Kammen britse langhaar

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Lopke

Kammen britse langhaar

Bericht door Lopke »

We hebben zo'n echte furminator voor Lops en Cara.
We zijn hier niet tevreden over, het haalt ook veel gezond haar weg en het lijkt of er wildgroei voor terug komt.

Wat gebruiken jullie voor kammen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Rik »

Oeps... weer even die e achter brits weghalen in de titel :lol:

Ik moet zeggen dat ik Bowy maar heel weinig gekamd heb. Was eigenlijk niet echt nodig (ze was dan ook gewoon HTK). Af en toe met zo'n rubberen handschoen was voldoende. Ik heb ook een of andere gepatenteerde rubberen blok (met voor en achterkant), de Pet+Me. Die is er ook voor lang haar. Er is er ook een voor honden. Maar ik moet zeggen dat ik de kittens daar nog niet aan heb laten wennen (had ik eigenlijk wel moeten doen).

http://www.petandme.net
Laatst gewijzigd door Rik op 02 mei 2017 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Cerna »

Ik gebruik voor mijn Britten geen furminator want het haalt veel te veel goed haar weg. Alleen wanneer er een vaste klit zit en ik ze met de gewone borstel pijn doe, gebruik ik voor dat stukje de furminator.
Brits Korthaar Milka is absoluut niet zelf te borstelen (verandert in een tijger) en daarom ga ik naar de kattenkapper en zij adviseerde mij dé ideale borstel voor Britten (en ik weet dat ze hem ook gebruikt voor Brits Langharen). Bij hen https://www.trim.nl/kammen-borstels/har ... en-171210/ zijn ze te koop
Lopke

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Lopke »

Zo'n harkje hadden we hiervoor maar die vonden wij niet fijn in de hand liggen, waardoor het kammen ook niet lekker ging.

Heeft iemand ervaring met zo'n borstel als waar Rik het over heeft?
Specifiek dan voor langharigen.

Je zou eigenlijk eens uit moeten kunnen proberen, we hebben inmiddels best veel van die spullen liggen. Straks onderweg naar het asiel maar even daar afgeven.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Ilone »

Ik gebruik op advies van mijn trimster een kam met ongelijke tanden.
Wel rechtop over de huid laten gaan en niet plat.
Ik heb zelf zo'n hark als Annet plaatst, maar dan met ongelijke tanden, zoals deze:
https://www.trim.nl/kammen-borstels/har ... rt-171215/

Vind het persoonlijk fijn kammen, krijg er goed de ondervacht mee weg en voorkom hiermee klitten. Ook klitten kan ik er goed mee wegkammen, maar wanneer ze te groot zijn dan knip ik ze gewoon weg. Dan doet kammen gewoon teveel pijn en ik wil niet dat ze de kam met pijn gaan associëren...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lopke

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Lopke »

Hier ook, klitten knippen we in de lengte door en pluizen ze dan uit. Lukt dat niet ( maar zo laat zijn we gelukkig nooit ) dan wordt het eruit geknipt.

Ilona, ik kan het niet zo goed zien, maar is het ergonomisch hetzelfde als de kam waar Annet het over had? Die van haar hebben we namelijk gehad maar vonden we niet fijn in de hand liggen.
We kennen trim.nl.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Ilone »

Wat ik heb is hetzelfde als wat annet plaatste maar dan met ongelijke tanden. Maar ze zijn ook verkrijgbaar als gewone rechte kam (recht handvat). Mijn link is als voorbeeld, ik vind zelf de hark fijner dan de kam.

Mij is verteld dat die ongelijke tanden, mits goed toegepast, ervoor zorgen dat losse haren goed mee komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lopke

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Lopke »

We gaan eens uitproberen bij de dierspeciaalzaak wat het fijnste in de hand ligt.
Dank je wel!

Niemand ervaringen met die van Rik?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Ilone »

Ik kan me niet voorstellen dat die rubberen borstels de ondervacht goed meekammen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lopke

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Lopke »

Nee, ik ook niet, maar daarom vraag ik ervaringen.
Ik kan het zomaar mis hebben, maar het is te duur om zo uit te proberen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Rik »

Het is ook niet zomaar een rubberen borstel. Het is een siliconen borstel (in verschillende hardheden voor verschillende haartypes) en de soft siliconen (groene) zou wel geschikt moeten zijn voor een ondervacht.
Zie het filmpje op http://www.petandme.net/en#anwendung

Maar goed, ik heb dus geen ervaring met langharige katten dus kan niet met zekerheid zeggen hoe effectief deze is voor een ondervacht.

En het is inderdaad geen goedkoop borsteltje. Ik moest ook even slikken toen ik hem jaren geleden kocht :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Cerna »

Ik blijk dezelfde kam te hebben als Ilone: korte en lange tanden (op de foto was het een beetje lastig te zien). Ik heb hier gisteren Amber nog mee geborsteld en hij ligt prima in mijn hand :smile:
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kammen britse langhaar

Bericht door Kurgel »

In het begin vinden ze borstelen atijd raar. Dan lukt vaak maar een of twee keer overhalen. Gewwon vaker doen en dan lukt na vele pogingen het totale vachtje wel.
Furminator vinden ze hier niet zo, trekt echt aan de vacht en vacht wordt er niet zo mooi van op termijn. Gebruik ik dus alleen sporadisch in het hoogtij rui seizoen en haal er dan eenmalig een berg uit. Scheelt veel haarballen.
Verder gebruik ik deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... mmen/19930
Hier kan ik bij Luna de gedeelten op haar achterhand die de neiging hebben te gaan matten goed doorkammen zonder dat ze geirriteerd gaat kijken omdat het trekt of pijn doet. Is het enige kammetje dat daar probleemloos doorgaat.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie