vaccinaties

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Cerna

Re: vaccinaties

Bericht door Cerna »

Hoezo gif? Het zijn geen vlooiendruppels.

Er wordt een heel klein beetje van het virus ingespoten waardoor het afweersysteem getriggerd wordt en de weerstand tegen ziektes toeneemt. En dat moet regelmatig gebeuren anders neemt de afweer weer af. Regelmatig is een keer per jaar tegen niesziekte en om de drie jaar tegen kattenziekte.

Kim: ik ben het helemaal met je eens!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vaccinaties

Bericht door Rik »

Het inenten (van met name niesziekte) is ook niet geheel zonder risico. Tevens begrijp ik dat niesziekte zelden dodelijk is (zoals griep). Tevens gaat bij besmetting maar een klein percentage over op chronisch. De niesziekte enting schijnt ook behoorlijk belastend voor de nieren te zijn. Dat gekoppeld met het feit dat de enting niet 100% bescherming geeft omdat er veel verschillende soorten virussen zijn, ben ik nog niet helemaal uit over het nut ervan (in de meeste situaties, tenzij je al een snotterd rond bent lopen).

Ik vind jaarlijks een griepprik ook onzin voor gezonde mensen. Maar goed, dat is een mening. Ik hoorde ook stemmen die zeggen dat het jammer is dat de kattenziekte-enting niet apart gegeven kan worden en dat dat altijd in een cocktail met niesziekte-enting zit. Anders zou je dus 1x in 3 jaar alleen kattenziekte-enting kunnen hebben zonder de niesziekte-enting.

Ik denk dat er dus eigenlijk ook onderscheid gemaakt moet worden tussen de niesziekte-enting en de kattenziekte-enting.

Ander topic over enten: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=25173
Laatst gewijzigd door Rik op 23 aug 2017 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vaccinaties

Bericht door Dinky »

Bij meer dan 1 keer per 2 jaar enten bestaat er een groter risico op nierproblemen zoals Rik ook al aanhaalt (bron).
Ik ben zelf een voorstander van een goede basisbescherming (dus de 3 kittenentingen op 9 weken, 12 weken en 1 jaar).
Zelf ent ik Dinky niet meer. Ik heb overwogen om haar met 9 jaar nog een keer te vaccineren (laatste vaccinatie was met 5,5 jaar) maar toen kreeg ze stevige operatie voor de kiezen en ik ga geen verzwakte poes vaccineren. Nadat er weer rust in de tent was kreeg ze epileptische aanval en kregen we te horen dat ze misschien hersentumor had (aanval + bloedonderzoek). Inmiddels besloten om niet meer te vaccineren, ze is nu 11 jaar en leeft met name binnen. Maar dat is een keuze die een ieder voor zich moet maken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: vaccinaties

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of er een relatie is.
Toen Noa net ziek was geworden heb ik heel internet afgespeurd op zoek naar oorzaken en kwam toen een soortgelijk onderzoek tegen (heb ik ook in Pluis geplaatst). Ik heb verschillende dierenartsen hiernaar gevraagd en zij hadden er nog nooit van gehoord (maar dat wil natuurlijk niet altijd wat zeggen).

Maar wanneer ik dan mijn eigen "onderzoek" doe: twaalf katten zijn inmiddels overleden waarvan twee helaas erg jong dus dat telt niet mee. Van de andere tien waren alleen Flora en Noa jonger dan 10 jaar en van die resterende acht katten kregen Moerka, Tabitha en Cochi nierfalen. Een klein deel van de tijd dat Moerka en Tabitha leefden was ik nog niet getrouwd en zat regelmatig krap bij kas. Zij werden daardoor in hun beginjaren niet jaarlijks ingeënt.
Alleen Cochi kreeg jaarlijks zijn entingen en kreeg ook nierfalen.

Minoes (19), Chatoel (11), Shura (15), Tara (12,5) en Cerná (17) werden - muv Minoes en Chatoel - jaarlijks ingeënt en kregen geen nierfalen.

Dit is natuurlijk een onderzoek van niets, maar het feit dat bij mij dus maar 1 kat nierfalen kreeg terwijl hij wel ieder jaar zijn enting had gehad, schrikt mij niet af om jaarlijks te blijven enten. Ook al omdat het niets voorstelt. Amber is wel eens een dagje wat beroerd geweest, maar bij de andere katten nooit een entreactie gehad.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

Iedereen maakt zijn of haar eigen keuze om wel of niet te enten.

Hier een kat die ook weinig buiten komt en ik zie de meerwaarde van iedere keer enten niet in. Dat is een keuze die ik maak en een ander maakt weer een andere keuze.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: vaccinaties

Bericht door Claudia69 »

Vroeger lieten we onze katten jaarlijks vaccineren, tegenwoordig enkel nog als kitten (basisenting en rappels). Ik heb nl. een kattinnetje dat hevig reageert op entingen, ze is telkens heel plat en ziek daarvan. Daarnaast heb ik een kater die als kitten met niesziekte in een asiel werd binnengebracht en eigenlijk nog steeds (met ups en downs) chronisch verkouden is. We laten hem ook al even niet meer vaccineren omdat dit ook bij hem telkens een serieuze opstoot gaf. Misschien doe ik dat wel terug als hij wat ouder wordt. Net zoals men vooral oudere mensen aanraadt om een griepprik te nemen.
AsadYz
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2018 07:58

Re: vaccinaties

Bericht door AsadYz »

hij mijn babykat is nu van een week. Kun je me alsjeblieft een vaccinatieprocedure voorstellen? En stel me ook voor hoe ik mijn babykat moet voeden. omdat zijn moeder er niet meer is.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: vaccinaties

Bericht door KiwiNL »

Als je katje negen weken oud is moet hij voor de eerste keer ingeënt worden. De dierenarts weet dan wel wanneer je weer moet terugkomen. Je kunt hier meer lezen over inentingen.

Weet je hoe oud je katje is? Als hij nog erg jong is zou ik sowieso naar een dierenarts gaan om advies te vragen. Als hij echt nog maar een week oud is zijn z'n oogjes nog maar amper open, dan is 'ie nog wel heel ienimini. En dan gaat hij het zonder goede verzorging niet redden.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vaccinaties

Bericht door Dinky »

Ik zou bij een kitten van een week contact opnemen met kitten opvang voor advies. Volgens mij moet je die om de 2 a 3 uur voeden, ook in de nacht.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

Eens met Dinky of kijken of er ergens een pleegmoeder met kittens is in die leeftijd zodat die daar kan drinken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie