Slechte start

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Syljeroen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2014 15:00

Slechte start

Bericht door Syljeroen »

Wij hebben algelopen zaterdag onze nieuwe aanwinst Phoebe mogen ophalen. Dat we daar aan kwamen gingen er al alarmbellen af. Het was er niet schoon,schimmel plekken in het plafon. Toen zei de mvr het katje heeft een waterig oog, we zijn naar de dierenarts geweest en die zei niks aan de hand oog schoon houden met gekookt water. Dus wij hadden zoiets van oke op goed geloof en onervaren met kittens ,we gaan maandag toch even langs de dierarts om er na te laten kijken. Bij de dierarts is Phoebe ondervoed,uitgedroogd,ontstoken neus en ogen en ook nog vlooien. Dus veel medicijnen en extra voeding en stronghold mee hebben gekregen gaat het iets beter met haar maar nu de vraag aan jullie. Hoelang duurt het voor dat stronghold werkt? Want naar ons idee komen er steeds meer vlooien bij. Ik stofzuiger zins zondag elke dag en zit al kattenband in de stofzuiger. Heb alles gewassen wat maar gewassen kan worden op 90 graden. Ik wil ook nog geen omgevingsray gaan gebruiken tot dat ze beter is. Hebben jullie tips???

Groetjes Syl
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slechte start

Bericht door Dinky »

Hier recent stronghold gebruikt en werkte binnen 24 uur. Dag na toediening pipet kamde ik er alleen nog dode vlooien uit en geen poepjes meer. Gister nog gekamd en toen alleen 2 dode vlooien gevonden en geen poepjes (pipet is inmiddels 2 weken terug toegediend).
Ik zou dus de kleine veel kammen en de vlooien tussendoor verdrinken in bakje water met zeepsop.

Ik heb daarnaast de omgevingsspray van ecostyle gebruikt omdat hier tenminste geen permethrin in zat. Is op natuurlijke basis.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Slechte start

Bericht door Kattebeest »

Stronghold doet bij een flinke vlooieninfectie er 1 dag over (vlooien die al op de poes zitten uit roeien). Vlooien die uit de omgeving alsnog op de poes springen zullen ook vrijwel meteen gedood worden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Syljeroen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2014 15:00

Re: Slechte start

Bericht door Syljeroen »

Het probleem is dat de vlooien nog steeds leven, en vind ook nog elke dag eitje en poep op haar en waar ze slaapt. Hebben we het dan misschien niet goed aangebracht? En hoeveel tijd mag er tussen zitten voor ander merk zoals frontline?
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Slechte start

Bericht door EliekeTips »

Wat balen zeg om zo te starten met de kleine, maar wat super dat jullie gelijk met het beestje naar de DA zijn geweest. Stronghold werkt snel, maar inderdaad veel blijven kammen, kammen en kammen, en het beestje goed in de gaten houden. Het verzwakt en heeft vlooien dus zodra je het niet vertrouwd direct terug naar de DA. Goede zorgen en veel liefde geven vaak snel resultaat.

Ook ik gebruik de omgevingsspray van Ecostyle ruikt niet echt super, maar is niet schadelijk voor de kat en jullie. Spray de plekken waar de kleine ligt extra in, want daar zullen de meeste vlooien zitten. Dus die kan je gewoon gebruiken hoor.

Er moet 4 weken tussen zitten minimaal voor je opnieuw mag aanbrengen, frontline is naar mijn ervaring niet geweldig.

Blijven zuigen, kammen, wassen en sprayen.
Renatevanderveer

Re: Slechte start

Bericht door Renatevanderveer »

Omdat Frontline al jaren op de markt is, zijn de vlooien er immuun voor geworden.
Geen Frontline gebruiken dus, dat werkt niet meer.
Gebruikersavatar
Dee Dee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2014 14:14

Re: Slechte start

Bericht door Dee Dee »

Hierboven staan al goede tips. Wij hebben laatst onze kat behandeld met Activyl. Het is een nieuw vlooienmiddel dat ontzettend goed werkt. Ik weet echter niet of je het ook bij kittens mag gebruiken, dat zou je bij de dierenarts kunnen navragen. Geef het wel de tijd, het kan best even duren voordat alle vlooien dood zijn, dat geldt voor elk middel wel. Let er trouwens op dat er voldoende tijd (meestal een maand) tussen de behandelingen in zit, want het blijft een soort gif dat je niet moet overdoseren bij je kat.

Zelf ben ik geen fan van omgevingsspray, daarom heb ik azijn (witte natuurazijn) ingezet als middel tegen de vlooien: ik deed een scheut azijn bij de was (van de kleden in de woonkamer bv), heb de vloer met azijn gedweild en de krabpaal ermee ingesprayd. Azijn doodt namelijk ook de vlooieneitjes in huis. Het ruikt wel even heel heftig, maar die geur trekt na ruim een dag helemaal weg.

Na deze hele behandeling van de kat en het huis heb ik nog één spartelende vlo gezien 4 dagen erna, en daarna hebben we geen enkele vlo meer in huis of op de kat gehad.

Heel veel succes en ik hoop dat jullie katje er gauw weer bovenop is!
:evil:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slechte start

Bericht door Ms Maaike »

Activyl zou ik persoonlijk niet gebruiken. De werkzame stof indoxacarb zorgt er enkel voor dat de volwassen vlo verlamd raakt en sterft, alle overige stadia blijven onaangetast. Het is bovendien zeer giftig voor in het water levende organismen en bijen. Zeker met een verzwakte kat is het belangrijk de vlooien zo snel mogelijk te doden en daarom heeft iets met selamectine erin de voorkeur. Selamectine doodt alle stadia van de vlo (inclusief de eitjes!), behalve de larven. Er is geen enkel middel dat vlooienlarven aanpakt. Het vele gebruik van Frontline heeft inmiddels steeds meer gezorgd voor resistentie onder de vlooien, vandaar dat dat meestal afgeraden wordt. Overigens mag je op katten nooit iets met permethrin erin gebruiken! Dat is namelijk giftig. Hier vind je meer informatie over de werking van verschillende vlooienmiddelen.

Edit: ik zie net dat de vraag helemaal niet gaat over verschillende middelen. Stronghold doodt binnen 24 alle vlooien die op de kat zitten. Vlooien in de omgeving gaan pas dood nadat ze het bloed van de kat (met Stronghold) hebben gedronken. Ik denk dat dat inmiddels wel is gelukt. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie