Kittens met wormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Kittens met wormen

Bericht door trav »

Hallo, Ik vang kittens op (1 week oud). Nu zag ik dat moederpoes spoelwormen heeft. 1 van de kleintjes heeft daarnaast een groeivertraging (tevens erg klein geboren). Ik denk dus dat het hele nest besmet is. Ik heb wel een middel in huis, het heet Flubenol. Op de beschrijving van het middel staat dat het pas vanaf 4 week gegeven mag worden. Weten jullie een middel dat wel gebruikt mag worden voor jonge kittens?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kittens met wormen

Bericht door Brittenbolletje »

OP het doosje wat ik heb van vitaminthe staat vanaf 3 weken, maar ik ontworm sowieso niet onder de 500 gram gewicht van het kitten. Hoe het zit als het kitten al wormen heeft weet ik niet. Zou je even aan de dierenarts moeten vragen of het kwaad kan, maar denk wel dat je dan 100% zeker moeten weten dat hun nu wormen hebben.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kittens met wormen

Bericht door mittenslief »

onze regels zijn ook veranderd bij de pleeggezinnen, we moeten al ontwormen met 2 weken, doen we ook met vitaminthe, moederpoezen van buiten hebben altijd wormen, de kittens ook, maar ik zal gewoon de achterban vragen wat je moet doen (als je die hebt)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kittens met wormen

Bericht door eveline1982 »

Soms moet je kiezen tussen 2 kwade, wormen kunnen dodelijk zijn net als het middel wat ter bestrijding word gegeven. Ik raad je aan om hiervoor naar de dierenarts te gaan, misschien is het al voldoende om moeder te ontwormen zodat de kittens het met de melk naar binnen krijgen, maar nogmaals zou hiervoor echt een dierenarts raadplegen. Ik gebruikte ook altijd vitaminth voor de opvangertjes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Kittens met wormen

Bericht door trav »

Nou het ziet er naar uit dat ik mijn gevoel maar weer moet volgen. Ik heb de gewoonte om altijd verschillende dierenartspratijken te bellen. Laat het nu net zo zijn dat iedere dierenartspraktijk een ander advies geeft 8-)

Bij de 1 krijg ik alleen de assistente aan de lijn en die zegt dat ik het direct aan de moeder kan geven, maar niets aan de kittens. Ze vroeg niet eens welk middel ik gebruik.

Bij nr 2 krijg ik de dierenarts aan de lijn, die zegt dat ik beter een sterk middel zoals Milbemax aan de moeder kan geven, maar niets aan de kittens.

Nummertje 3, ook een dierenarts, zegt dat ik Flubenol wel gewoon aan de kittens kan geven op zo'n jonge leeftijd.
Erg opvallend: Geen van allen stelde mij vragen om er 100% zeker van te zijn dat de kittens wormen hebben.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat de meningen zo verdeeld zijn, erg vreemd. Het is daarom ook niet zo gek dat ik dierenartsen steeds minder vertrouw. Ik heb meer vertrouwen in pratijkdeskundigen, zoals fokkers, opvang en dit forum! :lol:
Plaats reactie