Ontzettende rui

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Ontzettende rui

Bericht door KobusFloor »

Goedemorgen!

Onze katten zijn nu al zo'n 3/4 weken ontzettend aan het ruien. Ik lees op internet enerzijds dat kammen goed is en anderzijds dat dit niet goed is.

Wat raden jullie aan? Ik heb een gewone borstel met van die siliconenpuntjes zeg maar en een furminator. Als ik ze borstel komen er vooral losse haren mee maar bij de furminator heb ik het idee dat ik hun hele vacht er mee uittrek. Wat is jullie ervaring hiermee en wat raden jullie aan om het ruiproces wat te versnellen?

Groetjes,
Lotte
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontzettende rui

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies zou zijn elke dag goed kammen en/of borstelen. Ik gebruik er een vlooienkam voor, dan neem je het beste alle losse haren mee. meestal begin ik dan eerst met een grove kam met lange metalen tanden.

Hoe meer losse haren je voor ver verwijdert hoe minder last van haarballen ze krijgen. En uiteraard ook hoe minder haren je door je hele huis hebt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ontzettende rui

Bericht door Dinky »

Furminator is inderdaad vrij agressief met borstelen. Die zou ik dus niet meer dan 1 keer per week gebruiken.
De rubberen borstel kan je wel dagelijks gebruiken omdat je daar inderdaad alleen de losse haren mee verwijderd
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontzettende rui

Bericht door nellebel »

furminator haalt ook vastzittende haren los. vooral ook van de ondervacht. die zou ik niet te vaak gebruiken. ik kam vooral gijs nu ook dagelijks. onvoorstelbaar. ik haal daar bijna iedere dag een compleet nieuwe kat aan vacht uit en toch is het nog een grote haarbal. hij verhaart momenteel ook enorm
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Ontzettende rui

Bericht door Mila16 »

Wat ik altijd doe is in het voorjaar april dan beginnen ze hier al flink te verharen , dan kam ik iedere dag hun vacht en dit doe ik dan 2 weken lang , iedere dag even 3 minuten
Dit doe ik met zo een kleine honden borstel https://www.google.nl/search?q=hondenbo ... UjI6Na0MRM:

Deze dus , en daarna verharen ze niet meer , mijn buurvrouw haar katten verharen het hele jaar door , als ik die kat aai dan zie je al de haren in de ronte vliegen, deze katten worden dus nooit gekamt

En ik denk ook dat er een verband is met slecht voer en verharen , supermarkt kattenvoer is verharen
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Ontzettende rui

Bericht door Kimm »

Het kan zeker zo zijn dat ruien met voer te maken heeft, maar ik geef de katten royal canin en die verharen super hard. Dus niet alleen bij supermarkt voer.

Hier valt er niet tegenop te kammen.. ik ben ook vanalles aan het proberen.

Ik ben bang met van brokjes veranderen aangezien we hier best wat drama hebben gehad met diarree ed.

Is er voer wat speciaal goed is voor de vacht? En ook voor de kat natuurlijk. Misschien kan ik een proefzakje halen hoe dat gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontzettende rui

Bericht door Rik »

Mila16 schreef:Dit doe ik met zo een kleine honden borstel https://www.google.nl/search?q=hondenbo ... UjI6Na0MRM:
Die had ik vroeger ook. Is overigens ook gewoon voor katten. Maar bij mij werden de puntjes op een gegeven moment hard na weinig gebruik.

Ik gebruik nu de Pet+Me. Die is er ook voor lang haar. Er is er ook een voor honden. Hij is overigens wel een heel stuk duurder dan dat rubberen blokje.

http://www.petandme.net
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Ontzettende rui

Bericht door Mila16 »

Die buurvrouw geeft ook royal canin , ik dacht eerst ook dat het goed voer was , totdat ik wilde kijken achterop de zak hoeveel % vlees erin zat , nou dat stond er niet op dus , later hoorde ik dat er niet meer dan 20% vlees in zit , je betaald alleen voor de naam , net als hills zit ook maar 17% kip in , ik vind dit erg weining , ik geef nu al maanden orijen 1 vind dit toch wel 1 van de beste 85% vlees, hij is duur , maar ik koop altijd 7 kilo hier doe ik dan 4 maanden mee
Ik zie voor 6 euro een zakje 360 gram , en dan zou ik mengen ,

Je hebt ook acana van dezelfde fabriek , die is volgens mij iets goedkoper, 75% vlees
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Ontzettende rui

Bericht door Mila16 »

Rik die borstel ziet er goed uit hoor, kan je die ook in nederland bestellen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontzettende rui

Bericht door Rik »

Ja hoor, als je zoekt op Google op
Pet+me
vind je genoeg webshops in Nederland.
Ik heb de mijne een aantal jaar geleden gewoon bij de dierenwinkel in het dorp gehaald (dus geen verzendkosten :) ).

B.v. https://www.dierendoktersshop.nl/pet-me ... -kort-haar
Dit is degene voor kort haar (de blauwe) maar ze hebben er dus ook een voor lang haar en ook voor honden.

Makkelijkste is dat je even bij je lokale winkel kijkt en als ze die daar niet hebben, kijken bij je favorieten webshop zodat je een wat grotere bestelling kunt plaatsen zodat je geen verzendkosten hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Ontzettende rui

Bericht door Mila16 »

Dankje ;-)

Meestal bestel ik bij zooplus

Die 2 dierenwinkels hier in de buurt hebben erg weining :edoh:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontzettende rui

Bericht door Rik »

Ik had al gekeken maar helaas heeft zooplus hem ook niet.

Bol.com heeft hem wel.
Alleen 2-3 euro duurder dan andere webshops.
https://www.bol.com/nl/p/pet-me-cat-sho ... 0036409801
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontzettende rui

Bericht door castratenkoor »

Kimm schreef:Het kan zeker zo zijn dat ruien met voer te maken heeft, maar ik geef de katten royal canin en die verharen super hard. Dus niet alleen bij supermarkt voer.

Hier valt er niet tegenop te kammen.. ik ben ook vanalles aan het proberen.

Ik ben bang met van brokjes veranderen aangezien we hier best wat drama hebben gehad met diarree ed.

Is er voer wat speciaal goed is voor de vacht? En ook voor de kat natuurlijk. Misschien kan ik een proefzakje halen hoe dat gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kim dat ligt echt niet aan het voer. Jouw ras is een combi van rassen, met verschillende haartypes. En dat geeft flink verharende katten. Ze doen het goed op het voer, dus ik zou niet veranderen als ik jou was. Elke dag flink kammen, doe ik hier ook. Is nog gezellig ook.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Ontzettende rui

Bericht door Kimm »

Dankje Dinie!! Dat is denk ik inderdaad het beste.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Ontzettende rui

Bericht door Kurgel »

Mila16 schreef:Dankje ;-)

Meestal bestel ik bij zooplus

Die 2 dierenwinkels hier in de buurt hebben erg weining :edoh:
Zooplus heeft wel deze. Werkt hier erg goed. Haalt echt alleen los haar weg itt tot furminator die echt ondervacht eruit trekt. Hier werden kattenvachten daar echt mottig van. En deze vinden ze ook fijner. Van furminator werden ze na enkele stroken al geirriteerd. En kamt ook evt beginnende matten er goed uit. Deed bij Luna met de furminator soms pijn, met deze geen lastk

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... tels/19930
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie