Nagels vijlen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gradavdk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2016 18:53

Nagels vijlen?

Bericht door Gradavdk »

Hi allemaal,

Ik wil hier mijn vraag doen over nagels veilen. Ik wil zo een elektrische nagelveil kopen http://www.te-koop.com/petpedicure, maar wil van jullie weten als jullie daar ervaring mee hebben en als zoiets wel goed zou werken.

Het is heerlijk als Pinelleke op mijn buik masseert, maar dat doet zo zeer als ze die scherpe nagels in mij duwt! ...ookal bedoelt ze het goed.


Wat te doen? Ik wil niet graag knippen, dat lijkt mij eng!


Alvast bedankt voor de reacties!



Garda
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nagles veilen?

Bericht door Dinky »

Ik zou bijvoorbeeld een fleecedeken op je buik leggen zodat je geen last meer hebt van de scherpe nageltjes.

Een elektrische nagelvijl lijkt mij trouwens enger dan knippen maar dat komt wellicht omdat ik vroeger als kind al zelf doorzichtige konijnennagels heb geknipt. Van de kat heb ik ze nog nooit geknipt omdat die het zelf bijhoud door middel van krabpaal.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Nagles veilen?

Bericht door Sjanke »

Vijlen en vooral elektrisch lijkt me veel erger voor een kat dan knippen. In mijn beleving zal het geluid al een probleem opleveren.
Ik heb altijd de nagels van onze oudste kat geknipt, die had (volgens de dierenarts) een beschadigd nagelbed waardoor deze nagels altijd spleten. Ze bleef overal aan haken wat voor haarzelf natuurlijk ook niet prettig was. Dit was wel een heel gemakkelijke kat die er heel snel aan gewend was en mij rustig de nagels liet controleren.

Je zou eerst kunnen proberen of de kat het toelaat als je een pootje pakt en gaat friemelen. Dan kun je direct kijken of de nagels doorzichtig zijn. Bij ondoorzichtige nagels zou ik er niet aan beginnen.
Mijn kat had doorzichtige nagels waardoor ik heel goed kon zien waar het rozige gedeelte zat. Ik knipte met een speciale tang (dierenspeciaalzaak) het puntje van de nagel af. Een kennis heeft het 1x voor gedaan en daarna deed ik het zelf.
Cerna

Re: Nagles veilen?

Bericht door Cerna »

Zolang het niet persé nodig is, zou ik niet knippen en niet vijlen. Katten kunnen dat prima zelf bijhouden en mijn ervaring is dat zodra je gaat knippen de nagels veel sneller gaan groeien.
Bij Amber en Milka (die allebei bij de kattenkapper de nagels geknipt werden omdat ze anders niet aan de klus begon) moet ik iedere 6 weken nagels knippen.
En Laila en Luna zijn nu inmiddels drie en bij hen heb ik nog nooit nagels geknipt en is het ook niet nodig (ja, ze zijn vlijmscherp, maar dat hoort bij katten en mijn huid is er inmiddels aan gewend :smile: ).
Laatst gewijzigd door Cerna op 30 aug 2016 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nagles veilen?

Bericht door Dinky »

Inderdaad speciale tang die rond knipt ipv gewone nagelschaar voor mensen gebruiken. Wanneer je dit niet doet dan heb je risico dat de nagels splijten. Dit is voorbeeld van zo'n ronde nagelknipper: http://www.medpets.nl/nageltang+adori/? ... Aruv8P8HAQ
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nagles veilen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou kattennagels niet knippen en niet vijlen. Je belemmert hun mogelijkheden tot klimmen als je de scherpe punten eraf haalt. Alleen bij oude katten kan het soms nodig zijn de nagels te korten, als ze bv in vloerkleed blijven haken. Dus als het in het belang van de kat is, alleen dan zou ik het doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nagles veilen?

Bericht door Rik »

Ik zou ze ook niet knippen. Ik heb het bij Bowy wel gedaan omdat zij de krabpaal nooit gebruikte en ze was altijd binnen. Maar alleen omdat jij er last van hebt bij het "pompen" zou ik geen reden vinden om te gaan knippen. Ik doe het nu bij mijn twee kittens ook niet en die hangen wel eens in mijn broek (en dan moet ik geen korte broek aanhebben). En je zou zeker al geen elektrische nagelvijl moeten gebruiken dat nog door kan trillen in de poot. Mocht je er op een gegeven moment wel aan beginnen dan is inderdaad zo'n speciaal schaartje het beste en dan moet je ook echt alleen het allerlaatste puntje afknippen (0,5mm). Dan maakt het ook niet uit of de nagel donker of licht is want als je alleen maar die laatste halve mm afknipt zit je nog niet in het vlees bij een te lange nagel. Het moet dan wel wat vaker maar dat is alleen jouw ongemak.

Ook als je nu nog geen nagels gaat knippen zou ik haar nu wel al proberen te laten wennen aan rugliggen en pootjes-friemelen. Dat kan later altijd van pas komen als je andere dingen bij haar moet doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gradavdk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2016 18:53

Re: Nagles veilen?

Bericht door Gradavdk »

Hi allemaal,

bedankt voor alle super reacties! Ik denk het veilen nog maar aan te houden. Als ik het helemaal niet meer aankan, heb ik besloten dat ik haar dan bij een professioneel salon zal brengen.

Kattenklauwen zijn heel eng als je die scherpe puntjes over je voelt, dus ik dacht dat ik maar gelijk een oplossing moest hebben.

Nogmaals bedankt en ook namens Pinelle, jullie hebben haar nageltjes gered (voor nu)..


Groetjes,

Garda
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Nagles veilen?

Bericht door Kimm »

Is misschien niet helemaal hetzelfde, maar ik zet acrylnagels bij mensen. En ik had ook een elektrische vijl. En ik weet uit eigen ervaring dat als deze niet goed gebruikt word het heel warm kan worden door de wrijving. Dus ik zou zoiets nooooit op mijn huisdier gebruiken (zou zo ook niet vijlen maargoed). En zoals anderen het aangeven is het inderdaad eigenlijk normaal gesproken niet nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie