in de 3 weken genoeg is, maar twijfel beetje. Deed het vroeger wel vaker zo.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Jouw katje is al 4 jaar en nog steeds zindelijk. Dat betekent dat ze gezond en gelukkig is bij jou.

Dat betekent dus ook dat je het uitstekend doet met hem ( of haar) :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Zotvanpoezen schreef: 04 aug 2019 06:53 Jouw katje is al 4 jaar en nog steeds zindelijk. Dat betekent dat ze gezond en gelukkig is bij jou.

Dat betekent dus ook dat je het uitstekend doet met hem ( of haar) :grin:
Ja ik hoop dat hij gelukkig is.

Weet wel zeker dat hij mijn stress laatste tijd ook merkt :(

Dus 1 keer in de 3 weken zou ook kunnen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor eens in de 3 weken kan prima.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door ErikPhilippus »

Wij hebben 5 bakken, waarvan er 2 nauwelijks gebruikt worden (die staan op de etage, resp. de zolder). Op de begane grond is er eentje veruit favoriet, die moet ik toch wel wekelijks helemaal verschonen. Ik zie aan de kleur van het grit en het niet meer goed klonteren dat het tijd wordt om het grit te vervangen, en ook bij de minder vaak gebruikte bakken is dat echt niet na 3 weken....
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

ErikPhilippus schreef: 04 aug 2019 09:49 Wij hebben 5 bakken, waarvan er 2 nauwelijks gebruikt worden (die staan op de etage, resp. de zolder). Op de begane grond is er eentje veruit favoriet, die moet ik toch wel wekelijks helemaal verschonen. Ik zie aan de kleur van het grit en het niet meer goed klonteren dat het tijd wordt om het grit te vervangen, en ook bij de minder vaak gebruikte bakken is dat echt niet na 3 weken....
Je vind 3 weken te lang? Ik deed dat vroeger wel vaker zo. Ik schep wel 1 of 2 keer per dag alles eruit. En ik heb maar 1 katje. Ik wilde weer 3 weken gaan proberen. Hij heeft nu sowieso ook nog een bak erbij maar die heeft hij pas 1 keer gebruikt.

Doe je de grit dan alleen vervangen of ook helemaal uitstoppen? https://www.theanimalnanny.nl/2018/02/0 ... te-fouten/ hier zeggen ze zelf dat het een maand kan zijn, liefst 1 per week.

Ik kijk wel even.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

castratenkoor schreef: 04 aug 2019 07:39 Ja hoor eens in de 3 weken kan prima.
Hehe thanks.

Zie wel dat de meningen verschillen of course
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door castratenkoor »

Kattenbakgedrag is wel heel apart hier. De ene dag zit de ene bak bomvol en de volgende dag kan er zo niks in die bak zitten. En dan blijkt er een andere bak verkozen te zijn tot "bak van de dag". Blijkbaar geeft 1 een sein en de rest volgt. Zijn net schapen die katten van mij hahahahaha.

Ik doe het net als Erik op gevoel. Als er een bak slechter klontert of ik ruik hem als ik er langs loop dan gooi ik hem leeg.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

castratenkoor schreef: 04 aug 2019 10:09 Kattenbakgedrag is wel heel apart hier. De ene dag zit de ene bak bomvol en de volgende dag kan er zo niks in die bak zitten. En dan blijkt er een andere bak verkozen te zijn tot "bak van de dag". Blijkbaar geeft 1 een sein en de rest volgt. Zijn net schapen die katten van mij hahahahaha.

Ik doe het net als Erik op gevoel. Als er een bak slechter klontert of ik ruik hem als ik er langs loop dan gooi ik hem leeg.
Ja sop je hem dan ook altijd uit of soms gewoon grit vervangen?

Ik heb wel maar 1 katje, wel huiskatje. Denk dat ik even moet aanzien, maar hoop dat ik weer 3 weekjes kan doen. Want ik heb laatste tijd nogal moeite met mijn angsstroornis en dan zou ik het een beetje kunnen verlichten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door castratenkoor »

Ik sop hem dan ook even uit. Ik heb hoge open bakken o.a. speciebakken. Maks en Douwe doen aan tegen elkaar op sproeien tegen de zijkant van de bak (gelukkig wel de binnenkant van de bak ;)). Dus de wanden sop ik geregeld - ook wel zonder grit te vervangen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

castratenkoor schreef: 04 aug 2019 10:20 Ik sop hem dan ook even uit. Ik heb hoge open bakken o.a. speciebakken. Maks en Douwe doen aan tegen elkaar op sproeien tegen de zijkant van de bak (gelukkig wel de binnenkant van de bak ;)). Dus de wanden sop ik geregeld - ook wel zonder grit te vervangen.
Ah oke, ja anders gaat het wel erg stinken met sproeien nog erbij.

Voor mij is het altijd zo een grote taak als ik de bak moet uitsoppen. Doe het altijd onder de douche uitsoppen, maar iedere spetter die tegen me op komt of op de grond is drama voor mij. Is op moment lastig.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Dinky »

3 weken lijkt mij vaak genoeg hoor ;-)
Wanneer je de bak niet ruikt en er geen sprake is van onzindelijkheid doe je het goed ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Dinky schreef: 04 aug 2019 11:14 3 weken lijkt mij vaak genoeg hoor ;-)
Wanneer je de bak niet ruikt en er geen sprake is van onzindelijkheid doe je het goed ;-)
Als die pas gopoept heeft ruik je het haha maar is bij ons ook zo :p
Plaats reactie