Kitten nagels knippen of niet

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Zeeuw2019
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2019 14:57

Kitten nagels knippen of niet

Bericht door Zeeuw2019 »

Hoi allen,

Ik heb al gezocht naar een vergelijkbaar topic maar kon het zo snel niet vinden.

Mijn kittens van ongeveer 9 weken hebben lange nageltjes. Tikken op het laminaat en met spelen blijven ze steeds vaker hangen aan iets met een nagel. Ze klimmen flink tegen de hoge grote krabpaal, geen idee of dit helpt voor de nagels. Wij hebben 3 salontafeltjes op wielen van boomstammen, daar klimmen ze ook tegenop.

Is het verstandig om de kittens te knippen of is dat niet aan te raden? Ik zou er maar een mm of minder vanaf willen knippen, gewoon het eerste scherpe puntje, zodat ze minder blijven haken en minder scherp zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten nagels knippen of niet

Bericht door Rik »

Ik zou ze niet te vaak knippen. En als je de knipt dan inderdaad alleen maar een halve mm ofzo. Nét het kleine uiterste puntje.

Als het goed is leren ze om te gaan met hun nagels (wanneer ze die in moeten trekken e.d.). Dat is nu nog niet echt zo en vandaar dat ze wat vaker blijven hangen. Maar dat zou dus minder moeten worden.

Het is overigens wel aan te raden om gewoon lekker vaak te friemelen met de pootjes. Ook zonder dat je de nageltjes knipt. Gewoon zodat ze er gewend aan raken.

Mochten de katten later naar buiten gaan, in een niet afgesloten tuin, dan moet je de nagels wel met rust laten want dat is hun eerste verdedigingsmiddel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten nagels knippen of niet

Bericht door Mleen »

Wij knippen hier soms wel inderdaad de kleinste puntjes eraf. Door de krabpaal worden ze juist weer scherp.
Hier rennen ze (twee dametjes van 10 maanden) nog behoorlijk achter elkaar aan en dat krast op onze houten vloer, vandaar dat we zo elke maand even het scherpste puntje eraf halen.

Waarom zou dat een probleem zijn Rik?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten nagels knippen of niet

Bericht door Rik »

Zolang ze binnen zijn is dat ook geen probleem. Buitenkatten moeten zich echter kunnen verdedigen en hoog in bomen kunnen klimmen en daar hebben ze nagels voor. (Voor bepaalde bomen moeten de nagels echt veel scherper zijn dan voor een krabpaal)

Verder denk ik dat volwassen katten wel weten (of moeten weten) wanneer ze hun nagels in moeten trekken. Het moet dus geen gewoonte zijn dat ze (te) korte nagels hebben.

Maar een mm van dat puntje af is geen probleem. Zeker niet als kittens. Ik heb het hier ook wel eens gedaan toen Yuna mijn schoot begon te 'melken' :)

En bij Bowy deed ik het op latere leeftijd ook omdat bij haar het laminaat ook begin te tikken.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie