vaccinaties

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

vaccinaties

Bericht door Evaatje »

Onze kitten van 13 weken is nog niet bij de vorige eigenaar bij de dierenarts geweest en heeft dus ook nog geen vaccinaties gehad. Is dit niet te laat dan of hoeft dit geen probleem te zijn? Wel is ze ontwormd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vaccinaties

Bericht door Dinky »

Ja, in principe wordt een vaccinatie gegeven met 9 weken en met 12 weken.

Ik zou dan ook op korte termijn alsnog een afspraak met de DA maken voor de vaccinatie en overleggen over de herhaling (vermoedelijk na 3 weken en daarna met 1 jaar).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vaccinaties

Bericht door Evaatje »

Oke! Is het wel perse nodig dat de kitten wordt geent, in mijn omgeving zijn er mensen die zeggen dat het niet perse nodig is of gaat dat om zo'n jaarlijkse prik? Zijn de entingen voor kitten belangrijker?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vaccinaties

Bericht door Rik »

De enting van de kittens is wel heel belangrijk. Het geeft in ieder geval een eerste bescherming. De jaarenting geeft dan ook nog een boost.

Kattenziekte gaat daarna minimaal 3 jaar mee en niesziekte 1 jaar. Maar niesziekte is in principe (meestal) niet fataal (hoewel het soms wel tot chronische problemen zou kunnen leiden). En kattenziekte enting kan ook meer dan 3 jaar in het lichaam blijven zitten.

Vandaar dat de eerste enting en de boost na maximaal 3 weken het belangrijkste is, de jaar enting op zich ook nog heel nuttig is en dat je daarna zelf een beetje zou kunnen kijken wat je wilt doen.

PS. Bij de eerste of tweede enting moet je ze ook gelijk even laten chippen. Zelfs als je ze binnen houdt is dat toch verstandig. Het kost niet zo heel erg veel meer (i.c.m. enting) en mochten ze ooit de deur uit glippen dan zijn ze gechipt. (Is je 12 jarige ook gechipt? en hoe de je het bij hem met enten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vaccinaties

Bericht door Evaatje »

Bedankt voor je reactie! Mijn eerste poes is gechipt toen ze gesteriliseerd werd, dit gaf de da als advies omdat ze dan toch onder narcose was...de jaarlijkse entingen heb ik eigenlijk altijd gedaan tot aan 10 jr...er kwamen steeds meer mensen met het advies dit niet meer te doen..ben er toen mee gestopt. Maar nu beginnen mensen dus ook over de kittenentingen dat dat niet nodig zou zijn...je weet het zo onderhand niet meer he haha, vandaar dat ik het hier even navraag...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vaccinaties

Bericht door Rik »

Voor het chippen hoeven ze gelukkig niet onder narcose. Dat kan gewoon, plop, met de eerste of tweede enting.

Zelf ben ik ook erg terughoudend met de jaarlijkse entingen. Bowy heb ik na een paar jaar ook niet meer laten enten. Dus het verhaal van het niet jaarlijks laten enten ken ik ook wel en daar kan ik me ook wel (gedeeltelijk) in vinden. Maar van het niet enten van kittens heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Tot en met de eerste jaarenting (cocktail) zou ik het dus in ieder geval wel doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vaccinaties

Bericht door Evaatje »

o en nu we het toch over vaccinaties hebben tegen niesziekte...mijn kitten heeft wat natte oogjes, niet vies ofzo maar gewoon een beetje vochtig, het traant zeg maar....is dat normaal?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vaccinaties

Bericht door Rik »

Geen lopende neus of niezen?

Bij zulke lichte symptomen zou ik nog niet direct aan niesziekte denken. Wordt het erger of komt de neus erbij dan zou dat wel iets kunnen zijn.

Waterige ogen bij katten: Mogelijke oorzaken
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vaccinaties

Bericht door Dinky »

Evaatje schreef:Bedankt voor je reactie! Mijn eerste poes is gechipt toen ze gesteriliseerd werd, dit gaf de da als advies omdat ze dan toch onder narcose was...de jaarlijkse entingen heb ik eigenlijk altijd gedaan tot aan 10 jr...er kwamen steeds meer mensen met het advies dit niet meer te doen..ben er toen mee gestopt. Maar nu beginnen mensen dus ook over de kittenentingen dat dat niet nodig zou zijn...je weet het zo onderhand niet meer he haha, vandaar dat ik het hier even navraag...
Na de vaccinatie na een jaar kan je er ook voor kiezen om te titeren met vaccicheck door de DA.
Dan kijken ze of vaccineren noodzakelijk is ;-)

Zoals Rik al aangeeft geldt na de kitten entingen (3 totaal) dat kattenziekte voor 3 jaar beschermd en je dus om de 3 jaar cocktail geeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vaccinaties

Bericht door Evaatje »

Nee geen loopneus of niezen inderdaad, ik zal de da wel even vragen om ernaar te kijken als ik er toch ben voor de enting. Bedankt allen!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

Kitten inentingen die 2 zou ik halen. Daarna zou ik goed over nadenken. Ik ben gestopt met enten na de kitten entingen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Re: vaccinaties

Bericht door Cerna »

Ik vind entingen erg belangrijk en herhaal het dan ook jaarlijks. Vooral een niesziektevirus is zo opgelopen en een niet-ingeënte kat is zoveel zieker dan een geënte kat.

Het feit dat er al heel lang geen kattenziekte meer voorkwam in Nederland, kwam doordat mensen hun kat op tijd lieten inenten.
Maar opeens kwam er een kentering en vonden mensen het niet meer nodig om hun kat jaarlijks te enten want dierenartsen zouden het alleen adviseren om hen maar zoveel mogelijk geld uit de zak te willen kloppen :cry: en zie: uitbraken van kattenziekte in 2013, 2014 en 2016 met veel dodelijke slachtoffers.

https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... ttenziekte
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

Het hangt er nog al vanaf of een kat buiten komt en dan bedoel ik echt buiten zonder afgezette tuin ja dan zeg ik enten ieder jaar. Maar als je kat binnen blijft of alleen in een afgezette tuin of balkon komt zie ik niet de meerwaarde van enten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Re: vaccinaties

Bericht door Cerna »

Juist katten die alleen binnen komen zijn veel kwetsbaarder voor virussen (kasplantjes) omdat ze niet met het virus in aanraking komen via andere katten en daardoor antistoffen opbouwen en dan moet je een keer naar de dierenarts waar toevallig een kat zit met niesziekte en Bingo!
Of jij bezoekt iemand die een kat heeft met niesziekte en kunt het via je kleding verspreiden.

Ik vind het prima dat jij dat risico wilt nemen, maar het zou mijn keuze niet zijn.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vaccinaties

Bericht door Evaatje »

Hmmm veel verschillende meningen dus...lastig is het he...het is niet vanwege kostenplaatje ofzo hoor als ik niet zou laten enten..
Plaats reactie