Wel of niet inenten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Wel of niet inenten

Bericht door Mickey_Mouse »

Wel of niet inenten, dat is de vraag van vandaag.

Ik ben alvast bezig met mij er op oriënteren. Er zijn verschillende standpunten en hopelijk brengen ze mij tot een besluit.

Mijn eerste kat ingeënt tot een leeftijd van jaar of 6. De stress was zwaarder dan de prik. Dierenarts een gevecht van leven of dood. We zijn er mee gestopt.

Stiefpa heeft nooit in laten enten. Ze liepen buiten en zijn allemaal 17 geworden.

Ziek/gezond, uitbraak, altijd binnen....wat zijn jouw overwegingen om wel/niet te enten?


Ik twijfel uiteraard om Micks. Er is weinig vruchtbaars uitgekomen. Een bloedwaarde die duidde op allergie of auto-immuunsysteem. Ik ga voor het auto-immuunsysteem. Op brokken reageert ie niet. Doe ik er dan goed aan? Hij doet nu weer normaal. Is gelukkig. Moet ik hem dan over de mogelijke zeik heen jagen met een prik. En welke dan ook?
Kattenziekte is voor 3 jaar. Maar laatst ook op een artikel gestuit die aangeeft dat veel entingen toch echt langer werken, misschien zelfs levenslang. Als ze die eerste prikken ooit maar gehad hebben...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Kattebeest »

Maar laatst ook op een artikel gestuit die aangeeft dat veel entingen toch echt langer werken, misschien zelfs levenslang. Als ze die eerste prikken ooit maar gehad hebben...
Dit is ook de gedachte die mijn da hanteert. Op oudere leeftijd wel weer laten enten omdat het afweersysteem dan minder wordt. Ikzelf laat niet meer enten (denk ik) vanwege de verminderde nierfunctie van Kasper. Het moet allemaal afgebroken worden en ja, neem een risico door niet te laten enten. Maar neem ook een risico als ik laat enten.

Als Mickey een niet goed functionerend afweersysteem heeft zit je met hetzelfde dilemma. In beide gevallen loop je risico.

Interessant topic, ga het volgen. Kijken wat anderen adviseren.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Mickey_Mouse »

Het kan nooit kwaad er is om te sparren, inderdaad gaf dat artikel het ook al aan. Zal is terugkijken of ik hem kan vinden en een linkje plaatsen.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Nikki2309 »

Dit is iets wat ik me ook afvraag. In september moeten Max en Bella weer een enting. De eerste sinds hun kitten enting. Ze zijn beide allergisch dus vraag me echt af of ik er goed aan doe. Vooral omdat het binnenkatten zijn
Using Tapatalk
Cerna

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Cerna »

Wel enten, zelfs nooit over geaarzeld.
Ook Noa krijgt gewoon jaarlijks haar enting(en). Ik wil geen enkel risico nemen en vooral wanneer een kat losloopt, hoef je maar 1 kat tegen te komen met kattenziekte of het is raak. Juist omdat tegenwoordig zoveel mensen denken/vinden dat het allemaal niet nodig is en misschien zelfs schadelijk, is er verspreid in het land weer kattenziekte uitgebroken.
En kattenziekte is dodelijk....

Max en Bella moeten op eenjarige leeftijd sowieso nog een keer de volledige enting om helemaal beschermd te zijn. Waartegen zijn ze allergisch? Je kunt om verzwakt-levend vaccin vragen.

Bij oudere katten kun je vragen om een titerbepaling ivm kattenziektebescherming, maar niesziekte zou ik in ieder geval jaarlijks doen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Cari »

Ik zit ook te twijfelen. De 2 jongsten zitten nog goed vanuit het asiel, maar de 3 oudsten zijn al jarenlang niet meer gevaccineerd. Ik had het er met mijn da over. Die zei dat na zo'n lange tijd 1 keer inenten geen zin heeft, dan zou je het weer 2 keer achter elkaar moeten doen, net als bij een kitten.
Ik was daar erg verbaasd over en zei "alle asiels zijn dus zinloos bezig als ze een volwassen kat maar 1 keer inenten?? Lijkt me stug..." Ik ben er verder niet op door gegaan - dacht ik ga eerst maar eens googelen, maar ben daar (nog) niet wijzer van geworden. Wel kwam ik deze site tegen:
http://www.dogsnaturallymagazine.com/li ... nity-vets/

Hier heb ik af en toe lichte niesziekte verschijnselen, maar die had ik ook bij Yuki, die nog gewoon een werkende vaccinatie heeft. Mijn twijfel sloeg toe toen ik las dat er in de Hof van Ede kattenziekte is uitgebroken en al tientallen kittens en enkele volwassen katten zijn gestorven http://ede.dierenbescherming.nl/nieuws/bericht/22977.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Mickey_Mouse »

https://www.facebook.com/groups/kattenz ... 582617201/

Linkje naar het onderzoek, het was even zoeken
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Nikki2309 »

Sowieso laat ik ze na deze aankomende enting maar 1x in de 2 jaar inenten. Dit is wat de fokker mij aanraadde omdat het dus binnenkatten zijn.

Max en Bella hebben sowieso een allergie voor huisstofmijt, maar dit hangt dus heel erg samen met hun afweersysteem. Als ze dus een vaccin krijgen en dan daar hun afweer tegen inzetten. Ben ik bang voor een opleving van de allergie.

In september zal in het 1x doen en dan kijken hoe ze erop reageren.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Dinky »

Niesziekte doe ik niet jaarlijks en sta zelf voor keuze van kattenziekte wel/niet

Onlangs nog over gehad op barfplaats met daarbij ook zeer boeiende links: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=123478.0

Ik ben er op dit moment in elk geval nog niet over uit ;-)

In geval van max en bella zou ik de booster op leeftijd van 1 jaar in elk geval wel doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Nikki2309 »

Ga ik dan zeker doen en dan zie ik meteen hoe hun lichaam daar op reageert. Gebeurt er niks dan kan ik het over 2 jaar nogmaals doen maar als ze veel last van de allergie krijgen, ja , dan moet ik goed gaan nadenken en onderzoek gaan doen
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Dinky »

In een van de linkjes op barfplaats stond dat er meestal na de kittenentingen+boosterenting op 1 jaar levenslange bescherming zou zijn.

Probleem bij dinky is dat er maar 2 entingen bekend zijn, beide keren in het asiel. Tussentijd is onbekend (staat niets in entingenboekje).

@Annet: titeren is (nog) niet gangbaar bij katten (en geeft ook minder uitsluitsel dan bij honden). Er is wel lijst van artsen die titeren kennen maar zegt niet dat ze ook katten titeren: http://www.nmlhealth.com/c,5779,,/Verko ... Check.aspx
Heb laatst nog mail gestuurd naar enige op die lijst die voor mij bereikbaar is met de vraag of ze katten titeren maar helaas geen reactie gehad :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Mickey_Mouse »

Dinky dat probleem heb ik ook met Micks. 2 inentingen uit het asiel maar geen booster bekend.
Cerna

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:@Annet: titeren is (nog) niet gangbaar bij katten (en geeft ook minder uitsluitsel dan bij honden). Er is wel lijst van artsen die titeren kennen maar zegt niet dat ze ook katten titeren: http://www.nmlhealth.com/c,5779,,/Verko ... Check.aspx
Heb laatst nog mail gestuurd naar enige op die lijst die voor mij bereikbaar is met de vraag of ze katten titeren maar helaas geen reactie gehad :-(
Mijn dierenarts doet het op verzoek wel, maar ik vind het niet nodig. Ivm Amber's snotterigheid vind ik jaarlijkse enting tegen niesziekte hier een must want ik zit niet te wachten op een huis vol snotterige katten en kattenziekte eens in de drie jaar vind ik ook geen onoverkomelijk probleem.

Bij mijn vorige dierenarts hadden ze niet eens alleen de niesziekte-entstof. Zij enten jaarlijks de hele cocktail omdat ze in een buitengebied zitten en de risico's daar te groot zijn.
Zij beweerde ook dat de meningen over de enting tegen kattenziekte eens in de drie jaar, nog steeds erg verdeeld zijn want heel veel dierenartsen zijn nog steeds voorstander van jaarlijks enten. En dat is niet vanwege commerciële redenen want een niesziekte-enting is maar een paar euro goedkoper dan de volledige enting.

Een kat die snotterig is en dus levend-verzwakt moet hebben alleen de niesziekte-enting geven is heel wat lastiger. Ik heb wat rond moeten bellen, maar uiteindelijk was mijn huidige dierenarts bereid om de entstof te kopen.
Vond het wel vreemd dat ze het niet op voorraad hadden want ze zullen toch wel meer katten met niesziekte hebben, maar die krijgen dus standaard ieder jaar de volledige enting.
En dat terwijl mijn dierenarts zo'n pleitbezorger is van om de drie jaar enten. Dat zou dan toch ook voor katten met niesziekte moeten gelden? Was hij met me eens en dus werd het besteld.
Dat ze daar nou nooit uit zichzelf op waren gekomen :cry:
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Wel of niet inenten

Bericht door jojo »

Lastige ....
Zelf ben ik hier al jaren over aan het dubben. Net als bij mensen de discussie 'kritisch prikken'. Jaren heb ik iedere nieuwe kat standaard de dubbele enting laten geven, en van daaruit in overleg met DA om het jaar of om de 2 jaar, afhankelijk van de cocktail. Ook bij de dierenartsen heerst verdeeldheid, er is een aantal jaar geleden zelfs een werkgroep over gestart in samenwerking met fac. Utrecht. Hoofdzakelijk een brainstormgroep en ik weet niet of er inmiddels al iets is gepubliceerd.
Inmiddels heb ik zoveel negatieve ervaring opgedaan met entingen dat ik er volledig mee gestopt ben. Nero heeft op de entingsplek een enorme tumor gehad, de operatie was enorm en risicovol. En Daisy heeft een oog niet meer goed plus chronische niesziekte, ook gerelateerd aan entingen.
Hier kunnen de katten niet vrij buiten omdat het verkeer hier druk raast dus ze zitten in een ren en komen niet rechtstreeks in contact met andere katten. Ikzelf wel, dus bij thuiskomst is het strippen in de gang, alles meteen de wasmachine in, douchen en schoenen ontsmetten. Misschien doe ik aan schijnveiligheid op deze manier, maar tot nu toe gaat het goed en is het de afgelopen jaren goed gegaan. En zolang er geen helderheid is over de zin of onzin mbt enten gaat er bij mijn katten geen enting meer in.
Cerna

Re: Wel of niet inenten

Bericht door Cerna »

jojo schreef: Inmiddels heb ik zoveel negatieve ervaring opgedaan met entingen dat ik er volledig mee gestopt ben. Nero heeft op de entingsplek een enorme tumor gehad, de operatie was enorm en risicovol. En Daisy heeft een oog niet meer goed plus chronische niesziekte, ook gerelateerd aan entingen.
Had Nero soms ook niesziekte en heeft daarom dode entstof ingespoten gekregen (kun je nakijken in het entingsboekje)?

Dit is namelijk iets waarvoor mijn vroegere dierenarts waarschuwde en wat ik dus niet wist toen ik vroeg of zij wel entstof tegen alleen niesziekte hadden, maar dan dood ivm Ambers chronische klachten.
En toen vertelde ze dat er grote risico's zitten aan het enten met dode entstof want iets wat dood is, doet niets meer en om het door het hele lichaam te krijgen, wordt er dus een stof aan toegevoegd. En deze stof kan tumoren veroorzaken op de entplek.
Daarom krijgen katten bij de meeste dierenartsen (maar er zijn er ook nog die gewoon dode entstof doorspuiten, heb ik gemerkt) tegenwoordig levend-verzwakt. Dat kan wel iets voor een entreactie zorgen, maar bij Amber heb ik er dit jaar niets van gemerkt.
Plaats reactie