vaccinaties

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: vaccinaties

Bericht door goofy1506 »

Over anderhalf uur met Goofy naar de dierenarts voor de 1e jaars controle en enting #zenuwachtig! Niet voor de enting zelf, maar voor daarna. Vorig jaar begonnen de problemen na de 2e enting ,waardoor ze uiteindelijk 3x geopereerd is.
Waarschijnlijk toeval en niks met elkaar te maken, maar krijg de knoop niet uit m'n maag.....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vaccinaties

Bericht door Rik »

Altijd weer spannend, zo'n bezoekje aan de da.
Hopelijk heeft ze er niet teveel last van.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vaccinaties

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:Het feit dat er al heel lang geen kattenziekte meer voorkwam in Nederland, kwam doordat mensen hun kat op tijd lieten inenten.
Maar opeens kwam er een kentering en vonden mensen het niet meer nodig om hun kat jaarlijks te enten want dierenartsen zouden het alleen adviseren om hen maar zoveel mogelijk geld uit de zak te willen kloppen :cry: en zie: uitbraken van kattenziekte in 2013, 2014 en 2016 met veel dodelijke slachtoffers.

https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... ttenziekte
Dat je kattenziekte jaarlijks moet enten is inmiddels al lang achterhaald. Dat vinden niet alleen 'mensen' maar ook dierenartsen geven dit massaal aan. Die zeggen kattenziekte eenmaal in de 3 jaar na de boosterenting op 1 jarige leeftijd.

Niesziekte is ander verhaal (daarbij is advies wel jaarlijks) maar cocktail enting (kattenziekte + niesziekte) hoeft dus maar eenmaal in de 3 jaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: vaccinaties

Bericht door Cerna »

Dinky schreef: Dat je kattenziekte jaarlijks moet enten is inmiddels al lang achterhaald. Dat vinden niet alleen 'mensen' maar ook dierenartsen geven dit massaal aan. Die zeggen kattenziekte eenmaal in de 3 jaar na de boosterenting op 1 jarige leeftijd. Niesziekte is ander verhaal (daarbij is advies wel jaarlijks) maar cocktail enting (kattenziekte + niesziekte) hoeft dus maar eenmaal in de 3 jaar.
Ik weet niet waarom je de laatste tijd in verschillende berichten zo tegen me zit te katten, maar je hoeft mij niet te beleren want ik weet dat niesziekte-enting jaarlijks moet en kattenziekte driejaarlijks. Ik geloof ook niet dat ik ergens schrijf dat je jaarlijks de volledige enting moet geven.

Misschien in het vervolg beter lezen voordat je je conclusies trekt?!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

Mag het ook wat vriendelijker Cerna?

Aan TO denk goed na en maak je eigen keuze er is genoeg info te vinden over wel of niet enten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Re: vaccinaties

Bericht door Cerna »

pinguin schreef:Mag het ook wat vriendelijker Cerna?
Sorry? Ik denk dat je Mirjam bedoelt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vaccinaties

Bericht door Dinky »

Cerna schreef: Ik weet niet waarom je de laatste tijd in verschillende berichten zo tegen me zit te katten, maar je hoeft mij niet te beleren want ik weet dat niesziekte-enting jaarlijks moet en kattenziekte driejaarlijks. Ik geloof ook niet dat ik ergens schrijf dat je jaarlijks de volledige enting moet geven.

Misschien in het vervolg beter lezen voordat je je conclusies trekt?!
In je bericht geef je aan dat mensen niet meer jaarlijks enten en verwijst vervolgens naar de uitbraken van kattenziekte als gevolg. Dat wekt op zijn minst de suggestie dat je zegt dat je jaarlijks moet enten tegen kattenziekte omdat je anders dodelijke uitbraken krijgt....
Maar dat heb ik natuurlijk compleet verkeerd gelezen :roll:
goofy1506 schreef:Over anderhalf uur met Goofy naar de dierenarts voor de 1e jaars controle en enting #zenuwachtig! Niet voor de enting zelf, maar voor daarna. Vorig jaar begonnen de problemen na de 2e enting ,waardoor ze uiteindelijk 3x geopereerd is.
Waarschijnlijk toeval en niks met elkaar te maken, maar krijg de knoop niet uit m'n maag.....
Kan me voorstellen dat je dan een knoop in je maag hebt. Hopelijk gaat alles nu gewoon voorspoedig met Goofy zodat jij ook vertrouwen kan krijgen dat het gewoon goed gaat na vaccinatie ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: vaccinaties

Bericht door goofy1506 »

Dank je Dinky! Het is gelukkig allemaal goed gegaan. Mijn zorgen voorgelegd aan de dierenarts. Maar hij ziet niet 't verband met de vaccinatie. Waarschijnlijk kwam 't door haar slechte start en haar broze gezondheid op dat moment. Is gewoon toeval geweest dat 't zich na de 2e enting heeft geopenbaard. Dit is trouwens ook een ander vaccin. En omdat Goofy een binnenpoes is, hoeft ze pas over 2 jaar terug. Al erkent hij dat er ook de discussie is dat 't ook na drie jaar kan. 2 jaar is 't beleid waar zij voor gekozen hebben.
Goofy onderging gelukkig alles gelaten. De dierenarts noemde haar een kerngezonde poes met een prachtige glanzende vacht! Best trots op! Ze weegt nu 3,8 kilo. Dat was ook perfect. Mocht misschien zelfs nog iets meer, maar hij zei dat 't beter was haar op dit gewicht te houden. Ze gaf geen kik bij de spuit en lijkt nu ook nergens last van te hebben. Ze heeft net haar portie vers vlees op en ligt nu te slapen!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

Fijn goofy dat alles is goed gegaan. 2 jaar is nog ver weg tegen die tijd gewoon rustig nadenken en beslissen wat je doet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: vaccinaties

Bericht door Evaatje »

Er is inderdaad genoeg over te vinden maar de meningen over wel of niet jaarlijks vaccineren zijn heel erg verdeeld hihi vandaar dat ik het hier vroeg...maar ook hier verschillen de meningen...ik ga er nog eens rustig over nadenken
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: vaccinaties

Bericht door Lieselotje »

Gelukkig dat het zo goed is gegaan met Goofy, nu de knoop ook uit je maag?
Ik heb geen idee hoe vaak je in moet enten,
ik ging elk jaar met Lotje voor een cocktail. Lotje kreeg ieder jaar bericht van de dierenarts dat het weer tijd was voor haar prikje.
Ik ken ook mensen die hun kat helemaal niet laten inenten.
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: vaccinaties

Bericht door goofy1506 »

Ja Lieselotje, gelukkig is de knoop uit mijn maag! Dierenarts wist me wel gerust te stellen. En ook blij dat hij voor de rest ook zo tevreden was! Ik heb geen eerder vergelijkingsmateriaal, dus dat is soms moeilijk...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

De hele discussie wel of niet enten is erg breed ik denk dat het vooral een eigen keuze is wat je doet.

Mijn ouders laten de ene kat wel enten en de andere niet. De ene kat vind het niet leuk maar daar is ook alles mee gezegd. De andere kat flipt totaal en raakt totaal in paniek en in de stress waardoor de weerstand naar beneden gaat en dan kan z`n prik verkeerd vallen met alle gevolgen van dien.

Ik laat snabbel niet enten hij heeft zijn kittenboost gehad en daarmee vond ik het genoeg.

Ik vergelijk het wel eens met de entingen van een mens. Kinder vaccinaties ja zeer zeker maar de griepprik of of iets daar denk ik eerst heel goed over na of ik dat wel of niet bij mijzelf wil laten zetten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: vaccinaties

Bericht door Kurgel »

Pinguin, naast de twee kitten entingen is ook de booster van het eerste jaar belangrijk. En als het niet met 9 en 12 weken gedaan is dan is het wel belangrijk het nu zsm te laten doen voor ze wat oplopen. Ook als je katten niet buiten komen doe jij dat wel en neem je evt pathogenen ook mee als die buurtkat langs je broekspijp strijkt oid. Maar hoeft dan echt niet meer elk jaar per se. En om de hoeveel jaar is sterk afhankelijk van de reactoe van het immuun systeem van je kat, maar bij om de drie jaar zit je meestal wel goed. Titreren kan inderdaad, maar kost ook weer extra. En inenten kan echt niet zo veel kwaad hoor, dus waarom zou je het niet doen? Het oplopen van ziekten is een stuk erger. Naast dat ze aan de ziekte kunnen overlijden kunnen ze er ook allerlei chronische klachten van krijgen die je prima had kunnen voorkomen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vaccinaties

Bericht door pinguin »

Kurgel Snabbel is hier gekomen met 6 maanden uit het asiel en omdat men niet wist of die geënt was of niet hebben ze hem opnieuw die 2 injecties gegeven met tussen pauze. Ik zie de meerwaarde niet in van meer enten het spuit gif in een gezonde kat. Enten geeft ook geen 100% garantie dat ze iets niet kunnen krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie