Leerlapjes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Le89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2016 16:54

Leerlapjes

Bericht door Le89 »

Onze heilige birmaan kater (6) heeft kale oren. Ik denk dat hij het al wel een tijd heeft, het is me nooit opgevallen. Zijn oren zijn schoon en de huid ziet er normaal uit. Het is me gaan opvallen sinds hij, nu een paar weken, steeds zijn oorpuntje dubbelgevouwen heeft. Herekent iemand dit? En moet ik er iets mee? Ik ben geneigd er iets vettigs op te gaan smeren :roll:
Vorige week zijn we naar de DA geweest voor de jaarlijkse enting, maar daar ben ik het vergeten te vragen.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Leerlapjes

Bericht door Ennakee »

Bedoel je de oorpunt naar achteren geklapt?

Dat kun je gewoon terug vouwen. De oortjes zijn van kraakbeen, tijdens het wassen klappen ze wel eens achterover.
Le89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2016 16:54

Re: Leerlapjes

Bericht door Le89 »

Dat doe ik ook inderdaad, maar ze plakken dan wel een beetje vast door de droogte. Het gebeurt nu meer als eerst. Dan schudde hij met z'n kop en zaten de oortjes weer gewoon. Nu blijft het zitten.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Leerlapjes

Bericht door Ennakee »

Omdat er geen haartjes op zitten kan de huid gaan kleven. Heb je misschien maïzena in huis ? Dat kun je aan de buitenste oorschelpen doen, zodat het niet meer kleeft.

Gebruik jij ook vachtpoeder voor de verzorging van zijn vacht? Dat kun je ook gebruiken omdat het ook verzorging van de huid bied.

http://www.bigpet.nl/gimpet-droogshampo ... 00-ml.html
Le89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2016 16:54

Re: Leerlapjes

Bericht door Le89 »

Nee vond ik tot nu toe niet nodig, ze wassen zichzelf goed en komen niet buiten. Maar ik vind het wel een goede tip, dank je ☺️
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Leerlapjes

Bericht door Ennakee »

Deze vorm van kaalheid kan verband houden met een schimmelinfectie. Hiervan hoeft de kat geen klachten te hebben, maar is vaak wel besmettelijk. Wellicht toch een idee om dit bij de DA te laten controleren?

http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... pecia.html
Le89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2016 16:54

Re: Leerlapjes

Bericht door Le89 »

We zijn vorige week naar de dierenarts geweest voor de jaarlijkse check. Had die het dan niet moeten opmerken? Ik was het vergeten te zeggen, omdat onze andere kat wat meer werk had en met Merlijn was niet mis dacht ik. Maar ik heb voor de zekerheid de dierenarts een mailtje gedaan met foto's.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Leerlapjes

Bericht door Ennakee »

Uit ervaring weet ik dat een dierenarts wel eens iets over het hoofd ziet.

Meedenken kan meestal geen kwaad, en is soms zelfs noodzakelijk om je dieren gezond te houden.
Niet alle dierenartsen zijn op alle vlakken even deskundig.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Leerlapjes

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de dierenarts een strijkje laten maken om te bekijken of het een schimmelinfectie is. Als dat niet behandeld wordt kan het een bloemkooloortje opleveren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie