is het een haarbal?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

is het een haarbal?

Bericht door Lique - Moos »

Hallo,

ik heb weer wat advies nodig over Moos.
We denken dat hij een haarbal heeft die hij er niet uitgegooid krijgt.
Moos zit dan iets naar boven te werken, je ziet zijn buik dan van die golfbewegingen maken, hij hijgt er dan een beetje bij en na een paar keer zie je hem dan uiteindelijk iets doorslikken en dan is het over. Hoop dat ik het zo goed uitleg.
Moos ziet er trouwens niet uit alsof hij dit heel lastig vindt. Maar dit doet hij wel dagelijks een keer en soms vaker.

We denken dus aan een haarbal. Kan dat kloppen en wat raden jullie aan. Ik heb al gelezen over pasta's, laxeermiddelen, anti haarbalsnoepjes, etc. Maar wat werkt het best.

Thanks alvast, ook namens Moos :smile:
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: is het een haarbal?

Bericht door Ilone »

Een lekkere vette mout/malt pasta inderdaad.
Kan je gewoon bij de lokale dierenwinkel halen. De meeste katten vinden het nog eens errug lekker!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is het een haarbal?

Bericht door Adriana »

ja, zo te lezen zit hem iets dwars.
gras wil ook nog wel eens helpen en als hij geen gras buiten kan eten, dan missch pol gras naar binnen halen. hiervoor wel zacht gras zonder weerhaakjes kiezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: is het een haarbal?

Bericht door Paasnini »

Klinkt als hoesten. Lijkt het hierop? http://youtu.be/JGihIKwITlE
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: is het een haarbal?

Bericht door Lique - Moos »

mmmm, daar lijkt het wel een beetje op ja :???: Alleen dat hoestgeluid klinkt net iets minder hoesterig dan in het filmpje.

We zijn nu een aantal dagen pasta aan het geven. Nog geen haarbal gevonden, ook geen haar in de ontlasting.

Moos komt verder niet benauwd over. Hij (vr)eet als een bootwerker, drinkt goed. Hij krijgt graanvrij voer. Zijn vacht is prachtig vol geworden sinds hij uit het asiel is. Hij verliest bijna geen haar meer dus dat voer doet hem ook echt goed hebben we het idee. Alleen Moos vindt het natuurlijk te weinig :lol:

Verder is hij in het asiel gecastreerd, ge-ent en ontwormd. Hij heeft ong. 3 maanden in een asiel gezeten en daarvoor heeft hij op straat geleefd (onbekend hoe lang). Hij is getest op FIF en dat heeft hij niet. Aanleiding om te testen was omdat hij wat gebitsproblemen had (3 kiezen zijn om die reden verwijderd).

Overigens hadden we het er gisterenavond nog over dat we dachten dat het de afgelopen dagen wel minder is geworden. Maar dat is lastig beoordelen want we zien Moos tenslotte ook niet de hele dag en nacht. En wat denk je, vanochtend, een half uurtje nadat hij zijn hele bakje brokken al weer leeg had .... ging hij het weer even doen. Wel korter dan de andere keren. Ik zal eens in de gaten houden of het vooral na het eten voorkomt. Hij schrokt nl wel echt heel erg. Van de week at hij zo snel dat halverwege de maaltijd alle brokjes weer retour kwamen.

Verder speelt hij ook goed (hij is dol op schoenveters en touwtjes) en komt, zoals ik al zei, niet benauwd of ziek over.

Nog even aankijken dan maar? Navraag bij het asiel doen? Naar de DA?
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: is het een haarbal?

Bericht door Cyamytha »

Misschien een idee om aan voedselverrijking te doen. Mijn Karel schrokte zo erg dat het regelmatig leek of hij moest spugen. Nu krijgen ze eten (brokjes) uit een labyrint van Catit en uit een voerbal en is dat verschijnsel verdwenen.

Maar als je twijfelt, kan de DA bellen natuurlijk geen kwaad.

Als het echt hoesten is daarintegen, zeker bellen, maar daar heb ik heen ervaring mee...
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Renatevanderveer

Re: is het een haarbal?

Bericht door Renatevanderveer »

Hoe zit Moos erbij als hij kucht en/of hoest?
Zit hij ineengedoken, gaat hij hierbij door zijn voorpoten?
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: is het een haarbal?

Bericht door Lique - Moos »

@renatevanderveer Hij zit niet echt helemaal ineengedoken. Hij zit op z'n achterpoten en steekt z'n hoofd naar voren en maakt na het "hoesten" slikbewegingen, alsof hij dus iets doorslikt. Het klinkt niet alsof hij vol zit met slijm.

Vandaag heeft hij het 1x gedaan
Plaats reactie