Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
stacy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:19

Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door stacy »

Dag, beste katliefhebbers

Ik heb een Brits korthaar van bijna 2jaar oud en hij verliest enorm veel haar!
IK weet echt niet meer wat doen?! Heb al vanalles geprobeerd, maar niks helpt!

Het is ook niet zo dat hij in een nieuw situatie zit (hier is alles redelijk stabiel) en t's ook niet zo dat hij slecht eten krijgt, sinds zijn geboortde eet die Technical...

Ik kam hem bijna wekelijks, soms om de twee weken om zijn huid niet te beschadigen...

Hij verliest al jaren zijn haar, maar t's sinds kort da dit voor problemen zorgt thuis. Mijn vriend is de kat liever kwijt dan rijk... Het geeft soms wel eens aanleiding tot ruzies.. Wil mijn kat echt niet weg doen, dus bij deze: Kan iemand mij helpen? Heeft iemand zelfde ervaren??

Alvast bedankt!!!
Laatst gewijzigd door Admin op 27 feb 2011 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Brits korthaar-haarverlies!! Wat doen??

Bericht door Zuri »

Hey Stacy,

Welkom :-)

Even voor de duidelijkheid; je bedoelt waarschijnlijk gewoon dat je Brit in de rui is, niet dat hij kaal wordt toch? Als hij kaal wordt en rode plekjes heeft zou je kunnen denken aan een allergie (voor voedsel, vlooien, nieuwe kattenbakvulling, nieuw wasmiddel op jouw kleding etc.).

Als het gaat om 'gewoon verharen' vrees ik dat er geen antwoord is op jouw vraagstuk. Katten verliezen nu eenmaal haren en dat moet je je goed realiseren voordat je een kat aanschaft.

Het enige wat je kunt doen is regelmatig goed kammen, regelmatig je huis stofzuigen zodat er niet allemaal losse haren in je huis liggen en in huis niet in je nette kleding rondlopen. Ikzelf heb huiskleding en werkkleding. Altijd als ik thuis kom wissel ik dat even om, want ik heb ook geen zin in kattenharen op mijn nette kleding voor mijn werk.

Succes :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
stacy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:19

Re: Brits korthaar-haarverlies!! Wat doen??

Bericht door stacy »

Bedankt voor je reactie! T gaat inderdaad over verharen

Bij ons thuis is het ook altijd ma stofzuigen en we lopen ook in de "oudere" kleren thuis omdat ze gewoon gemakkelijk zitten!

Ik wist wel dat katten verharen. We hbbn thuis katten sinds ik klein ben, maar deze kat heeft toch veel meer last van verharen dan een gewone kat!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Brits korthaar-haarverlies!! Wat doen??

Bericht door Zuri »

Britten hebben een korte, maar hele dikke vacht. Dat betekent wel meer haren dan een 'gewone' kat ja...

Tja, ik kan je niet meer tips geven dan ik hierboven al heb gedaan, maar wellicht is hier nog wel iemand anders met een idee. Ikzelf vrees dat je je er bij neer zult moeten leggen. Zoals gezegd; katten verhalen nou eenmaal. En als je geen kattenharen in je huis wilt, moet je geen kat nemen... ;-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
stacy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:19

Re: Brits korthaar-haarverlies!! Wat doen??

Bericht door stacy »

Toch merci vr te willen helpen!

EN als een toevoeging op mijn oorspronkelijk bericht: kat mag van mij haar verliezen, maar die van mij verliest echt enorm veel! Is er een manier om het te verminderen, begrijp wel dat het ni te vermijden valt!!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door Admin »

Er is 1 manier waarvan ik zeker ben dat die helpt en dat is versvoer geven. Katten met huid- en vachtproblemen knappen een stuk op als je ze bijv. op een totaalversvoer als Carnibest zet. Je moet het wel langzaam introduceren en geleidelijk mengen met het oude voer. Op de website van Carnibest staan veel voorbeelden van mensen (gebruikerservaringen) met soortgelijke problemen (ook allergische katten) waarvan de kat en de vacht na een poos niet meer te herkennen was, zo goed zag het eruit.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
stacy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:19

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door stacy »

Echt!?! Ik vind ook da mijn kat niet zon mooie vacht heeft voor een Brits korthaar, mss moet ik dat eens uitproberen! Merci!! Weet je mss of het erg prijzig?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door Admin »

Kijk gewoon even op je gemakje op hun website zodat je precies weet wat het allemaal inhoudt als je versvoer gaat voeren en surf even over het internet voor de prijzen die winkels ervoor vragen. Bij Pet's Place verkopen ze de Carnibest worsten meestal ook (in de vriezer).

Zie ook http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=86
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
stacy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:19

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door stacy »

Bedankt vr de tip!!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door MarjanR »

Ben het eens met de Admin, katten hun vacht-huid doen het zoveel beter op versvoeding.
Qua prijs misschien iets meer dan blikvoer, maar dan ligt het er ook aan welk blikvoer je geeft.
Als Carnibest niet goed gegeten wordt door je katzeltje zijn er nog vele andere merken.
Lees je maar in op kvv (even googlen).
Teun hier is dol op Darf Eko ;-) (die andere twee hebben nog de overstap niet gemaakt)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door BillyJean »

voor het borstelen heb ik gister deze borstel gekocht in de dierenwinkel, de borstel hing bij de honden-vachtverzorging, kostte 3.29 en je haalt er ongelooflijk veel haren mee uit
Afbeelding

verder ben ik begonnen met het geven van Biofood kattensnoepjes voor de vacht
Hoe gaat het nu met het verharen??
Hier is het verschrikkelijk......alles zit eronder
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door nellebel »

bij ons ook alles onder. WEet alleen niet of het met haar weerstand te maken heeft (flippie heeft FElv), maar ik kam haar dagelijks met de borstel en 1x per week met de furminator. maar het is verschrikkelijk wat ze verliest. Zal wel meevallen met de oorzazak denk ik want ze blinkt nog mooi en wordt niet kaal.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
cedricvl
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2021 21:10

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door cedricvl »

Hallo,

Hoe is dit afgelopen als ik vragen mag?
Heb je iets gevonden dat hielp? Die andere voeding?

Wij hebben een Schotse Fold en die verliest ook een massa aan haar. De dierenarts dacht dat het binnen in huis te warm was en raadde aan hem tijdens de zomer in de tuin te laten. Hij leeft nu 4 maanden buiten en verliest nog steeds een massa aan haar. Nu dat het zo koud begint te worden is het wel beter, maar nog altijd meer dan een doorsnee kat.

Ben echt benieuwd wat jullie gevonden hebben want het is zielig hem altijd zo buiten te zien lopen.
Cerna

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door Cerna »

Het heeft geen zin om nog in dit topic te reageren want de TS is al bijna 11 jaar niet meer op het forum geweest (naam aanklikken en je ziet wanneer het laatste bezoek was).
Alle berichten zijn ook uit 2011 zoals je kunt zien.

Wanneer je kat zoveel haar verliest en dat het hele jaar dan zou ik toch eens naar de voeding kijken.
Onze oudste kat (16,5) had een half jaar geleden een hele plokkerige vacht, haarverlies, roos. Toen bleek dat ze nierfalen had en ben ik nierdieet gaan geven en ik zag haar vacht veranderen. Ze heeft nu een hele dikke, compacte vacht (is ook een Brits Korthaar), amper haarverlies en geen roos.
Voer kan dus een belangrijke factor zijn.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Overmatig haarverlies bij Brits korthaar. Wat te doen?

Bericht door marloes501 »

Hoi Cedric.
Mijn poes Lily heeft na haar knie operatie ook zeer veel haar verloren, ze was bijna helemaal kaal.
Als ze geen andere klachten heeft zoals jeuk of uitslag zou je ook nunnen denken aan de dermodex mijt.
Bijna alle katten hebben deze mijt zonder er last van te hebben, maar het kan wel problemen geven als de mijt plotseling explosief
toeneemt.
Dit kan gebeuren als de kat een wat verminderde weerstand heeft (bij mijn kat de operatie)
De heeft van de dierenarts Bravecto druppels in haar nek gekregen en die hebben super goed geholpen.
( ze kunnen een huidtinten doen maar vaak is de mijt niet te vinden in de test terwijl die er wel is),

Jou kat loopt op advies buiten, maar het verlies van haar is niet mi der geworden.
En dus was de warmte blijkbaar niet de oorzaak.

Mijn poes Lily heeft ondertussen weer een hele mooie bos haar, al heeft het wel maanden en maanden geduurd voor het zichtbaar was.
De oude niet gezonde haren moesten eerst uitvallen voor de gezonde vacht zichtbaar is.
En een nieuwe haar cycli is niet af te dwingen, dat kost tijd.

Veel sterkte en hou ons op de hoogte.
Plaats reactie