Kat te mager?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Kat te mager?

Bericht door FrankV »

Beste forumleden.

Twee huisgenoten en ikzelf zijn de trotse eigenaars (of is het andersom) van Nova. Nova is ongeveer 1,5 jaar oud en ik gok dat ze rond de 3 kilo weegt. Een van mijn huisgenoten is bezorgd dat Nova wat te mager is. Persoonlijk denk ik dat ze redelijk goed op gewicht is en dat wat mensen "normaal" vinden, te zwaar is.

Hieronder wat foto's. Zouden jullie, om haar wat gerust te stellen, hier jullie mening over kunnen geven? Overigens staan haar achterpootjes een beetje raar naar binnen, was al bij geboorte, daarom staat het bekken wat meer naar buiten.

Ze eet overigens zo'n 50 a 60 gram brokjes van Carocroc 3 mix per dag. Misschien niet het allerbeste voedsel wat er is (we blijven immers studenten, het is namelijk redelijk goed geprijsd.) maar ook zeker niet onder maats?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat te mager?

Bericht door castratenkoor »

Welkom FrankV. Poesje Nova ziet er mooi slank uit. Moeilijk te zien maar ik schat dat ze niet te mager is. Drie kg voor een dametje is lijkt me prima, ze ziet er schattig petit uit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat te mager?

Bericht door FrankV »

Dank je voor de reactie.

Hier nog wat extra foto's :) Misschien is het dan wat beter te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik besef dat ze niet dik is. Ze heeft echter wel constant voldoende voer tot haar beschikking en eet dus zo'n 50 tot 60 gram per dag aan brokken. Verder is ze alert, is de ontlasting goed en is ze erg speels.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat te mager?

Bericht door Dinky »

Hihi ik ben mijn dikke dik gewend en moest daarom even heel goed kijken :lol:

Ze ziet er mooi slank uit maar volgens mij niet mager ;-) Ik zie naar mijn idee geen uitstekende botten.
Op deze pagina staat een afbeelding met omschrijving hoe je het in kan schatten: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... allen.html

Dinky valt met 4,5 kilo in de categorie overgewicht ;-) Gewicht alleen zegt dus niet alles :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat te mager?

Bericht door Rik »

Op zichzelf is 3kg niet te mager. Maar het hangt inderdaad van wat meer factoren af. Vallen de bekken in? Hoe voelen de ruggenwervels. Toen Bowy hier op 19 jarige leeftijd af begon te vallen (met nierfalen en leeftijd) voelde ik dat echt op haar rug. Zij was ook klein en heeft altijd wel tussen de 3 en 3,5kg gewogen. Pas het laatste half jaar van haar leven ging ze naar 2,5 tot 2,0 op het laatst. En dat voelde ik echt op haar rug.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat te mager?

Bericht door FrankV »

Wij hadden inderdaad een en ander opgezocht op het internet over hoe de kat eruit zou moeten zien.

Voor zover wij kunnen zien zijn er geen ribben zichtbaar, ze zijn wel voelbaar als je er met je handen overheen gaat, maar dit schijnt juist goed te zijn. Daarnaast zijn er geen individuele ruggelwervels te voelen en ook als je haar oppakt voel je geen overduidelijke botten. :) De bekken is daarentegen wel wat zichtbaar. Althans, niet zozeer het bekken maar meer de bovenkant van de poten. "de bovenbenen" als het ware.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat te mager?

Bericht door Rik »

Ja, ik zie ook niet echt "invallende" bekken. Dat wat je ziet (laatste foto) is inderdaad het bovenbeen. Het is aan deze foto's niet echt te zien dat ze te mager zou zijn. En dan komt het daarna eigenlijk meer op jullie "gevoel" aan. Wij kunnen haar natuurlijk niet oppakken want dan konden we goed vergelijken :)

Als er geen individuele ruggenwervels te voelen zijn lijkt mij het gewicht goed. Ik kon bij Bowy op het laatst echt elke wervel voelen. Er zit Nova dus wel een vlees/vetlaagje tussen. En ook bij de ribben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat te mager?

Bericht door Dinky »

Bij gezond gewicht zijn de ribben inderdaad makkelijk te voelen zonder dat je ze ziet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat te mager?

Bericht door FrankV »

Dan gaan we er maar vanuit dat alles goed is ;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat te mager?

Bericht door Anne »

Ga daar maar gewoon van uit.
Roedi van ons ziet er erg mager uit. Toen ze begon met mager worden hebben we een bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niks uit. Laatst moest ik haar wegen (ivm een wormenkuur) en toen woog ze 3,8 kilo, terwijl als je haar ziet dat echt niet verwacht. bij haar zijn haar flanken ingevallen, dat zie je heel goed als je van boven op kijkt.
Mocht jullie kat nog magerder worden kun je altijd overleggen met je da

ik heb zelf overigens goede ervaringen met carocat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Kat te mager?

Bericht door artemis »

Is Nova gesteriliseerd?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat te mager?

Bericht door ErikPhilippus »

Zover ik kan zien, is het een mooie, slanke poes. Ik denk dat het helemaal goed is zo.
Veel plezier met Nova!

Groetjes,
Erik
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Kat te mager?

Bericht door AiMoJhu »

Ze oogt naar mijn mening zeker niet te mager, mooi slank juist. :grin:
Ik gebruik zelf het voel-trucje, ff heel globaal:
voel je de ribben heel goed en kun je er bij wijze van spreken piano op spelen dan is ze te mager
voel je ze met een zeer lichte druk van je vingers dan is ze goed tot perfect
moet je echt prikken dan is ze te dik

Maar Nova is zo te zien een klein en fijn katje, die is juist mooi zoals ze is en als je die dikker gaat voeren krijg je wsl een bitterbal op pootjes. :pdtpom:

Ik voel mijn katten regelmatig (gewoon tijdens het aaien, dus dagelijks wel) en op basis daarvan gaan hun snoepjes op rantsoen, brokken hebben ze onbeperkt staan en zolang ze zich niet klem vreten blijft dat hier ook zo.
Ik zie bij mijn kater ook als hij weer dikkig wordt dat de hangkwab onder z'n buik groter wordt, das dan ook iets waar ik naar kijk. ;-)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat te mager?

Bericht door Sifra »

Dat is geen hangkwab, Loraine, dat zie je helemaal verkeerd. Dat is een automatische achterpootverwarmer, die in werking treedt als je als kat buiten op de koude grond gaat zitten. ;-) De staartpunt wordt dan om de voorpoten geslagen, zodat daar ook geen wintertenen optreden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat te mager?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier nog wel wat overtollige katten-kilo's in de aanbieding als ze wat extra nodig heeft.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie