Enting

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mirella2016
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2016 18:30
Locatie: groningen

Enting

Bericht door mirella2016 »

Goedenavond
ik heb een vraag over mijn kater nu 1 jaar
hij heeft als kleine kitten niesziekte gehad maar is als kitten netjes geënt
is daarna weer helemaal opgeknapt hij heeft toen de enting gekregen in oktober 2015
maar nu kreeg ik in oktober een kaartje van de dierenarts dat hij weer de jaarlijkse enting moest oktober 2016 maar mijn kater had toen net niesziekte weer komt dit omdat de enting net was afgelopen of was dat niet de reden zo gelijk nou mocht ik hem nu 2 week na de niesziekte enten
maar door de dure maanden zou ik dit een maandje willen uitstellen naar dec is dit een probleem er mag niet meer als 15 maanden tussen zitten anders moet hij weer de cocktail
wat denken jullie kan het nog een maandje wachten of toch nu doen
graag jullie tips
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Enting

Bericht door Rik »

Ik begrijp even niet precies wanneer je kat nu niesziekte heeft gehad (voor of na de enting) en waardoor. Maar voor de nies- & kattenziekte staat 9, 12 weken en 15 maanden. Dus volgens mij zou je nu toch de nies- & kattenziekte moeten enten. Daarna is de niesziekte elk jaar en kattenziekte elke drie jaar.

Een maandje later maakt dan niet zoveel uit omdat je straks toch beide ent.
http://www.dierenkliniekdejordaan.nl/pr ... ie/katten/

Overigens heb ik het sowieso niet zo op met entingen. Het is vreselijke troep en niet zonder risico's. Mijn katten gaan nooit naar een pension en blijven hoofdzakelijk binnen (of in de tuin straks). Ik zal ze misschien nog één keer de jaar-enting geven maar daarna niet meer. Dat heb ik met mijn vorige poes ook nooit gedaan. Je kunt dus ook de risico's afwegen en daar de beslissing op nemen. Tegenwoordig komt men er ook steeds met van terug om jaarlijks te enten.
http://www.diamondfauna.nl/index.php/nu ... -dit-nodig
https://dierbewust.nl/de-zin-en-onzin-v ... ontwormen/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Enting

Bericht door Dinky »

Eens met Rik met als aantekening dat de 'boosterenting' juist wel van belang is voor een goede bescherming (maar hoe precies dat komt weet ik niet).
Hoe lang bescherming tegen kattenziekte en Niesziekte werkt weet men eigenlijk niet (http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... e#p1915320)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Enting

Bericht door Rik »

De boosterenting is de tweede enting (meestal op 12 weken) toch? Ja, die eerste twee entingen zijn wel echt van belang. Vandaar dat ik waarschijnlijk ook de eerste jaarenting nog doe en het daarna voor gezien hou wat betreft entingen. Zo heb ik dat bij Bowy 20 jaar geleden ook gedaan.

Op die link die je geeft zie ik ook dat, als je een titerbepaling doet, je waarschijnlijk zult zien dat de enting voor kattenziekte waarschijnlijk levenslang werkt. Voor niesziekte is dat wat lastiger maar je kunt je afvragen of dat nu werkelijk zo erg is. Niesziekte valt goed te behandelen.

Ik kan me wel voorstellen als je in een risico gebied woont dat je er anders over denkt... (was er een tijd geleden niet een uitbraak van iets in een bepaald gebied? Een dan loop je misschien met loslopende katten en groter risico)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
mirella2016
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2016 18:30
Locatie: groningen

Re: Enting

Bericht door mirella2016 »

hij heeft de kitten enting beide gehad en hij heeft nu 2 weken geleden net niesziekte gekregen hij moest ik oktober 2016 weer de entingen hebben maar kon dus niet niet ivm de ziekte
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Enting

Bericht door Rik »

O, nou begrijp ik ook die vraag of die niesziekte kwam doordat je twee weken te laat was voor de enting. Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Het is puur toeval. Je ziet in de links die we plaatsten dat het zelfs voorkomt dat katten helemaal niet geënt worden. Ik zie ook geen bezwaar om te wachten tot december voor de nies- & kattenziekten enting. Daarna zou je eens kunnen kijken wat je elk jaar zou willen doen (wel enten, enten om de drie jaar of titerbepaling om de drie jaar of helemaal niet meer enten).

Je ziet trouwens dus ook dat een kat gewoon niesziekte kan krijgen terwijl die ingeënt is want die enting van niesziekte is echt niet precies één jaar geldig. Je kat had dus ook twee maanden eerder niesziekte kunnen krijgen. (Dus ik vraag me ook af wat voor zin de enting dan heeft.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Enting

Bericht door Dinky »

De enting zorgt ervoor dat Niesziekte minder ernstig is. Vergelijk het met een griepprik, ook dan kan je nog griep krijgen maar dan minder heftig als zonder griepprik.

Tijdje geleden dook kattenziekte inderdaad op verschillende plaatsen op ;-) vermoedelijk omdat de enting graad daar laag lag.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Enting

Bericht door Cerna »

Ik heb ook een chronische niezerd ondanks dat ze jaarlijks haar enting krijgt en wat Mirjam ook zegt: de ziekte is met enting niet zo slim (wat snotteren, zo nu en dan niezen, beetje natte ogen) dan zonder enting.

Meestal wordt gezegd door de dierenartsen dat je wel een maand kunt wachten (een jaar + een maand dus), maar ik heb ook wel eens veel langer gewacht omdat de kat maar bleef snotteren en dat kan geen kwaad. Erger is wanneer je laat enten terwijl de kat nog ziek is.

Wanneer hij blijft snotteren kun je luchtwegcompositum van de Groene Os proberen. Dat werkt hier erg goed (kat niest nog maar 1x per dag, is veel minder benauwd en de ogen zijn droog).
Vaak verkopen dierenartsen dat of kunnen ze het bestellen. Je kunt het ook bij MedPets kopen.
Plaats reactie