klitten en vette vacht.

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

klitten en vette vacht.

Bericht door EliekeTips »

Ik was gister bij mijn vriend en hij heeft twee katten eentje had ik al gezien, maar de tweede is erg schuw in eerste instantie. Gister kwam ze gelukkig tevoorschijn en mocht ik haar aaien. Maar het viel mij op dat rondom haar achterpoten en de staart haar vacht erg in de klit zit en haar vacht vrij vet is. Hij geeft aan dat dit van de laatste weken is. Mijn vriend is 2 maanden geleden verhuist en omdat de katten niet naar buiten kunnen kamt hij ze regelmatig om zo min mogelijk haren in huis te hebben. De ergste klitten heb ik eruit moeten knippen om te voorkomen dat het gaat smetten op de huid. Maar ben nog lang niet klaar. (Langer accepteerde mevrouw het niet)

Nou vraag ik mij af of het met het kammen te maken heeft dat haar vacht zo 'veranderd'. Of kan er een medische reden achter zitten, ze is rond de 10 jaar oud.? En hebben jullie tips om de vacht weer goed te krijgen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door Dinky »

Ook oudere katten onderhouden zichzelf vaak minder goed en kunnen dan een wat vettige, klittende vacht krijgen. Dat ziet er niet mooi uit, maar is voor de kat ook echt niet prettig. De huid gaat jeuken en de kat zit letterlijk minder goed in z’n vel.

Je kat regelmatig naar een trimsalon brengen is een goede manier om te zorgen dat je kat er weer tiptop uit ziet. Ga je op zoek naar een trimmer, zoek dan een trimmer die ook ‘iets’ heeft met katten en gewend is katten te hanteren. Er zijn zelfs tegenwoordig steeds meer kattentrimsalons. Deze behandelen uitsluitend katten en zijn te vinden op www.kattentrimsalon.nl
Bron: klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door EliekeTips »

ok trimsalon is een optie, maar ze is al zo bang en schuw, dus is er een andere optie?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door Kattebeest »

Al een seniorencheck laten doen met uitgebreid bloedonderzoek?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door Adriana »

EliekeTips schreef:Nou vraag ik mij af of het met het kammen te maken heeft dat haar vacht zo 'veranderd'.
Of kan er een medische reden achter zitten, ze is rond de 10 jaar oud.?
En hebben jullie tips om de vacht weer goed te krijgen.
beetje lastig op afstand..
ze zou een seniorcheck bij je dierenarts kunnen krijgen waarbij ook bloedonderzoek algemene waardes. vachtverandering kan een medische oorzaak hebben..

wat krijgt ze te eten en zit daar voldoende rauw bij? van zalmolie of voer met hoog gehalte aan goeie stofjes uit zalmolie kan een vacht enorm opknappen maar ik zou zeker voor een medische check gaan.
en zodra je weet dat alle waardes goed zijn kun je andere dingen proberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door EliekeTips »

Ik zal het doorgeven aan mijn vriend, al zal ik waarschijnlijk uiteindelijk degene zijn die met het dier naar de dierenarts gaat.
Gebruikersavatar
Spookie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2014 21:19

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door Spookie »

Hoi ! En hebben jullie die seniorencheck nog laten doen ?Ben nl best benieuwd naar de uitslag en eventueel verband met vacht/klitten.

Grtjs !
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door EliekeTips »

Ik heb geen idee. We zijn kort na dat ik dit bericht had geplaatst uit elkaar gegaan en hebben totaal geen contact meer met elkaar. Dus kan je helaas geen antwoord geven.

Heb hem wel op het hart gedrukt het wel te laten doen, maar of dat gebeurd is weet ik dus niet.
Angel- Shantay
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2016 12:42

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door Angel- Shantay »

Ik hoop dat hier nog regelmatig iemand kijkt. Ik heb 7 katten en 1 ervan kreeg een tijdje geleden, door stress, dat ontstond nadat zijn broertje plotseling overleed, last van overmatig wassen en bijten op de rug. Wormen en vlooien eerst uitgesloten. Daarna andere voeding gekocht, RC Hair & Skin Care. Sindsdien merk ik dat zijn vacht inderdaad verbeterde, alleen kregen 4 van de anderen ineens last van vette klitten waar de dode haren dus ook in bleven zitten. Een ontviltkam gekocht en flink aan het werk gegaan. Niet allemaal dus, zijn zus heeft nergens last van, net als zijn moeder.Nu zijn de katten, op 2 na familie. Eén van degenen die er wel last van heeft is zijn oudere zus en vader, een poes van een geheel andere lijn en een poes van een ander ras. Een Heilige Birmaan, terwijl de anderen allemaal Noren zijn.
Ik heb al bijna 37 jaar katten, sinds ik op mijn 20ste het ouderlijk huis verliet. Mijn broertje had astma, ik uiteindelijk ook maar de katten gaan er niet om weg!
Je zou dus verwachten dat ik hier ook wel een oplossing voor zou hebben of tenminste eerder heb meegemaakt of van gehoord. Het lijkt eigenlijk heel veel op een katerstaart, geen idee waar ik het beter mee kan vergelijken.
Ondertussen al naar de RC Indoor Longhair over gegaan en nu naar de RC Exident 42 Protein Preference, "voor veeleisende, voedingsstofgevoelige katten, met speciaal voedingsstofprofiel uit proteïnen, vetten en koolhydraten voor de hoogste acceptatie"; maar tot op heden geen resultaat.
Behalve dat het lijkt of de kater waarmee het veranderen van voer begonnen is, weer een drogere huid en kapotte vacht krijgt. Je zou verwachten dat ze aankomen door dit voer maar ik heb het idee dat ze sommigen juist afvallen. Ik heb geen echt goede weegschaal, dus om het wel te weten te komen moet ik eerst een andere weegschaal kopen. Daarbij kan ik de katers zelf niet optillen, ivm een 14 jaar geleden gebroken rug, 23% uitval linksonder en een schouderprothese rechts. Een auto die haast had en ik stond in de weg op het trottoir, dus is het verzorgen op zich al zwaar genoeg. En nee, om deze reden gaan ze dus ook niet weg, al zouden mijn kinderen het heel erg toejuichen, te zwaar, te duur en teveel haren. Over haren gesproken, ik heb ook het idee, afgezien van het jaargetijde, dat ze de laatste tijd meer verharen!
Iets wat ik na bijna 37 jaar katten ook wel kan beoordelen.
Ik weet het even niet meer.
Heeft iemand mss echt een oplossing? Daarmee bedoel ik de oorzaak!!!
Ik heb zelfs al gedacht dat het aan het kattengrit zou kunnen liggen maar dit gebruik ik eigenlijk ook al een hele tijd. De klei-variant van het klontergrit kan ik sinds een tijd helemaal niet meer tillen, ook niet om het per bak (van de yoghurt) in de bakken te scheppen. Dus overgegaan om Cat's Best Eko Plus. Ook de PeeWee geprobeerd maar mijn katten vertikken het om op die grote korrels te gaan staan. Dus eindig ik met de vraag...
Hoe ik die klitten te lijf ga, weet ik ondertussen wel. Hoe kom ik en vooral de katten ervan af?

Groetjes Angel :catani:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: klitten en vette vacht.

Bericht door castratenkoor »

Ikm heb ook 7 katten en ben ook minder valide. Zelf kam ik de katten elke dag. Ik heb 5 soorten brokken in huis staan. Elke kat kiest zelf wat hij/zij wil eten. Ze zitten allemaal goed in de vacht.

Ik heb naast mijn luie stoel een kastje staan met afstandsbedieningen voor tv, maar ook met kammen en borstels. Ik kam elke kat die bij me komt liggen of even komt buurten. Dat werkt voor mij veel beter dan ze achterna te gaan met kam en/of borstel op een moment dat ik besluit, nu gaan we kammen.

De katten beslissen dus min of meer zelf wanneer en hoe lang.

Wat kattengrit betreft, ik laat 6 zakken per keer ad 20 liter thuisbezorgen. Ik schep daaruit met half liter emmertje en dat werkt voor mij in ieder geval prima zo. Zwaar tillen kan ook ik niet.

Wat bij jou de oorzaak is van de klitten en vettige vacht zou ik zo een-twee-drie ook niet weten. Misschien een idee een trimmer thuis te laten komen zo 2-3 keer per jaar?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie