Het ideale lichaamsgewicht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ziggy wordt dinsdag a.s 14 weken en weegt een kilo
Niet echt veel hé. Hij oogt gezond doet alles zoals een echt kittten betaamt, maar er is geen verschil tussen hem en een ongekookt spagehettisliertje.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

dat is inderdaad niet veel lianne, Ayo woog 1 kg toen ze 9 weken was, Sumi toen ze 8 weken was ofzo :) wat zegt de DA hiervan? is ze gezond volgens hem/haar? Zolang gezondheid ok is lijkt het me niet iets waar je je al druk in moet maken.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Mitho is negen weken (en twee dagen) en weegt 1100 gram, volgens de dierenarts.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hiephoi, ik heb het foldertje terug met de streefsilhouetten. (allez, ik heb een nieuw foldertje meegenomen uit de winkel).

Als het lukt, wil ik die wel eens inscannen. Tenminste, als onze admin er geen problemen mee heeft, er staat natuurlijk wel int groot Hill's op...
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Elles »

Volgens mij weegt onze Cinta echt veel ste weinig! Ze is nu 7 weken, en weegt 400 gram. Ze was met 6 weken, toen ik haar kreeg 340 gram.
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Dat is inderdaad te weinig. Rond de 7 weken zou ze rond de 600 gram moeten wegen
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat klopt, maar raak nu niet in paniek omdat je denkt dat je kittentje ondervoed is. Ieder katje is anders en sommige zijn nu eenmaal kleiner en/of slanker en poesjes weer lichter dan katertjes. Het gaat er vooral om dat ze blijven aankomen, dus blijf haar vooral veel wegen. Als ze echt mager is (je kunt de ribbetjes voelen), ze niet goed eet of ze aan de diarree is moet je wel direct naar de dierenarts gaan. Ook kun je natuurlijk voor de zekerheid even winnen wippen en misschien kun je wat krachtvoer meekrijgen (er zijn hele handige tubes).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Elles »

Nou ze is wel erg dun, je kunt inderdaad haar ribbetjes voelen. Maar ze eet gelukkig wel goed, is niet aan de diarree. Ik wou het sowieso even aankijken, en volgende week even langs de dierenarts.
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Misschien heeft ze wel last van wormpjes
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
*iris*
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2007 00:35

Bericht door *iris* »

Tsja, katten kunnen inderdaad enorm verschillen in gewicht. Ik heb er zelf 2, waarvan eentje mooi slank is, af en toe geef ik haar zelfs wat extra voer omdat ze anders te mager wordt. De andere poes daarentegen is echt enorm dik! Ze heeft echt zo'n dikke schommelbuik en daarbij ook nog eens hele korte pootjes, echt een apart gezicht. Ik probeer al een jaar om haar te laten afvallen, maar het heeft nog niet echt veel succes. Ze is erg lui en gaat ook niet echt veel naar buiten, ze vind het daar eng en ligt liever in haar mandje te slapen. Ik geef haar niet meer voer dan ze nodig heeft (volgens de verpakking van het voer dan) dus het zou echt aan het gebrek aan beweging moeten liggen. Maarja, hoe krijg je een extreem luie kat zover dat ze genoeg gaat bewegen???
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Misschien kan je haar interesseren voor een spelletje met bijvoorbeeld een muis aan een hengel, of een hengel met van die sliertjes?
Verder zou je kunnen proberen om haar over te zetten op lightvoer. Misschien dat ze dan wat gewicht verliest?
Ook heb ik weleens van een dierenarts gehoord dat je gerust 10% minder mag geven dan op de verpakking staat.
Gebruikersavatar
*iris*
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2007 00:35

Bericht door *iris* »

Bedankt voor de tips Muis! Spelen doet ze eigenlijk alleen wanneer het haar uikomt, soms heeft ze zo'n bui dat ze echt overal achteraan gaat, maar meestal kan ik wel een uur met zo'n speeltje aan een touwtje aan de gang maar reageert ze er amper op (is natuurlijk wel goed voor mijn eigen conditie :) ). Waar kun je lightvoer eigenlijk kopen? Alleen bij de dierenarts of ook bij de dierenwinkel? En zijn er hier mensen die weten of het goed werkt?
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Katten met overgewicht, kan je rustig minder voeren als dat op de verpakking staat.

Zelf zou ik geen lightvoer nemen, maar de hoeveelheid normaal voer aanpassen, is soms effectiever als het lightvoer.

Verder de tip met het hengeltje wat je al hebt gehad

Je kan proberen je kat aan een tuigje te leren lopen en eventueel op een rustig stuk, geen idee waar je woont hoor, een stukje met haar gaan wandelen

Ook is een treatbal nog een idee, dan moet ze met haar poot de bal rollen voor het voer eruit komt, dan is ze langer bezig en in beweging, zodat het niet opvalt dat je minder voer geeft.

Je kan het voer ook nog verstoppen, dat ze het moet gaan zoeken, ook dan is ze in beweging en doet langer met het voer

Ik hoop dat je er wat mee kan
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou toch een lightvoer proberen. Minder voeren kan natuurlijk best, maar als je te weinig geeft, krijgt je kat niet voldoende voedingsstoffen binnen. Een mens mag ook niet te weinig gaan eten als die wil afvallen, die komt daarna nog veel harder aan. Daarnaast gaan mensen zich slap voelen en dat lijkt me ook niet lekker voor je kat.
Lightvoer is gewoon bij de dierenwinkel te verkijgen. Vaak hebben alleen de premiummerken een lightvariant. Deze lijken heel duur, maar ze hebben hier veel minder van nodig dan van een zogenaamd supermarktmerk zoals Whiskas of Felix. Als je het dan omrekend, kom je vaak nog goedkoper uit, zeker als je een grote verpakking koopt.
Gebruikersavatar
*iris*
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2007 00:35

Bericht door *iris* »

Bedankt voor de tips! Ik zal binnenkort zeker eens in de dierenwinkel gaan kijken voor dat voer, en de tip van diana, over dat balletje waar je voer in doet, lijkt mij ook een hele goede. Ik wist niet eens dat dat er was! groetjes Iris
Plaats reactie