nagels knippen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

nagels knippen

Bericht door Reb »

Doen jullie dat? Zo ja: hoe en hoe vaak?

Onze kat haar nagels beginnen vlijmscherp te worden en eigenlijk wil ik ze knippen. Ik heb een schaar, maar het nog nooit gedaan. De kat lijkt het uit het verleden bij de vorige eigenaar wel gewend te zijn, maar omdat ik niet goed durf te knippen (bang dat ik het te kort doe) vind ze het niet meer zo leuk als ik met de schaar aan kom. Ik wil geen strijd, dus bij tegenstribbelen stop ik direct.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: nagels knippen

Bericht door Mleen »

Ja, ik knip soms een klein puntje van de nageltjes af van beide poesjes! De reden is dat we hier een houten vloer hebben en ze nog zo lekker achter elkaar aan willen rennen en dan schuiven ze zeg maar wel eens door en krassen ze. ;)

Wij gebruiken een speciaal schaartje voor kattennageltjes, die kun je in elke dierenwinkel of webshop wel krijgen. Mijn vriend tilt meestal een van de poesjes op en ik knip dan de nageltjes, een heel klein puntje maar, zodat het net even wat minder scherp is. Achterpootjes doen we eigenlijk nooit, die blijven altijd wat botter.
Hier werkt het dus het best als we het met z’n tweetjes doen! 😊 Eens per drie weken ongeveer, maar we vergeten het ook wel eens en dan doen we het zodra het weer op begint te vallen. 😅
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: nagels knippen

Bericht door Rik »

Reb schreef: 09 jun 2019 10:04(bang dat ik het te kort doe)
Als je bang bent om te kort te knippen, moet je er gewoon een mm (of halve mm) vanaf halen. Dan moet je het vaker doen maar hoef je niet bang te zijn dat je het te kort knipt. Dan ben jij minder bang en als gevolg de kat ook meer relaxed.

Inderdaad is het wel aan te raden een echt katten-nagelschaartje te gebruiken. Anders plet je de nagel (hoewel dat bij alleen het puntje nog wel meevalt).

Verder ga ik er vanuit dat ze een binnenkat is en de nagels niet nodig heeft om te klimmen en zichzelf buiten te verdedigen. Want dan kun je ze het beste scherp laten.

Verder, als ze nu toch een beetje bang geworden is, dan moet je gewoon oefenen met het friemelen aan de pootjes, zonder dat je nog wat knipt. Gewoon om haar er weer aan te laten wennen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: nagels knippen

Bericht door Moni3 »

Ik doe het wanneer ik merk dat de nageltjes blijven haken. Mijn kat is wat ouder maar scherpt haar eigen nagels niet echt, en dat blijven haken is niet fijn natuurlijk.
Je zou ook naar een DA kunnen gaan om het te laten doen, en dan vragen of zij het voor doen als je echt niet durft.
En verder, lang leve YouTube ......
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
kittentjes

Re: nagels knippen

Bericht door kittentjes »

Je kunt het heel goed zien waar het leven zit. Ik knip wel eens de nagels maar bij saar kan het echt niet die wordt echt woest en gaat dan bijten.
Bij Moos lukt het me wel. Maar op zich is het niet echt nodig. Siep heeft mega scherpe nagels daar heb ik alleen het puntje eraf gehaald hij blijft anders zelf ook overal in hangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: nagels knippen

Bericht door Reb »

Ik heb het uiteindelijk door de dierenarts laten doen tijdens de castratie 😎
Plaats reactie