Oude kat meer klitten door minder wassen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Tiemmie »

Onze heilige birmaan is 16 jaar en heeft de laatste tijd steeds meer klitten.
Hij laat zich ook steeds lastiger kammen en borstelen.
Ik ben al een paar keer flink gebeten tijdens het borstelen. Vroeger vond hij het altijd heerlijk om geborsteld te worden.
Volgens onze dierenarts wassen oude katten zich minder en krijgen daardoor meer klitten.
Nu ik er op ben gaan letten, valt me inderdaad op dat hij zich heel weinig wast. Zie eigenlijk alleen maar dat hij z'n kop wast en z'n achterkant als hij op de bak is geweest.
Ik gebruik een rubberen borstel en een kam.
Nu las ik iets over een furminator, zou ik dat voor hem kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Ennakee »

Ik heb geen ervaring met een furminator, wel gebruikte ik vroeger een soort kam die als het ware door de klitten heen sneed. De tanden bestonden uit mesjes met stompe punten.

Ook gebruikte ik een droogshampoo in poedervorm om het vacht zonder pijn makkelijker los te kammen. Een ander veelgebruikt middel is maïzena poeder. Hierdoor wordt het vacht makkelijker doorkambaar en eventueel huidvet kam je er meteen uit.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Featherr »

De furminator snijd alles kapot. Ook de goede haren. In principe ben ik er fel op tegen want het verpest echt de vacht. Maar aan de andere kant is je kat al 16.

Ik wil je niet bang maken maar niet meer wassen kan duiden op een zieke kat. Hier ooit 1x een kat gehad die zich niet meer schoonhield. Ze vervilte echt binnen een paar dagen maar kammen deed pijn omdat ze dun was. (Echt mager :() ik knipte het dan weg. Liep ze wel voor gek maar dat maakte mij niet zoveel uit.
Later kwamen we er achter dat ze nierfalen had en zich daarom niet meer waste.

Heb je al een seniorencheck laten doen?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Rik »

Mijn eerste gedachte was ook dat een kat zichzelf schoon (en dus vacht goed) zou moeten houden. Bowy heeft dat tot op het einde ook gedaan en die had zelfs nierfalen. Nu heb ik even op internet gekeken en zie af en toe wel wat meldingen dat een oudere kat zichzelf ook minder zou kunnen wassen. Maar zeker op deze leeftijd lijkt mij een seniorentest ook geen overbodige luxe.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Tiemmie »

Hij is inderdaad al jaren ziek, heeft chronische alvleesklierontsteking. Maar dat is op het moment redelijk onder controle.
En zoals ik al zei, denkt de dierenarts dat het door ouderdom komt.
Maar misschien heeft hij nog iets anders onder de leden.
Ik lees ook hierboven over maïzena en droogshampoo, maar helpt dat dan ook tegen al bestaande klitten?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door castratenkoor »

Furminator ben ik ook op tegen. Ik zou hem elke dag een stukje kammen met grove kam met metalen lange punten. Klitten waar je niet doorheen komt eerst proberen met je hamden uit elkaar te pulken, lukt ook dat niet dan voorzichtig eruit knippen. Punt van de schaar niet richting huid.

Wat ik ook nog weleens deed met oude zieke katten was met vochtige washand met eventueel iets babyshampoo de kat helemaal afnemen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Ennakee »

De droogshampoo of maïzena helpt om de bestaande klitten los te maken (de haren krijgen een glad laagje), zodat ze uit het vacht gekamd kunnen worden of zachtjes met de vingers losgemaakt en eruit gehaald kan worden. Want klitten zijn voornamelijk losse haren die aan nog vaste haren vast zijn gaan zitten. Ik heb vroeger persjes gehad, die ook aanleg voor klitten hadden. En op deze wijze bleef het vacht keurig. De Heilige Birmaan zou geen ondervacht hebben las ik, dus hierbij zou de vachtverzorging eenvoudiger moeten zijn.

Verder zou je nu dagelijks de probleem gebieden bij moeten houden. Zodat opnieuw het ontstaan van klitten voorkomen wordt. En daar kun je inderdaad het beste een kam met lange grove en fijne tanden voor gebruiken. Wanneer je kat merkt dat het kammen geen pijn zal doen zal ze het ook toelaten en prettig gaan vinden. Vooral bij warm en vochtig weer zal er minder kans op klitvorming ontstaan.

Wat betreft het washandje met babyshampoo, dat helpt wel bij een vet vacht. Voor klitten heb ik hier geen ervaring mee. Ook belangrijk is na de shampoo met nieuw washandje met schoon water de zeepresten te verwijderen. Het helpt ook dagelijks gewoon met natte handen over het vacht te aaien, daarmee haal je alle losse dekharen eruit.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Sifra »

Hij kan iets anders onder de leden hebben, maar het kan ook te maken hebben met stijfheid. Mijn Rûzer waste zich ook slechter toen hij ouder werd. Toen de da een röntgenfoto maakte van Rûzers longen, zag hij dat Rûzer spondylose had aan zijn rug. Vandaar dat hij zich niet meer goed kon wassen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
JokeD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2015 19:07

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door JokeD »

Ik ben een leek op het gebied van vachtverzorging. Misschien wat simpel gedacht, maar is het een idee om zijn haren kort te (laten) knippen/scheren en hem daarna dagelijks te borstelen. Dan hoeft hij in eerste instantie niet lang geborsteld te worden en zijn er geen klitten die vervelend voelen. Dan gaat hij het borstelen misschien weer prettig vinden en lukt het dan ook om het bij te houden als zijn haren weer lang zijn.
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Inge62 »

Mijn Bob van ruim 17 jaar heeft af en toe klitjes en die kam ik eruit met een vlooienkam. Hij heeft ze vooral aan de achte flanken en net onder zijn nekje. Hij verzorgt zich prima in mijn ogen maar is wat strammer geworden en heeft een hele dikke ondervacht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb in de 36 jaar dat ik katten heb 4 perzen gehad, 3 katers en 1 poes. De katers waren prima te verzorgen, de poes niet. Als ik haar ging kammen spoot ze anaalvocht over me heen. Dus na afloop kon ik dan altijd onder de douche. Dat is net de stank van een stinkbom.

Maar Wendy had slechte ervaringen met vachtverzorging. Toen ik haar en haar broer over nam waren ze 1,5 jaar oud. Wendy zat vol klitten, vooral op haar buik. Algauw ontdekte ik een v-vormige wond op haar buik. Duidelijk een knip van een schaar. Ja ik ben heel boos geweest op de vorige baasjes.

Toch heb ik haar nooit hoeven (laten) scheren. Gewoon heel veel geduld en acceptatie dat ze vals was, ze beet en krabde er flink op los. Ik ging nooit lang door. Twee of driemaal daags een kwartiertje.
Klit voor klit uit elkaar pulken in het begin en daarna zorgen dat het nooit meer zover komt.

De tip van de vochtige washand heeft niks met de klitten te maken, dat is pas voor daarna, als de kat klitvrij is. Ik bedoel dan een vochtige washand met een drupje babyshampoo (niet een scheut). Dat hoeft echt niet nagespeld met water. Ze worden daar schoner en zachter van. Even over de hele kat halen.

Mijn ervaring met maizena en talkpoeder is dat de vacht daar alleen maar erger van gaat klitten, dus mijn advies zou dat niet zijn. Ze gebruiken dat op kattenshows om ze er fluffier uit te laten zien.

En als laatste redmiddel als het echt niet lukt hem te ontklitten kun je naar een trimster gaan die ook ervaring heeft met katten. Dan kan zo'n expert de kat bekijken en een advies uitbrengen, of ontklitten en helemaal doorkammen of beter kort-scheren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Tiemmie »

Bedankt voor alle tips.
Ik heb de ergste klitten er inmiddels uitgeknipt.
En ik heb toch de furminator aangeschaft.
Ben er heel zachtjes mee gaan kammen toen hij lag te slapen en dat liet hij toe.
Zijn vacht voelt nu al een stuk beter.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Kurgel »

Ik zou de furminator niet te vaak gebruiken, trekt wat te veel aan de vacht en las je hem veel gebruikt lijken bij mijn katten wat te veel huidirritatie op te treden. Als ik meer dan een stukje wil doen vinden ze dat dus wel vervelend. Ook kregen ze er een wat mottige vacht van.
Ik heb een oude kat met artritis die zich niet meer overal kan wassen en daardoor krijgt ze klitten (en ze is niet eens langharig). Ik gebruik nu voor haar en voor de langharige kat de softborstel van zooplus. Klein vierkant kammetje met gebogen metalen haartjes. Ze vinden het heerlijk en het ontklit heel makkelijk en beter dan de furminator, zonder haren uit te trekken, alleen de echt losse haren komen nu mee. Bij de oude kat gebruik ik dan een washand in warm water vermengd met drupje babyolie in het water, uitknijpen en even over haar rug en achtereind waar ze niet goed bijkan. Geen shampoo dus. Blijft haar vachtje glanzend schoon en zacht van.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Oude kat meer klitten door minder wassen?

Bericht door Featherr »

Dit topic is van augustus 2016. Denk niet dat diegene nu nog antwoord nodig heeft ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie