kitten geboren zonder staartje

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
jfk1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2016 09:29

kitten geboren zonder staartje

Bericht door jfk1 »

na een tijdje afwezig te zijn geweest is onze poes weer terug thuis gekomen . ze was drachtig
nu heeft zij 4 kitten gekregen waarvan 1 kitten geboren is zonder staartje ,
ik heb wel eens gehoord van katten die gewoon zonder staart geboren worden , zou dit na een aantal generatie,s doorgegeven kunnen worden dus de kater die bv onze poes gedekt heeft dat hij dat Gen bij zich draagt en er nu een kitten zonder staart geboren is ,
Dorien66

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door Dorien66 »

Hallo, welkom op het forum. Ik begrijp niet zo goed wat je vraag is?
Voor zover ik weet, kan een kat heel goed zonder staart, zeker als het diertje zo geboren is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door Rik »

De vraag is dus of het genetisch is.

Welkom. Het kan erfelijk zijn (de manx is b.v. een ras zonder staart) maar als de andere kittens wel een staart hebben is de kans ook groot op een spontane afwijking. Een infectie of andere oorzaak tijdens de dracht kan dit soort afwijkingen ook veroorzaken.

Ben je al met moederpoes en kittens bij de dierenarts geweest?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door castratenkoor »

De vraag die ook nog bij mij opkomt is: kan het zijn dat moederpoes de staart per ongeluk heeft afgebeten bij het opeten van de vliezen en de nageboorte? (ik heb een keer een konijntje overgenomen van een fokker waarvan de moeder bij de geboorte per ongeluk een oor had afgebeten).

Als het kitten geboren is zonder staart lijkt mij een toevallige afwijking de meeste kans hebben. Je loopt wel een risico dan, dat er meer botafwijkingen aanwezig zijn bij het kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jfk1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2016 09:29

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door jfk1 »

Rik schreef:De vraag is dus of het genetisch is.

Welkom. Het kan erfelijk zijn (de manx is b.v. een ras zonder staart) maar als de andere kittens wel een staart hebben is de kans ook groot op een spontane afwijking. Een infectie of andere oorzaak tijdens de dracht kan dit soort afwijkingen ook veroorzaken.

Ben je al met moederpoes en kittens bij de dierenarts geweest?
kitten ziet er verder goed uit .drinkt goed . ik merk ook niets aan moederpoes dat zij het anders behandelt .of verstoot ze likt het schoon net zo als de andere kittens .

na de dierenarts met moederpoes en kitten ??? nee ben ik niet geweest . hoezo eigenlijk als ik vragen mag
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door Rik »

Die zou na kunnen kijken of alle kittens in orde en gezond zijn. Overigens zul je de komende week/weken (als de kittens onlangs geboren zijn) nog heel goed op moeten letten. De moederpoes kan over een week alsnog besluiten het kitten te begraven in de kattenbak of dood te bijten. We hebben dat onlangs gezien bij iemand met een nestje op het forum. Ook daar ging het de eerste dagen goed tot moederpoes anders besloot. Daar kon het kitten nog nét uit de kattenbak gered worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door Mariskings »

Rik schreef:De moederpoes kan over een week alsnog besluiten het kitten te begraven in de kattenbak of dood te bijten. We hebben dat onlangs gezien bij iemand met een nestje op het forum. Ook daar ging het de eerste dagen goed tot moederpoes anders besloot. Daar kon het kitten nog nét uit de kattenbak gered worden.
Heeft dat dan te maken met het feit dat het kitten "te zwak" zou zijn, zoals je ook hoort bij wilde dieren? Daar moeten die jonkies ook gelijk doen wat moeder natuur besloten heeft, anders redden die het ook niet.

Om even on topic te blijven:
Wij hebben hier ook een kat rondlopen en die heeft ook geen staart, maar rent vrolijk rond alsof het een "normale" kat is. Geen idee trouwens of hij of zij een baasje heeft, maar het beestje vermaakt zich prima en doet niet onder aan de rest.
Wel inderdaad even laten nakijken door die dierenarts. Zowel mams als kleintje. Dan weet je a. of mams helemaal oké is na de bevallen, en b. of het kleintje gezond is.
Overigens zou ik dat denk ik met alle kittens gedaan hebben, maar ik ben soms echt een TE voorzichtig type. Maar met je huisdieren kan je ook niet voorzichtig genoeg zijn natuurlijk :-)
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
jfk1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2016 09:29

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door jfk1 »

met moeder poes gaat het goed . de kitten drinken ook goed en het kitten zonder staart drinkt even lustig mee . zoekt ook na de beste tepel
moeder poes is niet zo maar een poes die zich laat op pakken of vervoeren . het is een stres poes .
en nogal wat schichtig . zo dra er iets is blijft ze ook van huis weg . vandaar dat we haar niet hebben kunnen laten helpen en ze met een dikke buik terug r thuis kwam .

we houden alles goed in het oog
en zorgen zeer zeker dat de kitten een goed thuis krijgen als het zo ver is
moeder poes ja die moet wel aan gaan geloven dat ze geholpen gaat worden .( moeten we alleen even zien hoe we die klus gaan klaren om haar in een mandje te krijgen . ( want als ze het in de gaten heeft blijft ze gewoon weer van huis weg en dat is niet de bedoeling
kittentjes

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door kittentjes »

Je hebt ook dierenartsen die aan huis komen, wellicht een optie voor jou.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kitten geboren zonder staartje

Bericht door Anne »

jfk1 schreef:met moeder poes gaat het goed . de kitten drinken ook goed en het kitten zonder staart drinkt even lustig mee . zoekt ook na de beste tepel
moeder poes is niet zo maar een poes die zich laat op pakken of vervoeren . het is een stres poes .
en nogal wat schichtig . zo dra er iets is blijft ze ook van huis weg . vandaar dat we haar niet hebben kunnen laten helpen en ze met een dikke buik terug r thuis kwam .

we houden alles goed in het oog
en zorgen zeer zeker dat de kitten een goed thuis krijgen als het zo ver is
moeder poes ja die moet wel aan gaan geloven dat ze geholpen gaat worden .( moeten we alleen even zien hoe we die klus gaan klaren om haar in een mandje te krijgen . ( want als ze het in de gaten heeft blijft ze gewoon weer van huis weg en dat is niet de bedoeling
Bedoel je dat de moederpoes nu ook weg gaat van huis?
Kun je haar nu niet beter binnen houden nu ze de kittens moet zogen? Als er iets met haar gebeurt buiten zit je met kittens die moedermelk moeten krijgen
Tevens zou ik er voor zorgen dat je ramen en deuren dicht houdt voordat je haar in een vervoersmandje stopt. Ik hoop echt dat je haar laat helpen. Asiels zitten vol mede dank zij oepsnestjes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie