Hoe vaak kattenbak verschonen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Ben ik weer.....

Ik vroeg me af hoe vaak jullie de kattenbak helemaal doen verschonen? Als ik grind eruit, bak spoelen, niet grind.

Ik doe dit om de 2 weken zelf, en schep wel iedere dag de plasjes en poepjes.

Twijfel nu met dit warme weer, maar kan ook mijn dwang dan zijn...

Suggesties?

Groetjes,
Tibor
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Kikimax »

Ik gooi 6 liter grit erin, en als ik de bodem goed raak/zie maak ik alles schoon. Ik heb 3 bakken, is voor elke bak verschillend. Soms na 1 week, soms 3,ligt aan hoe vaak ze hem dus gebruiken. Schepje ontsmet ik elke dag met kdettol en dan kokend water en als er wat op de randen zit doe ik dit ook. Maar heb een uitbraak van giardia gehad, dus ben extra alert
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Kikimax schreef: 28 jun 2019 11:06 Ik gooi 6 liter grit erin, en als ik de bodem goed raak/zie maak ik alles schoon. Ik heb 3 bakken, is voor elke bak verschillend. Soms na 1 week, soms 3,ligt aan hoe vaak ze hem dus gebruiken. Schepje ontsmet ik elke dag met kdettol en dan kokend water en als er wat op de randen zit doe ik dit ook. Maar heb een uitbraak van giardia gehad, dus ben extra alert
Ah wilde net zeggen, schepje maak ik niet zo heel vaak schoon, ga hem zo wel even reinigen met scheutje afwasmiddel :)en goed drogen erna uiteraard
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Kikimax schreef: 28 jun 2019 11:06 Ik gooi 6 liter grit erin, en als ik de bodem goed raak/zie maak ik alles schoon. Ik heb 3 bakken, is voor elke bak verschillend. Soms na 1 week, soms 3,ligt aan hoe vaak ze hem dus gebruiken. Schepje ontsmet ik elke dag met kdettol en dan kokend water en als er wat op de randen zit doe ik dit ook. Maar heb een uitbraak van giardia gehad, dus ben extra alert
Als er beetje plas is tussen de sluiting en of rand van de bak veeg ik dat schoon met zijn vochtig kant en klaar doekje. Dat kan toch geen kwaad?

Hoor het graag van iemand.
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Siffie »

Ik zie niet waarom dat kwaad zou kunnen :)

Ik haal 1 tot 3x per dag alle poepjes en plasjes er uit, en zo'n 1x per maand verschoon ik de hele bak.

Let wel op dat je de bak niet sopt met een afwasborstel of de harde kant van het schuursponsje. Dan kun je beschadigingen maken in het plastic, waardoor de plas in die kiertjes blijft zitten. Ik gebruik altijd de zachte kant van een schuursponsje.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Sansan »

Ik heb alleen maar peewee bakken. Als korrels gebruik ik twee soorten houtkorrels. Een korrel die niet goed uit elkaar valt boven en een korrel die snel uit elkaar valt onder.
De onderbakken verschoon ik om de dag, hooguit om de twee dagen. De bovenbakken iedere week a 1,5 week. En met diarree of viezigheid vaker.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Siffie schreef: 29 jun 2019 02:20 Ik zie niet waarom dat kwaad zou kunnen :)

Ik haal 1 tot 3x per dag alle poepjes en plasjes er uit, en zo'n 1x per maand verschoon ik de hele bak.

Let wel op dat je de bak niet sopt met een afwasborstel of de harde kant van het schuursponsje. Dan kun je beschadigingen maken in het plastic, waardoor de plas in die kiertjes blijft zitten. Ik gebruik altijd de zachte kant van een schuursponsje.
Op heb nu paar keer zo er borstel gebruikt. Dacht dat die konden. Shit deze bak heb ik pas een maand of 2. Hoef ik nu toch niet te vervangen?

Ik ga vanaf nu zachte kant gebruiken van een spons.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Sansan schreef: 29 jun 2019 06:12 Ik heb alleen maar peewee bakken. Als korrels gebruik ik twee soorten houtkorrels. Een korrel die niet goed uit elkaar valt boven en een korrel die snel uit elkaar valt onder.
De onderbakken verschoon ik om de dag, hooguit om de twee dagen. De bovenbakken iedere week a 1,5 week. En met diarree of viezigheid vaker.
Moest even kijken wat zo een bak was.

Denk dat ik me weer te druk maak. :(
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Moni3 »

Minstens 1x daags schep ik de bakken leeg. En als ik poep zie doe ik dat eigenlijk meteen.
En de hele bak verschonen net als anderen hier, wanneer deze de bodem begint te raken. De bak boven ongeveer om de 2 weken, en die beneden staat er nu al bijna 4 weken want die wordt niet veel gebruikt.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Moni3 schreef: 29 jun 2019 10:32 Minstens 1x daags schep ik de bakken leeg. En als ik poep zie doe ik dat eigenlijk meteen.
En de hele bak verschonen net als anderen hier, wanneer deze de bodem begint te raken. De bak boven ongeveer om de 2 weken, en die beneden staat er nu al bijna 4 weken want die wordt niet veel gebruikt.

Oke thanks voor je reactie!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Anne »

Ik heb 5 binnen bakken, waarvan 3 extra groot. Ook nog 2 buitenbakken die buiten staan. In de buitenbakken gebruik ik gewoon zand en dat schep ik dagelijks 1 keer uit en om de 14 dagen komt daar nieuw zand in (na het uitsoppen)
De binnenbakken schep ik maximaal 4x per dag uit en 1 x in de week gooi ik het gebruikte ( schone) grit in een emmer en sop ik de bakken uit en daarna gooi ik het gebruikte grit weer terug in de bakken en desnoods vul ik bij met nieuw grit
Het grit wat ik gebruik is fijn en klontert goed, het enige nadeel is dat het erg uitloopt. Een paar keer per dag vegen met stoffer en blik helpt daartegen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Embillie »

Wij gebruiken een soort kleikorrel, van Greencat. Kan zo mooi in de groene kliko want het is 100% natuurmateriaal.
We gooien een laag van 10 cm in de bak, scheppen elke dag het vuil eruit en vervangen de inhoud op gevoel.
Dat is zo’n 1 keer per 3 weken/maand.

Omdat de korrels alles zo goed absorberen word de bak niet erg vies. Deze maak ik dan ook 1x in de 3 weken van binnen en buiten schoon met allesreiniger. In de tussentijd houd ik vlekjes gewoon netjes bij.

Het fijne van dit spul is dat het duurder is dan bijvoorbeeld houtkorrels, maar je doet er zo lang mee dat het juist geld scheelt!
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Anne schreef: 29 jun 2019 13:03 Ik heb 5 binnen bakken, waarvan 3 extra groot. Ook nog 2 buitenbakken die buiten staan. In de buitenbakken gebruik ik gewoon zand en dat schep ik dagelijks 1 keer uit en om de 14 dagen komt daar nieuw zand in (na het uitsoppen)
De binnenbakken schep ik maximaal 4x per dag uit en 1 x in de week gooi ik het gebruikte ( schone) grit in een emmer en sop ik de bakken uit en daarna gooi ik het gebruikte grit weer terug in de bakken en desnoods vul ik bij met nieuw grit
Het grit wat ik gebruik is fijn en klontert goed, het enige nadeel is dat het erg uitloopt. Een paar keer per dag vegen met stoffer en blik helpt daartegen
Ah oke. Ja mij gaat het met name erom hoe vaak jullie grote schoonmaak van de bak doen. Ik denk dat ik om de 2 weken hou was alleen aan twijfelen vanwege dat warme weer maar kan ook met mijn angst te maken hebben.

Ik schep sowieso 1 of 2 keer per dag alles uit. En veeg restante plasjes tussen de sluiting weg met een vochtig doekje.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door nellebel »

Niet zo twijfelen aan jezelf. Je hebt Bobbie al zo lang en jullie doen het samen al die jaren het al goed en Bobbie is er ook gewoon gezond mee. Iedereen heeft zijn eigen manier. Volgens mij ga je veel meer twijfelen door al die vragen. Dat iemand zonder ervaring deze vragen stelt snap ik, maar vraag me af of jij niet je angsten aan het voeden bent. Er zijn toch geen problemen met de kattenbak en Bobbie?

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe vaak kattenbak verschonen?

Bericht door Anne »

En naast dat, als je te schoon bent heeft het afweersysteem van de kat ook niks te doen.
Ik weet niet of het relevant is met mensen maar er was laatst een onderzoek gedaan naar longkwaliteit, speciaal is daarbij naar mensenkinderen gekeken. En wat blijkt? "boeren"'kinderen hebben juist sterkere longen omdat ze meer in contact zijn gekomen met poepbacterien! Deze kinderen ontwikkelen dus langzamer astma en andere longziektes dan kinderen die in een schone/steriele omgeving opgroeien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie