Nagels knippen Poes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Sonja Campaert
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2015 08:59

Nagels knippen Poes

Bericht door Sonja Campaert »

Mijn poes Libby is 8 maand oud en ik heb haar nagels al twee maal bij de dierenarts laten knippen maar die adviseerde mij om het zelf te doen. Het kost bij de dierenarts ook 18 euro, is ook niet niks. Ik heb het samen met mijn man een keer kunnen doen toen we haar hadden omwikkeld met een fleece dekentje. Nu blijft ze weer overal aan haken en ik heb het opnieuw geprobeerd, maar ze strest zo dat het echt niet te doen is. Ik ken iemand die het voor 5 euro laat doen in een kattentrimzaak, maar die woont een eind uit de buurt. Weet er iemand een trimzaak in het Antwerpse waar ze ook nagels knippen? Ik heb al ontelbare zaken gebeld, maar nergens knippen ze nagels. Het is ook voor de poes niet fijn dat ze overal blijft aanhaken. Maar het zelf doen is blijkbaar geen optie meer.
Renatevanderveer

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Renatevanderveer »

18 euro voor het knippen van nagels?
De assistentes van de praktijk waar ik kom doen het voor niets, geheel kosteloos!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Rik »

Pfff. helemaal omwikkeld in een dekentje...? Libby is er dus ook één die haar nageltjes niet aan de krabpaal kwijt kan.

Wat doet ze als je haar op haar rug op je knieën legt? Bowy ligt bij mij dan doodstil. Ik kan haar nageltjes dan ook gewoon zelf knippen. Geen doek nodig. Als het nu nog niet zelf lukt zou ik wel adviseren regelmatig te oefenen met dat op de rug "dood"-liggen op de knieën (of in de armen) en frutselen aan haar pootjes. Ze is nog maar 8 maanden dus kan ze er nu nog aan wennen. Misschien dat ze het dan ooit gewoon toelaat zonder een deken om haar heen. Als ze straks ouder is dan kan ze dit niet meer makkelijk leren.

Wel een speciaal nagelschaartje voor de kat gebruiken (anders "plet" je de nagel). En als je bang bent in "het vlees" te knippen kun je beter alleen het hele kleine tipje eraf knippen. Beter vaker knippen dan één keer verkeerd knippen.

Hoe zou een trimzaak de nagels overigens anders moeten knippen dan dat jullie dat zelf doen?

http://www.dierendokters.com/katten/hoe ... bij-de-kat
(die kat ziet er heel wat oncomfortabeler uit dan Bowy als ze bij mij op d'r rug ligt :))

Andere filmpjes:
https://www.youtube.com/results?search_ ... ls+knippen

Bij mij ziet het er ongeveer zo uit:
https://www.youtube.com/watch?v=49xVCZzXrCQ#t=55s
(maar dan zonder miepen en mopperen)
Belangrijk is dus niet te vast vastpakken want dan willen ze juist weg.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door nellebel »

ik knipte die van guusje en gijs in het begin ook zelf. niet door stress van een fleecedekentje. maar lekker kroelen en als ze helemaal ontspannen liggen te pitten had ik met de nagelknipper er al een puntje vanaf. het is echt alleen het puntje waarmee ze blijven haken. soms maar 1 nageltje per dag. na ongeveer 1 jaar was het niet meer nodig en hielden ze zelf hun nageltje goed bij
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sonja Campaert
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2015 08:59

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Sonja Campaert »

heb het nog eens geprobeerd, alle tips van jullie waren welkom maar het is spijtig genoeg niet gelukt.
op haar rug leggen is al helemaal geen optie, dat lukt gewoon al niet en wanneer ik het op de tafel of op mijn schoot probeer is ze heel erg geirriteerd en zou zelfs willen bijten. Pff.... ik weet het niet meer. Ondertussen is mijn lederen salon wel al serieus beschadigd.
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Josje »

Als de nageltjes echt niet te knippen zijn, kan nagelkapjes een oplossing zijn.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam t toevallig tegen op t internet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Rik »

Nagelkapjes... Mmmm. Persoonlijk zou ik dat nooit doen. Ten eerste zou het alleen bij binnenkatten kunnen. Bij buitenkatten mag je het al helemaal niet doen. Een kat heeft geen mogelijkheid meer om houvast te hebben e.d. De krabpaal kan ook niet meer gebruikt worden. Nee... Een ander punt is de kapjes zelf. Je zou dan echt goede (speciale) kapjes moeten hebben. De kapjes moeten gezet worden als de nagels uitgestoken zijn. Ik vraag me af hoe goed ze dan weer in te trekken zijn. Het is ook niet dat je ze er even af kunt halen. Zou jij altijd 24/7 met handschoenen aan willen lopen?

Het is jammer dat Libby zich niet lekker op d'r rug laat verwennen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
InmemoryofMicky
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2011 21:46

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door InmemoryofMicky »

Mijn kitten was ook een ramp met nageltjes knippen, maar ben toch steeds gaan proberen wat te doen als ze sliep. Het lijkt toch dat ze eraan begint te wennen nu. Juist inderdaad het vasthouden is iets waar katten vaak opstandig van worden en het hard drukken op de pootjes om het nageltje goed te zien. Gewoon wachten totdat ze in coma liggen en dan toeslaan! Haha nee, dan heel zachtjes gaan knippen en desnoods 1 of twee per dag en opbouwen.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Lillith »

Ik up dit topic even!

Even een vraag, ik weet dat je de nagels van een kat eigenlijk alleen knipt als het alleen een binnenkat is of als ze overal aan blijven haken omdat ze zelf hun nagels niet bijhouden. Ik heb tot nu toe de nageltjes van mijn 11 weken oude kitten Dalí ook nog niet geknipt (wel geoefend met frutselen aan de voetjes, nageltjes uitdrukken et cetera), maar nu vroeg ik mij af. Moet ik dat al een paar keer oefenen van te voren? Of moet ik het alleen doen als het echt nodig is? De verkoper in de dierenwinkel vertelde me dat het handig is om wel te oefenen, omdat kittens veel sneller aan dingen wennen dan oudere katten. Maar ik vind het zo onnodig om haar nageltjes af te knippen als het absoluut niet nodig is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Rik »

Nee, je moet dan nog niet echt gaan knippen. Maar wel het frutselen oefenen. Dus gewoon lekker vaak op haar rug op je benen nemen en lekker gaan friemelen aan de pootjes en nageltjes. Dat kan prima zonder echt het nagelschaartje te gebruiken. Ze wennen er dan al heel vroeg aan en laten het over een paar jaar ook nog toe. (Het echte knippen voelen ze n.l. niet met een goede schaar maar het is het gefriemel dat ze niet willen dan.) Overigens zal een kitten (ook binnenpoes) genoeg gebruik maken van de krabpaal e.d. dus is het inderdaad nog niet nodig. Maar ik kan niet genoeg benadrukken dat je het oefenen/friemelen niet vroeg genoeg kan doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Lillith »

Bedankt voor de tip Rik :) Ik heb onlangs ook nog een extra krabmandje besteld (een mandje waar ze in kan liggen maar zich ook helemaal op kan uitleven in plaats van op mijn bank ;) ) en die kwam vandaag binnen. Groot succes! Het friemelen vind ze helemaal prima, volgens mij vindt ze het zelfs lekker als ik tussen d'r tenen kriebel!
Renatevanderveer

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Renatevanderveer »

Hihi, ik moet dan altijd wel lachen als ik dat bij Jesper wil doen.
We hebben alles heel intensief geoefend en dus ook het frustelen aan zijn pootjes.
Hij vind het niet erg, integendeel, maar het kriebelt en jeukt hem vaak.
Hij heeft pluimen haar tussen zijn teentjes (Maine Coon) en dat kriebelt als ik eraan zit.
Dan zit ie me aan te kijken; 'Stop alsjeblieft!!' en trekt hij zijn pootjes gekscherend terug.

Vooral het kriebelen aan de kussentjes vind ie het einde, haha.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Rik »

O, maar die bank van jou gaat er ook nog wel een keer aan hoor :lol:

Naast het kriebelen tussen de teentjes ook af en toe gewoon de nageltjes uitdrukken zodat ze aan dat gevoel kan wennen (maar dat doe je geloof ik al). En ja... nu vindt ze het heerlijk om aangeraakt te worden dus zolang je dat regelmatig doet dan is het niets "nieuws" voor ze mocht je straks echt aan de nageltjes moeten beginnen.

Ik kan Bowy op haar rug in mijn armen houden (zelfs op d'r kop) of op mijn benen leggen en dan ligt ze helemaal stil. Ik kan dan alles met haar doen. Dat is wat je wilt... een handelbare poes die jou helemaal vertrouwt :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Nagels knippen Poes

Bericht door Lillith »

@ Renatevanderveer wat ontzettend schattig haha! Onze Dalí trekt zich er vrij weinig van aan, afgezien van dat je aan het spinnen met de oogjes dicht kan afleiden dat ze stiekem zit te genieten. Ze is een Maine Coon kruising en heeft ook 'teenhaar'! En ze is zo meegaand... Ik ben echt ontzettend blij verrast met het fijne, zachte karakter dat ze heeft (ze is wel mega actief en een échte jager typisch Maine Coon wel).

@ Rik, gelukkig vind ik dat ook helemaal niet erg want ik geef niet zo veel om mijn bank (goedkoop ding van de ikea). Als het er echt niet meer uit ziet hang ik er wel een kleed over, zien we dan wel weer haha :lol:
Ze vindt het inderdaad heel fijn om lekker vertroeteld te worden, ben blij verbaasd dat het zo makkelijk gaat! Alhoewel ze nog niet 'dood' wil liggen op schoot, zoals jij omschrijft. Denk dat ze daar niet ontspannen en kalm genoeg voor is, of ik moet het gewoon blijven oefenen natuurlijk. Maar op zich gaat het nu heel goed, ik heb haar geleerd dat ik haar alleen op schoot til voor een bepaalde reden (hals bandje om/af doen, nageltjes/oortjes/oogjes/bekje bekijken, kammen). Verder mag ze, als ze wil, zelf op schoot komen om te knuffelen.
Plaats reactie