Advies gevraagd over droogshampoo

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Carla1980
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2016 13:29

Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Carla1980 »

Op dierendag zijn wij de gelukkige verzorgers van twee Perzen geworden. Zij hebben inmiddels 2 wasbeurten achter de rug, het wassen en vervolgens het drogen met een waterblower is nog even wennen voor ze. Om het stress gehalte zo laag mogelijk te houden zijn we op zoek naar een middel welke we tussen de wasbeurten in kunnen gebruiken om hun vacht schoon te houden. Een van deze twee rakkers is crème en de ander rood-wit van kleur. We merken dat met name hun vacht vanaf de kin, hun borstkast en hun voorpootjes wel wat extra aandacht kunnen gebruiken. Deze zijn elke dag nat van het drinken met het gevolg dat hun vacht enigszins bruin begint te verkleuren. Nu zag ik dat #1 all systems ook een droogshampoo heeft, maar deze heeft een citroen geur en van de fokker hebben wij begrepen dat katers kunnen gaan sproeien van citroen geur. En aangezien de crème al met 4 maanden begon te fietsen en wij ze het liefst pas na een maand of 7 willen laten helpen...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke droogshampoo adviseren jullie?

Groetjes
Carla
Cerna

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Cerna »

Mijn katten wassen zichzelf dus ik heb geen shampoo nodig. Ik geloof ook niet dat er iemand op het forum is die Perzen heeft of die haar/zijn kat wast.

Vind het ook zielig om katten te wassen (vind sowieso Perzen erg zielig en snap niet dat er nog steeds mee gefokt mag worden). Wil je een langharige kat neem dan een Brits Langhaar die hebben tenminste een normale neus!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Rik »

Wij hebben vroeger wel perzen gehad maar nooit gewassen. Als het goed is houden katten zichzelf goed schoon. Soms (als ze het echt gortig maken) kun je wel een stukje afnemen maar helemaal wassen... nee, dat hebben wij nooit hoeven doen.

Waarom wil je overigens wachten tot 7 maanden met castratie? Met een beetje pech beginnen ze eerder te sproeien met het (kleine?) risico dat het snel gewoonte is en volgens mij komen ze dan moeilijk van die gewoonte af. (Overigens ben ik daar geen expert in want ik heb altijd poezen gehad)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Anne »

ik snap ook niet zo goed waarom je ze pas wilt laten helpen als ze al 7 maanden zijn? Je loopt kans dat ze eerder beginnen te sproeien en dat hoeft dan niet eens door de citroengeur te komen
En waarom zo vaak wassen?
Ga je ermee naar shows?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Rik »

Overigens Annet, niet alle perzen hebben toch zo'n rare opgetrokken neus?? Ik moest even opzoeken wat je er precies mee bedoelde maar de perzen die wij vroeger hadden, hadden gewoon een "normale" neus.

Is dat misschien iets van de laatste 20 jaar om perzen te fokken met platte opgetrokken neus?
(dit was joeltje uit 1979, 100% chocolate point pers)
Afbeelding

Edit: Ieks... ik zie inderdaad dat in de CFA's 2007 breed standard een plattere (en dus hogere) neus staan. Dat was vroeger nog niet. (zie wiki) Wat kan er veel veranderen met een ras gedurende 30-40 jaar.
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Ennakee »

Hoi Carla, Ik heb goede ervaringen met Gimpet droogshampoo in poedervorm.

Je kunt het vacht goed onderhouden en klitvorming voorkomen. Het vacht wordt lekker luchtig en zacht. Ook huidirritaties voorkom je hiermee. Het ontvet, verzorgd en reinigt op zeer milde wijze. Er zit een poedergeur aan, die mijn katten niet vervelend vonden.

Het vacht wordt makkelijker door te kammen en te borstelen.
Het is zowel op internet als in dierenwinkel te koop. Het is ook speciaal voor gevoelige katten die bang zijn om op de gewone wijze gewassen te worden.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Ennakee »

Even ter aanvulling, mijn katten, twee oude persjes, kwamen 22 jaar geleden uit het asiel met ieder een persoonlijke vlooien kolonie op de rug. :shock:
Wassen was de enige manier om ze snel van dit probleem af te helpen.
Ze waren niet blij, op dat moment, maar wel toen ze weer droog en jeuk vrij door het leven konden. :grin:
Cerna

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Cerna »

Rik schreef:Overigens Annet, niet alle perzen hebben toch zo'n rare opgetrokken neus?? Ik moest even opzoeken wat je er precies mee bedoelde maar de perzen die wij vroeger hadden, hadden gewoon een "normale" neus.
Ja, de katten van "vroeger" hadden een normale neus, maar nu is het pure dierenmishandeling. Die arme dieren kunnen nauwelijks meer fatsoenlijk ademhalen.
Er zijn fokkers die het oude type weer terug willen en ik hoop dat dit standaard wordt en anders is er altijd nog de Brits Langhaar die ook alleen maar lang haar heeft dankzij het feit dat er vroeger Perzen met Britten werden gekruist om een forser type te krijgen of een andere kleur.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door castratenkoor »

Als je ze elke week goed kamt hoeven ze echt niet zo vaak gewassen. Ik heb vroeger perzen gehad, 4 stuks. Die waste ik echt alleen als het nodig was, vanwege diarree of zo. Maar elke maand wassen is echt niet nodig. Droogshampoo zou ik ook niet doen. Dat krijgen ze dan binnen als ze zich willen wassen.

Platte stopcontact-neuzen hadden ze geen van allen, wel andere gebreken. Veel verdriet van gehad en dat is ook de reden dat ik van B. 8 katten mag, mits geen ras en geen langhaar. En ja hij heeft inspraak in onze mede-bewoners ;-).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Advies gevraagd over droogshampoo

Bericht door Ennakee »

Het poeder gebruikte ik alleen op de probleem gebieden. Zodat de knoopjes en klitten makkelijk uitgekamd konden worden. Het poeder borstelde ik goed uit. Er bleven geen restanten achter in het vacht. Minou is 19 jaar geworden.

Een andere optie is maïzena kun je ook gebruiken met hetzelfde resultaat.
Plaats reactie