Last van de haren van 1 van de 2 katten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Dushizenn »

Hey allen, ik vraag me af of je meer last (allergisch-achtige reactie) kan krijgen van 1 van de katten en dat bij de andere niet hebt?

We hebben 2 Brits kortharen, met beiden heel verschillende soorten vacht. Nu hebben we 1 van de 2 pas sinds 3 weken (herplaatser), en zij verhaart extreem, maar mijn partner heeft ook echt last van haar haren, terwijl hij dat van de andere Brit niet heeft en ook niet had met de huistuinenkeukenkat die we hadden.
Kan dit?

Degene waar we de kat hebben gehaald zei beste niet borstelen, dan maak je de vacht kapot. Ik merk dat de meningen daar erg over verschillen. 🤷🏻‍♀️ iemand tips?
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Dushizenn »

Niemand?

Het blijft extreem. Ik dacht/hoopte dat het wel zou minderen naarmate ze uit de verhuizingstress zou raken.

Nu heeft niet alleen mijn partner meer last van de haren, maar word ik er zelf ook gek van! Het is alsof ze in iedere lichaamsopening gaan zitten!
Ik durf dr nog niet meer te aaien, dan heb ik instant jeuk in gezicht en neus en dan nog te zwijgen over de rondvliegende vacht!

Zij heeft ook een heel andere vacht als dat Zenn heeft en Dushi had.
Lijkt wel zo chinchilla-achtig. Dik en fluweelzacht
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Rik »

Ik heb er niet zoveel ervaring mee maar... Volgens mij kun je wel allergisch zijn van de ene soort haar en niet van de andere.
Maar waarom niet kammen? Sommige katten moet je wel kammen omdat anders de vacht gaat vilten.

Zelf pak ik Bono hier ook af en toe en ga met een vochtige hand even flink over zijn vacht. Dan komt er ook heel wat vanaf. Maar gelukkig is hij een htk met een 'simpele' vacht.

En als het nu bij jullie zo erg is dat de haren overal rondvliegen denk ik wel dat je er even aandacht aan moet besteden.

Edit: Meningen lopen daar inderdaad over uiteen.
Maar waarom dan niet helpen door te borstelen? Wanneer je je kat borstelt, dan haal je de vachtcyclus overhoop. Hierdoor zorg je er even voor dat er minder haaruitval is, maar dit komt omdat je de rui versnelt in plaats van stopt. De haren die normaal maar één keer in het jaar een cyclus doormaken (waarbij in het voorjaar de onderwol in circa vier tot acht weken uitvalt en uitgesmeerd over de nazomer het dekhaar) zullen nu vaker per jaar een cyclus ervaren waardoor je meerdere ruiperiodes per jaar creëert. Dit kan zelfs overgaan in een permanente rui!

Bij de (half)langharige kat is het ook niet aan te raden om zoveel mogelijk haar uit te kammen in de ruiperiodes. Het is dan beter om dagelijks met de vingers te controleren op klitten en deze plaatselijk te verwijderen. Als er teveel klitvorming optreedt, is eens in de week losjes doorkammen met een zeer grove kam een hulpmiddel. Let op dat er zo veel mogelijk van de vacht wordt gespaard: als de haren eraan toe zijn om los te laten, komen ze zonder onze hulp wel los.

Zoals hierboven beschreven zorgt het te vroeg uitborstelen van haren voor een versnelling van de ruicyclus en dus meerdere ruiperiodes per jaar. Een jonge, gezonde, niet te dikke kortharige kat kan de ruiperiode prima zelf doorkomen en heeft onze hulp dus niet nodig. Komt er toch klitvorming, dan is het zoeken naar de oorzaak.
Maar in plaats van echt kammen (waarbij je haren uittrekt) kun je natuurlijk wel heel regelmatig de loszittende haren van de vacht halen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door nellebel »

gijs heeft ook een heel andere vacht als guusje (gijs heeft wat brit in zich). wat betreft het kammen. ik heb mijn eerste kat met een furminator gekamt. die kreeg er kale plekken van. die was dol op kammen maar die kam was veel te heftig, haalde ook de vastzittende haren eruit. gijs kam ik dagelijks, hij is er ook dol op, anders dwarrelt ook het hele huis rond met haren. ik haal er bijna dagelijks een heel kitten uit (zeggen we voor de gein vaak dat we er een nieuw kitten van kunnen breien) maar het helpt wel. het zijn vaak periodes dat het erger is. guusje verhaart bijna niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Dushizenn »

De vrouw van de cattery waar Bibi vandaan komt zei dat je met kammen de ondervacht kapot maakt en kamen absoluut uit den boze is.

Nu heb ik zo'n kammetje gehaald met van die korte ijzeren gebogen pinnetjes om de losse haren uit de bovenste vacht te halen, maar madame is niet zo heel erg van het menselijke contact zeg maar. Zal ons ook wel nog steeds eng vinden vermoed ik. Is nu een maand bij ons.


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Dushizenn »

Overigens krijgen ze Animonda voer. Zou al speciaal.voor de vacht moeten zijn
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door nellebel »

die gebruik ik ook voor gijs, is vooral voor de losse haren. vochtig washandje kan ook. gijs is mijn kleine (lees nu dikke) bangerd en in het begin heb ik hem soms maar 1 streek gekamt en dan was het klaar, zo wende hij eraan en nu vind hij het heeeeeeerlijk. zou bij haar ook voorzichtig beginnen. bij gijs was het zo dat voordat hij uit protest ervandoor kon gaan ik dus al was gestopt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door castratenkoor »

Ik ben licht allergisch voor katten en heb het minste last van Oosterse vachten. De kat waar ik het meeste last van heb is een half Brit. Britten hebben een soort van "kleverige" haren die overal tegenaan plakken. Ik heb nog een kruising Brit en bij haar heb ik het niet, die heeft duidelijk qua vacht meer van de HTK mee gekregen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Dushizenn »

Bedankt voor de tip, nellebel! Ga ik ook proberen, mss dat ik haar dan binnenkort ook lichtjes kam ontdoen van de losse haren.

@castratenkoor, door het vorige baasje van Bibi (Fokker van Brit) zijn wij beginnen twijfelen of Zenn wel 100% Brit is. Vermoedelijk ergens iets gekruisd. Kan verklaren waarom zijn vacht anders is.

Of hij is wel Brit maar.door verkeerde voer mss de vacht verpest?
We hebben geen stamboom van hem. Dachten dat dat niet zo belangrijk was, en scheelde in bedrag *schaamschaam*

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Senshi »

Onze Senshi is een kruising Brit (moeder) en heeft ook die dichte, dikke vacht. Wat opvalt, is dat het kammen met een slickerborstel veel effect heeft. Zijn vacht wordt heel zacht en gaat licht glimmen. En hij vind die kam wel lekker.
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Dushizenn »

We hadden onverwachts een leuk extraatje gekregen van schoonmoeder, deel ervan vandaag goed besteed.
Een robotstofzuiger! We hebben het ding gekscherend Kim (Holland vanwege de zuigkracht) genoemd AfbeeldingAfbeelding
Bibi verhaart echt belachelijk veel! Je durft haar nog niet meer te aaien! Ondanks borstelen met die kromme-tandjes-borstel. Mijn man begon behoorlijk gefrustreerd te raken en ik was even bang dat Bibi eruit zou moeten AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Moni3 »

Dushizenn schreef: 29 mei 2019 20:17 ........Een robotstofzuiger! ........
Oh! Mijn dochter en schoonzoon hebben er ook een. Hadden ooit 4 katten, inmiddels nog 3, maar echt, ideaal! Je moet af te toe ook met de gewone door het huis voor de hoekjes, meubels enzo, maar echt heerlijk!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Dushizenn »

We zijn er ook echt zo blij mee! Dat gaat ons een hele hoop ergernis besparen.
Inderdaad 1x per week even zelf met de stofzuiger erdoor voor de hoekje en zo, maar dat is te doen.

Zenn en Bibi zijn er totaal niet bang voor, gelukkig. Ze vinden het maar interessant en letten goed op of hij wel goed zijn werk doet

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door JXL88 »

Toen wij onze kat uit het asiel haalden bleek onze zoon ook allergisch. Ik kreeg als tip om naet therapie te proberen (wordt ook vergoedt door zorgverkering mits je aanvullend verzekerd bent) en na 2 behandelingen is zijn allergie gewoon verdwenen. Nog getest bij een kat van een vriendin waar hij ook heel allergisch voor was en ook daar kreeg hij geen last meer. Misschien het proberen waard
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Last van de haren van 1 van de 2 katten

Bericht door Sansan »

Ze is ook wel een beetje mollig, heb je het idee dat zij zich minder wast?

Ik zou wel iedere dag gaan kammen met een kam of rubberen borstel. Vitaminekuurtje is ook niet verkeerd. Kijken of je het daarmee beter krijgt.

Hoe ziet haar huid eruit?
Plaats reactie