Help! Kittens gevonden in kippenhok

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Jaantjn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2014 15:52

Help! Kittens gevonden in kippenhok

Bericht door Jaantjn »

Beste,

Ik ben een echte dierenvriend en deed drie dagen geleden een vreemde ontdekking.
In plaats van een kippenei vond ik plots vier kleine kittens in het kippenhok.
De oogjes zijn open maar ze kruipen nog en zijn nog erg klein.
Ik wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat deze kittens overleven.
Alleen heb ik hier geen verstand van. De moederkat komt enkel s'nachts langs.
Overdag is zij totaal niet te bespeuren. Het is koud buiten en ik heb bang dat ze niet voldoende warmte krijgen. Toch durf ik ze niet binnen te leggen aangezien de moederkat nog langs komt.
Verder heb ik gelezen dat een kitten 8 uur per dag moet gevoed worden door de moederkat.
Alleen komt deze moederkat helemaal niet zo vaak langs om haar jongen te voeden.
Ik weet dus niet wat ik het beste doe om deze kittens van de optimale overlevingskansen te voorzien.
Binnen leggen en ze weghalen van de weinig aanwezige moederpoes maar van wie ze wel nog steeds zeer af en toe voeding krijgen? Of ze buiten laten in de koude met de kans dat zij ziek worden maar waar zij wel nog contact hebben met de moederpoes.
De moederpoes is erg schuchter en kunnen we niet in ons huis krijgen.
Zelf hebben we ook twee poezen dus geen idee hoe deze op zo een nestje zou reageren.
Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Help! Kittens gevonden in kippenhok

Bericht door Freya13 »

Ik zou op zijn minst voor warmte zorgen (een kartonnen doos met een fleece deken bvb of zelfs een warmwaterkruik of een kersenpitkussen). Verder vind ik het een moeilijke keuze of je ze moet binnen nemen of buiten laten liggen, zeker als je ziet dat de moederpoes nog geregeld langskomt. Misschien kan je iets lekkers zetten om te eten om de moederpoes te stimuleren om wat vaker langs te komen (op die manier moet ze niet weg om eten te gaan zoeken)? Ik denk - als je ze in huis zou nemen - dat je moet voorbereid zijn om ze flesvoeding te geven, want ze klinken nog heel erg klein. Je zou eentje kunnen wegen om een idee te krijgen van de leeftijd?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Help! Kittens gevonden in kippenhok

Bericht door eveline1982 »

Kan je een foto plaatsen via bijv mijnalbum.nl? Dan kunnen we inschatten wat de leeftijd is.

Zijn ze nog op een melk leeftijd dus onder de 5 weken dan raad ik je aan om ze naar binnen te halen en zelf met de fles groot te brengen. Of ze naar iemand te brengen die hier raad mee weet.

Waar ergens woon je? Misschien kan ik je helpen aan iemand die je kan helpen hierin.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie