Haaruitval

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Haaruitval

Bericht door xAngela »

Onze kat Mika van 1 jaar heeft ontzettend last van haaruitval, geen hele plukken maar overal losse haren. Als we hem aaien dan komen er al ontzettend veel haren mee, je kan ze er zo uitplukken. Onze andere kat heeft dit ook wel maar veel minder. Als Mika op schoot komt liggen zit ik echt helemaal van top tot teen onder de haren. En als ik hem kam dan kan ik door blijven kammen, want er blijven maar haren komen.
Mijn vraag is of dit normaal is? Is het de tijd van het jaar ofzo? En hoe vaak moet je een (huis-tuin en keuken) kat eigenlijk kammen? Ik gebruik hiervoor de furminator en ook wel eens de zoomgroom.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Haaruitval

Bericht door Adriana »

ja, het is normaal dat vacht op een moment in lente/zomer loskomt.
goed en dagelijks kammen met een vlooienkam haalt veel haar weg.
dieren zullen altijd wat haar verliezen, dat doen mensen ook.
hier gebruik ik een paardenroskam met rubber noppen om vacht lost te maken, bovendien vinden ze het erg lekker om zo geborsteld te worden. missch werkt de zoomgroom ook wel zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haaruitval

Bericht door Dinky »

Furminator zeker niet meer dan 1 keer per week gebruiken, dat is namelijk een vrij hardnekkige borstel ;-)

Hier is het met periodes dat ik inderdaad een haarmatje aan mijn hand krijg met aaien (en kleedje er omheen)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Haaruitval

Bericht door Cerna »

Furminator bij een HTK zelfs niet vaker dan 1x in de twee maanden.
Je haalt zo veel te veel onderhaar weg en een HTK heeft dat al niet zoveel.

Wat Adriana zegt: vlooienkam werkt het beste. Ook een rubberhandschoen vinden de katten fijn http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eken/29794 en is erg effectief.

Bij mij zijn ze op dit moment ook erg aan het verharen.
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Haaruitval

Bericht door Rosalie123 »

Die hierboven heb ik ook, en Bagheera is ook erg hard aan het verharen momenteel. Ik borstel tijdens een verhaarperiode 1 x per week, en meestal daarna weer een paar maanden niet.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Haaruitval

Bericht door Adriana »

éen keer per week en dan een paar maanden niet?
als je dagelijks borstelt en haren verwijdert, krijgen ze veel minder haar binnen met wassen en sommige katzels raken dat niet kwijt en kunnen erg veel last van die haarballen hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Haaruitval

Bericht door Rosalie123 »

Ik had juist gehoord (weet niet meer of dat hier op het forum was) dat als je een kat elke dag borstelt, dat je dan haarverlies juist stimuleert. Dus dat het beter is om niet te vaak te kammen/borstelen. Dus dat deed ik ook braaf :) Maar is dat niet goed dan? Bagheera heeft eigenlijk nooit last van haarballen, 1 keer gehad in 2 jaar tijd.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Cerna

Re: Haaruitval

Bericht door Cerna »

De Britten borstel ik eens in de 2 weken, maar onze HTK zo nu en dan wanneer ze aan het verharen is. Dus eigenlijk hetzelfde als wat jij doet.

De HTK heeft ook nooit haarballen en Amber is de enige Brit die wel eens een haarbal spuugt.
Ik geef ze wel zo eens in de maand een lik lax-a-past en wanneer er veel gras gegeten wordt, krijgen ze een kuurtje van 3 dagen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haaruitval

Bericht door Dinky »

Ik borstel ook alleen wanneer het zo extreem is paar keer. Ook hier dagelijks een nette drol en geen haarballen. Laatste verhaarperiode wel 1 haarbal gezien maar toen borstelde ik al wel dus toen likje lax-a-paste ter ondersteuning.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haaruitval

Bericht door castratenkoor »

Ik kam Thijs elke dag met een vlooienkam want die zat/zit onder de klitten. Hij heeft zichzelf maanden slecht verzorgd. Probleem is dat hij er erg boos van wordt dus het is elke dag 10 minuutjes en dan ophouden. Hij bijt anders mijn armen kapot. En ik wil niet dat hij zich weer boven terugtrekt.

Ik heb in mijn bijzetkastje twee kammen en een borstel en elke kat die bij me komt zitten kam en borstel ik. Alles wat ik zo verwijder komt niet in hun maag en darmen. Daar doe ik het voor. Een huis vol haren heb ik toch wel ;-)

Bob vindt het gelukkig heerlijk, want daar wil je geen ruzie mee krijgen. Hij is heel sterk, een bundel spieren. Die hou je tegen zijn zin echt niet in bedwang. Hij wordt zelfs jaloers als ik een andere kat kam in zijn bijzijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Haaruitval

Bericht door Jantina »

Wat doet lax a paste precies? Zie het vaker voorbij komen en omdat Bella nu ook veel haren heeft die loskomen, is dit misschien en idee?
Ik borstel haar als ze veel haren heeft. Vandaag haalde ik gewoon drie volle borstels eruit bij haar!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Haaruitval

Bericht door G+S »

Dat is een beetje een vettige pasta die een natuurlijke darmflora stimuleren en een laagje om de haartjes in de maag legt zodat die "inkapselen" in de ontlasting en de kat ze makkelijk uit kan poepen ipv opbraken! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haaruitval

Bericht door Dinky »

simpel gezegd zorgt lax a past ervoor dat de haren makkelijker door het maag/darmstelsel afgevoerd worden. Dinky vind het een pure verwennerij en de tube word daardoor na de tijd netjes afgelikt (anders wordt het plakbende :P)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Haaruitval

Bericht door Jantina »

Dat is dan een hele goede, ga ik eens opzoeken, Zooplus? :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haaruitval

Bericht door Dinky »

Zooplus heeft wel andere haarbalpasta maar volgens mij niet de lax a past, die kan je bij da of medpets halen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie