Kat bang voor borstel

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Jonneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2014 16:59

Re: Kat bang voor borstel

Bericht door Jonneke »

Oeh, ook een goede! Ondertussen heb ik een kruimeldief aangeschaft, dus wat haren voor ons betreft valt het mee ;) En mevrouw is druk bezig zichzelf schoon te likken, dus haarbalpasta gaat zeker aangeschaft moeten worden! Verder komt ze steeds meer uit haar schulp, speelt ze soms al spontaan met speeltjes, en lijkt ze zich al heel goed aan ons te hechten :)

Afbeelding
Zo lag ze vanochtend tegen me aan ^^ Nu ligt ze op de logeerkamer: ze heeft daar de vensterbank ontdekt!
Kopje van Evie (+/- 01-10-2012)
Hester1982
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2018 06:38

Re: Kat bang voor borstel

Bericht door Hester1982 »

Ok dan heb ik ook een vraagje. Ik heb een maine coone, vroeger mishandeld door de vorige baas. Hij is bang voor de borstel omdat hij alleen geborsteld werd als hij heel veel klitten had dus borstelen associeert hij met pijn. Hij eet geen snoepjes of iets anders dan zijn brokjes. Heb hem net weer laten scheren, maar wil hem laten wennen aan de borstel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken met hem? Ik wil hem graag in laten zien dat borstelen ook fijn kan zijn als je geen klitten hebt en dat ik het zelf voortaan kan voorkomen dat hij nog zoveel klitten krijgt. Alle tips zijn heel erg welkom.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat bang voor borstel

Bericht door Rik »

Krijgt hij onbeperkt brokjes? Zoals Jackson Galaxy vaak zegt zou dat het eerste kunnen zijn wat je dan kunt verandert. Een kat die niet voedselgemotiveerd is kun je dus ook niet belonen. Tevens zou ik eerder kiezen voor natvoer op gezette tijden (2 of 3 maal per dag) en dan e.v. de brokjes als snoepjes tussendoor. Ik geloof niet in free-feeding (hoewel andere daar weer wel in geloven dus dat is een mening). Het kan zelfs in een groep tot onenigheid leiden.

Verder is het denk ik een kwestie van in laten zien dat die borstel geen kwade is. Net als je hand. Maar je moet dan ook niet direct gaan borstelen. Laat dat ding gewoon eens in zijn buurt liggen. Altijd eerst laten ruiken. Wat van zijn haren erin en erop. Hier geven ze er gewoon een kopje tegenaan. Nooit direct van boven direct "plomp, op hun vacht" zetten. Eerst ruiken en als hij het toelaat een klein beetje onder zijn kin en in zijn nek borstelen (heel zachtjes). En vanuit daar kun je het heel langzaam uitbreiden. Heel langzaam.

Ik neem aan dat hij aaien wel lekker vindt. Want misschien vindt ie dat ook niet lekker en dan zal hij borstelen al helemaal niet lekker vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat bang voor borstel

Bericht door Dinky »

Je heb ook borstelhandschoenen, bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/borstelhandsch ... 084271116/

Dan ziet het er niet uit als een borstel ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie