Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leila de poes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2018 10:20

Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door Leila de poes »

Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier omdat ik een vraag heb over mijn poes Leila.
Leila is een britse langhaarpoes van 2 jaar. Ze is heel lief en luisterd goed en door omstandigheden nog niet geholpen. Ik had er verder geen haast bij omdat ze een binnenpoes is en verder eigenlijk nooit in contact komt met katers en we heel voorzichtig zijn dat ze niet ontsnapt (nooit gebeurd). Nu is het zo dat ze we af en toe onder toezicht in de achtertuin aan het lijntje zit. Maar nu was ze 5 weken geleden (in de avond) zo erg krols en ging telkens boven op de overloop enorm hard zitten mauwen dat ze baby telkens wakker werd. Dus toen heb ik haar even buiten aan het lijntje gedaan terwijl ik de keuken aan het poetsen was en dus toezicht had🤦‍♀️. En voor iedereen die nou heel boos op me word, sorry het was dom. Maar ik zag toen (lastig te zien omdat het donker was) iets donkers bij haar toen ik de deur opendeed wegrennen (andere kat). Of er iets gebeurd is weet ik niet. De volgende dag was haar krolsheid wel voorbij. Nu zijn we dus 5 weken verder en ik zie geen veranderingen bij haar buik en haar tepels zijn volgens mij ook niet opgezet en al helemaal niet fel roze ofzo. Maar ze is dus nog steeds niet meer krols geworden. Eet super veel nu terwijl ze normaal een moeilijke eter is. Is brutaler in het vragen naar aandacht maar slaapt nu niet meer dan normaal. Ze is wel wat aangekomen maar dan in de zin van ze heeft wat meer vet door het eten (waar ik alleen maar blij mee ben want ze was vrij dun). Ik ga liever niet met haar naar de dierenarts omdat ze daar enorme stress van krijgt en vervolgens slecht gaat eten en enorme haaruitval krijgt. Mijn vraag is eigenlijk wat denken jullie van deze situatie? Is ze gewoon in een rust periode geraakt omdat het eerder donker is (binnenpoes) of is er meer aan de hand? Bij voorbaad dank!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door Rik »

Op zich worden wij niet zo snel boos hoor :) Zeker niet over het feit dat er even een moment van onoplettendheid is geweest.

MAAR... Ben je je bewust van de gezondheidsrisico's die Leila loopt? Elk jaar dat ze niet geholpen wordt, loopt ze meer en meer risico om op latere leeftijd melkkliertumoren (mammatumoren) te krijgen.
https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... mmatumoren

Wat andere linkjes
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/m ... bij-de-kat
https://www.kattenvrienden.com/melkkliertumor.html

En dan hebben we het nog niet eens over de kans op baarmoederontsteking en/of tumor gehad.

Ook krolsheid vraagt een zeer zware tol van het lichaam. Het vraagt heel veel energie die het lichaam dus niet kan gebruiken. Ook kan ze daardoor afvallen of niet aankomen.
https://www.ecostyle.nl/kat/blog/voorjaars-krolsheid

Nu begrijp ik het ergens wel als je het hebt over omstandigheden maar ik wilde je wel even op de risico's wijzen. Niet dat je over een paar jaar het 10-voudige (of meer) kwijt gaat zijn om de gezondheidsproblemen van je poes op te lossen (want daar kan het wel op neerkomen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Leila de poes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2018 10:20

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door Leila de poes »

Uhm ja dat weet ik (inmiddels) vandaar dat ik ook zei door omstandigheden NOG niet geholpen. Mijn intentie was eigenlijk om haar rond haar 1ste verjaardag te laten helpen. Maar ik ik was vorig jaar zelf in verwachting geraakt en heb dat toen ivm tijd en geld even voor getrokken (nestdrang enz) waar ik nu wel spijt van heb achteraf. Want door meerdere stressfactoren + krolsheid + het alleen lusten van een ah merk indoor brok is ze toen behoorlijk vermagerd en ben daarvoor 2 maanden geleden bij de dierenarts geweest ook om te bespreken voor de sterrilisatie. Maar hebben toen afgesproken dat ik eerst opzoek zou gaan naar naar iets wat ze lust met hogere energy om aan tr strerken voor en na de operatie. Dat was inmiddels gelukt maar nu was dit ertussen gekomen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door Rik »

Ok, fijn dat ze wel nog geholpen gaat worden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik begrijp dat een poes in het voorjaar om de 2 à 3 weken krols kan zijn. Op onderstaande pagina lees je ook dat er in de winterperiode (wanneer de dagen korter worden) een rustperiode kan komen.

Maar ook kan er een (mislukte) dekking geweest zijn. En dan hoeft de poes dus niet zwanger te zijn maar duurt het wel weer langer voordat ze krols wordt. Dat kan er dus ook aan de hand zijn.

Dus hou haar gewoon goed in de gaten. Als ze gewoon speels blijft en goed eet, maar even een tijdje niet krols wordt hoef je nog niet direct naar de dierenarts. Zie je veranderingen in haar lichaam en gedrag dan kan het dus wel verstandig zijn om de dierenarts te raadplegen (en eventueel direct een castratie te plannen).
Hoe vaak wordt een poes krols
Hoe vaak een poes krols kan worden varieert enorm. De meeste poezen worden in het voorjaar en de zomer om de 2 à 3 weken krols, dit kan echter ook vaker of minder vaak zijn.

Als een poes gedekt is en niet zwanger is geworden is deze periode langer, namelijk ongeveer 7 weken.

Een poes die een nestje heeft kan na 1 week al weer krols worden en dus weer vruchtbaar zijn. De meeste poezen worden echter gedurende de periode dat de kittens bij haar drinken niet krols en worden pas weer krols na zo’n 2 à 3 weken na het spenen van de kittens.

Als je niet wilt fokken met je kat en krolsheid wilt voorkomen kun je erover nadenken om je poes te laten steriliseren.
https://sterilisatiekat.com/krolsheid-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
melina1986
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2020 23:21

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door melina1986 »

ik heb een paar vraagjes onze poes is nu 8 maanden oud en ze komt gewoon buiten ze is super lief en ze was dus krols
en een mannetjes kat ging aan haar ziten en ze was gelijk weg ze werd boos op de kater
maar nu slaap ons poes veel en geef kopjes overal aan zo lief en ze is echt aanhankelijk geworden maar ze geef zoveel lief kopjes als ik op de bank zit kom ze op mijn schoot en geef weer kopjes
ik zal het leuk vinden als je zwanger is even nog afwachten
ik heb eerden een bevaling gedaan bij de poes van mijn moeder die had 3 poesjes zo lief ze zijn ale 3 al senioren poezen
ik hou jullie op de hoogte van ons dunya :grin:

groetjes melina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door Rik »

melina1986 schreef: 09 jan 2020 00:27 ik zal het leuk vinden als je zwanger is even nog afwachten
Welkom op het forum.

Ten eerste is 8 maanden veel te vroeg om een nestje te krijgen. Buiten dat... ELKE krolsheid geeft een exponentiële grotere kans dat ze op latere leeftijd baarmoederkanker en melkkliertumoren krijgt. De krolsheid is uitermate zwaar voor het lichaam (zie het andere topic over een poes die krols is). En dat alleen omdat het 'leuk' is om een nestje te krijgen. Uiteindelijk is het natuurlijk je eigen keuze maar je moet je wel goed op de hoogte gesteld hebben van de risico's e.d.

Je zei dat je een paar vraagjes had? Die zie ik in je tekst niet terug.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
melina1986
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2020 23:21

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door melina1986 »

ik weet het niet zeker of ze zwanger is daarom zeg ik ook we wachten af
ja over de vraagjes dunya slaap veel
en ze heeft beetje roze tepels
maar ze geef ook meerkroeling aanhankelijk
was mijn vraagjes
groetjes dunya :grin: en haar zoon simba ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door Rik »

Ah, op die manier. Op zich kunnen wij daar weinig over zeggen. Het heet niet voor niets schijnzwanger. De enige die dat denk ik goed kan beoordelen is een dierenarts. Als je geen nestje wilt (voor haar gezondheid) dan zou je een afspraak voor castratie kunnen maken. De dierenarts kan dat dan ook direct bekijken en een eventuele zwangerschap aborteren (samen met de castratie).

Indien je wel een nestje wilt, dan zou je het nog even aan kunnen kijken (maar ze is dus nog erg jong). Mocht het aan blijven houden (vele slapen, roze tepels, kroelig) dan lijkt mij advies van een dierenarts wel verstandig. Dit hoort ook allemaal bij het nestje krijgen. Dat is niet alleen een kwestie van "leuk kittens". Dat is ook de kosten voor de zorg dragen (en dus ook bezoekjes aan de dierenarts voor controle tijdens zwangerschap e.d.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
melina1986
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2020 23:21

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door melina1986 »

ja dat weet ik
ik heb al eerden een nestje gehad van luna
ik heb eerden een bevaling gedaan bij de poes van mijn moeder luna was 9 maanden jong die had 3 poesjes zo lief ze zijn ale 3 al senioren poezen dus ik weet het echt wel
als dunya dikke word ga ik volgede week voor een echo laten maken bij de dierenarts
maar haar vacht is ook erg dik dus
groetjes dunya :grin: en haar zoon simba ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door Anne »

Als je toch al van plan was om haar te laten zou ik het nu doen
Zo hoef je ook niet mee te werken aan overvolle asiels door oepsnestjes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
melina1986
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2020 23:21

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door melina1986 »

ik hou haar in de gate en meer kan ik niet doen
groetjes dunya :grin: en haar zoon simba ;-)
Gebruikersavatar
melina1986
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2020 23:21

Re: Zwanger, schijnzwanger of rustperiode?

Bericht door melina1986 »

mijn poes is net 10 maanden jong waar ik naar toe ga loop ze mee en dat Miauwen ze en als ik ga douchten wacht ze in de badkamer tot ik klaar bent en als ik naar bed ga loop ze aan mijn deur klink de springen tot ze die epen heb dan kom ze naar boven en dan gaat ze op mijn bed ligen naast m hond en .
groetjes dunya :grin: en haar zoon simba ;-)
Plaats reactie