ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door Zoltan »

beste kattenvrienden,

ik heb sinds een paar weken een langharige perzische kitten van 4 maand, gisteren ontdekte ik dat hij enorm stonk, en vond 'poep' terug op het tapijt. bij nader inzien, bleek dat er een dikke bol (en kleintjes) poep onder zijn staart kleefde; heel het poepgaatje was erdoor bedekt (kleefde in de haren, niet aan kontje zelf).

het was niet de eerste keer dat ik viezigheid terugvond onder zijn staart, maar was nog nooit zo erg. héél vervelend!! :???: :esick: :roll:

het is een kitten die zich niet zomaar laat doen, dus een hele klus om de viezigheid (nog niet opgedroogd) te verwijderen; eerst met kam en vochtig doekje eraan getrokken (blijkbaar enorm pijnlijk). dan maar met vochtig washandschoentje met wat shampoo... kreeg echt niet alles eruit.
hij loopt nu nog gedeeltelijk vies rond, en stinkt dus!

vandaag dan wat babypoeder erop, en even later opnieuw met de kam erdoor; kwamen wat kleinere keutels los, kitten enorm schreeuwend :-|
dit schoonmaken is enorm pijnlijk en traumatiserend voor hem denk ik.

ook merkte ik daarnet dat er ook wat poep aan een van zijn pootjes kleeft. gaat er zo moeilijk af met vochtige doekjes...

heeft iemand tips over:
1) hoe best vastgekleefde poep verwijderen (ik ben alleenstaand, niemand kan me bijstaan)
2) hoe vermijden dat dit nog gebeurt

PS: de kitten heeft normale stoelgang, niet plat ofzo.
wat vies pootje betreft; ik denk dat hij in kattenbak op drol van oudere kat is getrapt; die heeft wat zachtere poep.

alvast bedankt voor handige tips, ben een beetje radeloos en overweeg zelfs dit lieve beestje terug naar de kweker te brengen, want dit is echt smerig in mijn appartement.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door castratenkoor »

Dat is een van de nadelen van een pers. Ik heb vroeger ook perzen gehad en ken het probleem. Wat je kunt doen is wat haren rond de anus kort houden.

Als er ontlasting in de vacht zit. Ik deed de kat omgekeerd tussen mijn knieën, dus zelf op de knieën op de grond, op zeil (niet vloerbedekking). Kat met kop dus richten mijn achterwerk en kat zijn achterwerk aan mijn voorkant. Dus met zijn pootjes gewoon op de vloer.

En dan van te voren keukenrol, grove kam, vochtig washandje (schaar) ed. klaarleggen binnen handbereik. En zo eerst het meeste eruit kammen en/of knippen. Dan met keukenrol zoveel mogelijk weghalen en vervolgens met vochtig washandje schoonmaken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door Zoltan »

hoi castratenkoor, bedankt voor je reactie.
daarstraks was het weer zo ver; weer poep overal in mijn appartement :-/
heb hem dan maar in bad gewassen (deed kweker ook geregeld, al kreeg ik niet de indruk dat hij het echt gewend was). heb dan ineens ook wat haren rond het poepgaatje weggeknipt; hopelijk langdurig positief resultaat. nu eerst nog drogen :-)

groetjes en bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door Dinky »

Ik zou proberen om de haren bij het poepgat kort te houden om te voorkomen dat het in de lange haren vast kan komen.

En nee, katten vinden in bad gaan over het algemeen geen succes ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door Gittje »

Onze kruising Pers Simba heeft er ook last van. Maar bij hem zijn z'n keutels hard & droog zodat het minder problemen heeft. De ontlasting is zelden verweven met het haar. Gelukkig!

Ik weet niet of het haar enkel rond de anus kort knippen voldoende zal helpen, ook de billen zijn immers flink behaard.
karolijn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2016 17:24

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door karolijn »

Mijn kittens, nu 6 maanden, heb ik altijd rustig bij de douche gelaten, ook als wij douchen. Vaak vooraf of naderaf nog wat water van de grond/muur af likken (douche dus altijd goed schoon zonder zeepresten) zij hebben dan ook totaal geen angst voor de douche, of voor het aan staan van de douche.
Nu zijn ze geen fan van nat worden, maar het afspoelen van hun achterkant gaat nu zeker goed.

De eerste keer dat er bij een poep in de vacht hing, met snoepjes en een hoop handdoeken door de badkamer de kat gewassen. Telkens kat in de douche, achterkant afspoelen en heb ze in het begin nooit tegen gehouden , om geen strijd te maken. Heel de badkamer toen dus nat, maar ondertussen kan ik met enkel een hand tegen hun borst aan, de katten onder de douche houden.

Afspoelen is uit mijn ervaring makkelijker dan kammen, als het hard is geworden moet het eerst beetje nat worden en spoelt het er vanzelf uit.

Nu wel heel vaak de katten moeten wassen, gezien ze een maand of twee darm problemen hebben gehad. Toen weer maand of zo niet gedaan, waardoor het afgelopen week wel ietsje lastiger ging toen het moest, geen angst, maar toch liever niet nat.
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door Betske »

Ik heb dit probleem ook regelmatig gehad bij mijn Ragdoll Kyra. Kwam ik 's avonds thuis en zat heel het bed en de vloer onder, niet fijn natuurlijk. Ik pakte haar dan voorzichtig beet tussen mijn linkerarm en knipte met een kleine schaar voorzichtig de poep eruit. Met een nat doekje werkte niet, dan bleef het er nog in plakken en eruit kammen deed te zeer voor haar. Ik hoop dat je snel een oplossing vind. Succes! :)
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door Zoltan »

bedankt allemaal voor de reacties!
volgens de dierenarts moet hij andere voeding krijgen; zonder rundvlees erin, de drolletjes zou dan lekker droog ("als een Havana" zei hij :D ) moeten zijn, en niet meer kleven.

ik hoop dat dit dè oplossing wordt.

fijne feestdagen allemaal!
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: ontlasting blijft kleven bij perzische kat

Bericht door Kurgel »

Wat helpt om ontlasting droger en steviger te krijgen is BARF of in ieder geval graanvrij te voeren. En een keer naar katten trimmer om te leren hoe je het haar daar kort kan houden?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie