Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Rocis »

Hallo,

Ik vraag jullie opinie in een voor mij zeer moeilijke kwestie (alhoewel ik me de antwoorden al een beetje kan voorstellen, heb ik het nodig dit concreet te horen)

Een van mijn katten, Ozzy, komt uit een nest van de buren (Saskia). Andere buren hebben zijn zusje Mink. Het is een beetje vreemd gezin zeg maar. Mink is dan ook een erg onstabiel katje geworden, mensenshuw en altijd op straat. Dat gezin heeft er verleden jaar een hondje bij genomen en sindsdien is Mink op de achtergrond. Het zit mijn man en mij gigantisch dwars dat ze zo nonchalant met haar zijn. De moeder heeft mij al tot 3 keer toe gezegd dat ze de kat storend vind, te druk, ze eet te veel en ik mag haar zo hebben als ik wil :evil: Tuurlijk hebben wij er thuis over gesproken, wel 10 x per dag, maar er zou een wereldoorlog uitbreken hier als ik haar binnen laat. Alle 3 mijn boenders willen haar niet :-( Ze kunnen het zelfs niet uitstaan als ik haar voer buiten (ik voer haar iedere dag bij en Sas ook). Ik heb gisteravond met Saskia gesproken (als ze dit van te voren had geweten had ze Mink nooit weg gegeven en hadden wij 2 kleintjes tegelijk genomen, maar ja dat weet je helaas niet van te voren) en ze is het met me eens dat we wat moeten doen. Mink loopt altijd buiten. In de storm, in de regen en nu met die vrieskou ook. Ze wil ook zelf op straat, maar soms moet je ze tegen zichzelf beschermen en ze binnenhouden. Saskia gaat de buuf nu aanspreken en vragen Mink binnen te houden als het zo bizar koud is, maar ik denk dat het weinig uithaalt, want ik heb het haar verleden jaar al zo vaak gezegd. Als we de dierenbescherming zouden inschakelen, ze is moeilijk te plaatsen, wordt ze misschien afgemaakt. Sas en ik kunnen haar niet opvangen (met heel mijn hart zou ik het willenen Saskia ook maar dat gaat niet) We hebben al gesproken over het samen aanschaffen van een buitenhok, maar we hebben een testmand neergezet (zo'n rieten, dichte hoge met een riante doorgang) maar daar gaat ze niet inzitten en ben dus bang dat ze niet in dat konijnenhok wil.

Wat zouden jullie doen? Tegen welke koude kan een kat uiteindelijk? (ze heeft een redelijk dikke vacht) Die van mij mogen vandaag niet de straat op en morgen ook niet. Een beetje sneeuw is geen probleem, maar die vrieskou wel. Ik ben bang dat Minkje uiteindelijk doodvriest. Geef me jullie gedachten alsjeblieft. Misschien kan ik er wat mee. Mijn man krijgt al moordneigingen als hij aan de buren denkt en ik begin ook al. Ik wil dit zo vreedzaam mogelijk oplossen .... maar hoe? Ze blijven eigenaar natuurlijk .... zucht. Sommige mensen zouden geen dieren mogen hebben.

Excuus voor de leesmarathon en alvast heel erg bedankt voor het brainstormen.

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door pearlsofpassion »

Jennli heeft ook een stalkat. Een kat die er zelf voor kiest om buiten te leven, in de paardenstal. Dat is ook heel leuk voor de kat, op zich niets mis mee als ze het zelf wil.
Heb je niet ergens een schuurtje of zo waar ze in zou kunnen? Waarschijnlijk gaat ze wel in stro liggen als je dat zou neerleggen. Dat is toch geweten dat katten zich warm houden in een hooizolder (maar stro is beter). Ook oude dekens vinden ze vaak leuk...
Maar of dat in een konijnenhok gaat gaan... :???: is er eigenlijk ergens een kat geweten die dat doet? Ik denk dat dat te klein is en dat ze daar het gevoel gaat hebben niet snel genoeg weg te kunnen.
Ik weet niet of je een schuur of tuinhuis hebt waar je een gat in kan maken waar ze terechtkan?
Wij hebben ook een 'poortje' in de deur van een schuurtje zodat onze katten daar kunnen gaan liggen als ze buiten zijn en wat willen slapen.
Als je daar in een hoek een baal stro legt en een doos met wat oude dekens, zal ze daar wel haar toevlucht zoeken. Je kan ook wat eten zetten om te lokken. Als je een bakje water tussen het stro zet, is er veel kans dat het niet bevriest. Wel zorgen dat het gaatje waar ze door kan niet recht voor die hoek ligt want anders waait het er natuurlijk wel tegen....

Een kat kan wel tegen wat kou hoor! Met een tochtdicht hok met een goede laag stro kan een konijn ook tegen -15°C, dus zal een kat daar ook wel tegen kunnen. Als ik een bontjas aan heb, heb ik ook geen kou, ook niet met deze vriestemperaturen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Rocis »

Thx Valerie voor het meedenken.

Nee, als we een schuurtje hadden dan was deze topic niet nodig geweest ;-)
Dat konijnenhok is een gloednieuw (eventueel nog aan te schaffen) vierkant hok met aan één kant een opening als van een hondenhok, op 4 poten staand, zodat dit van de grond is. Het heeft een licht aflopend plat dak. We zouden er dan inderdaad stro inleggen. We hadden ons bedacht haar dan met eten erin te lokken hopende dat ze zich dan uiteindelijk zou bedenken dat het best wel een goed schuilhok is.

Dus...we hebben geen schuur, geen hooizolder enz.

Grtz ;-)
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Cari »

Oh, wat haat ik mensen die hun kat verwaarlozen, zodra er een hond in de picture is :twisted: !
Als je een goed asiel hebt, dan is de kans groot dat MInk daar weer helemaal bijtrekt en toch gewoon weer een leuke huiskat kan worden.
Maar goed, op zich is een gezonde kat best in staat om de winter buiten te overleven, als ze een tochtvrije en waterdichte schuilplaats heeft. Hier in de buurt, is in het bos een kattenkolonie die daar gevoerd wordt en waar overal konijnenhokken met stro en dekentjes staan. Daar maken de katten gretig gebruik van. Als Mink zelf graag buiten blijft, kan dat een oplossing zijn. Maar zijn die k*t buren wel bereid zoiets voorhaar te organiseren?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Rocis »

Dank Cari ;-)

Nee dat hok kopen Saskia en ik zelf en zetten het dan bij een van ons neer. We hadden alleen zo enorm de twijfel of ze er wel in zou gaan. Maar ik denk er hard over het gewoon maar te doen. Het kost iets van 50 of 70 euro. Dat heb ik er wel voor over. Van die buren verwacht ik niets, ze zijn helaas erg dom. Niet eens rot bedoeld, maar hun intelligentie niveau staat gelijk aan die van het hondje zeg maar :evil:
Het duurt een week voor het hok eventueel geleverd kan worden.
Ik wilde gewoon erg graag horen wat een buitenkat kan hebben. Nogmaals dank voor het meedenken!

Grtz,
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Cis,

Wat een rotsituatie, mijn hart breekt ook als ik met deze temperaturen een kat buiten zie lopen met het zieltje onder de arm, zeg maar.

Heb je dit huisje gezien? Staat nog leuk in je tuin ook!

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... uis/171093

Succes, en vertroetel haar maar lekker,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Rocis »

Heej Rob :grin:

Wat een bungalowtje heb je daar uitgezocht haha. Het hok wat wij bedoelen is zeg maar zoals de onderkant van het hok op de zooplus foto. Op vier poten met een oploopplankje. Het is niet zo heel groot, dus ik denk best geschikt.
Ik ga denk ik vanavond manlief vertellen dat we een paar kadootjes minder onder de boom krijgen dit jaar. Liever een goede schuilplaats voor Mink.
De pest is, dat zelfs al zou ik de oorlog binnen riskeren, wat wel maanden kan gaan duren voor er een wapenstilstand plaats kan vinden, Mink niet eens binnen wíl komen :???:

Ze herkent onze auto al van ver en rent er meteen achteraan om ons te begroeten. Zo eenkennig als ze is, ze mag ons graag die schat. Je hart slaat over als je haar bij tij en ontij buiten ziet dwalen.

(ik zag wat taalvautjes in mijn voorgaande texten, sorrie lees er maar overheen folks)
Grtz,
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door ]-marjolein-[ »

Oh wat een leuk huisje Rob!
Wat een nare situatie Cis :-( Wat ontzettend goed dat jullie het arme beestje een dak boven haar hoofd willlen bieden. Sommige mensen zou je ook...
Denk dat katten die buiten gewend zijn meer kunnen hebben dan wij denken...ik zie nog best veel katten overdag en 's avonds buiten lopen, en om heel eerlijk te zijn heb ik medelijden met mijn konijnen buiten in een afgedekte ren maar ze lijken nergens last van te hebben ;-)
Met iets eten erin leggen kun je haar inderdaad lokken, alleen moeten er dan geen andere katten in de buurt zijn.
Ik denk wel dat de kat dankbaar gebruik zal maken van het hok als ze eenmaal doorheeft dat het er lekker zacht en warm is, en jullie doen iets geweldigs!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door tacuma »

Hallo Cis,

Precies hetzelfde hebben wij hier vorig jaar ook meegemaakt, en we hebben dat toen tijdelijk
met een konijnenhok opgelost. We hadden er een grote, dichte kartonnen doos in gezet, met
een kleine doorgang erin, een hoog en warm mandje in die doos, en om de kartonnen doos
een fleecedeken gewikkeld, zodat er een goed geïsoleerd en warm holletje ontstond binnen
het konijnenhok. Het deurtje van het hok had ik eruit gesloopt, en het gaas had ik dichtgemaakt
met landbouwplastic (noppenfolie ook geschikt), zodat er geen wind in het hok kon komen.
Lekker voer (brokjes plus natvoer) en vers water in het hok gezet, en al gauw had de kat door
dat het hok voor hem bestemd was. Ik zou het toch proberen. Ik heb het hok trouwens via
Marktplaats op de kop getikt, voor weinig geld. De kat is hier overigens nu gewoon binnen,
hij bleek van niemand te zijn, en we hebben hem laten castreren. Maar dat is bij jou nu niet
aan de orde: het gaat erom dat het diertje een warm plekje heeft in deze koude tijd.
Ik hoop van harte dat het lukt!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk wel dat dit een goed idee is als je geen schuur hebt :-)
Ik zou er wel stro in leggen hoor, vele katten vinden het super en ze kunnen er heel gemakkelijk een heel warm holletje in maken. Het is heel goed om warm in te worden!

Mooi huisje Rob! :-)
Ja, Cis, gewoon zorgen dat het er niet recht in kan waaien en dat de ingang niet te groot is als het eentje zonder kattenluik is. Dan zal ze zich wel warm kunnen houden als ze slaapt.
Het is wel leuk als het groot genoeg is om nog een bakje water in de kunnen plaatsen ook, want dat bevriest echt wel allemaal nu, en sneeuw opeten is ook niet zo leuk... :???:

In het portaal van mijn konijnenhok ( wat eigenlijk dus zo goed als buiten is) bevriest het water toch niet tot 2 graden onder nul. Gewoon door de warmte die het slaaphok ernaast vasthoudt... Dat doet echt meer dan je zou verwachten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Rocis »

Lieve Marjolein en Laura,

Ook jullie bedankt voor het meedenken en de lieve woorden. Wees eerlijk, voor mensen als wij is het heel gewoon aan je dieren en medemens te denken. Je gaat er dan vaak onterecht vanuit dat anderen dat dan ook doen, helaas valt dat vaak vies tegen.
Met iets eten erin leggen kun je haar inderdaad lokken, alleen moeten er dan geen andere katten in de buurt zijn.
Dat is inderdaad een beetje een issue. Wanneer een van mij katten de kans krijgt haar te pakken doen ze dat. Mink is dus altijd op haar hoede bij mij voor de deur. Ik weet dan ook niet of het hok daar wel zo goed zou staan voor haar.
Bij Saskia voor de deur is eigenlijk hetzelfde verhaal.

Misschien dat ik wel aanbied om het bij die buren te plaatsen als ze daarvoor open staan, maar ik ben bang om een negatief antwoord te krijgen en als de verstandhouding verstoord wordt tussen ons is dat niet goed voor Mink. Ik kan namelijk nogal uit mijn slof schieten zeg maar als mijn geduld ten einde is :icon_shifty:

Ik slurp alles wat jullie bedenken op ben er superblij mee dat jullie allemaal meedenken :edance:

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Cis,

Voor arme Mink wil ik graag een fleecedekentje doneren indien gewenst.
Goed dat je voor haar opkomt, en ach ja....je moet maar zo denken wat betreft je buren...je hebt mensen, en je hebt aardbeien....
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Rocis »

Shit, nou moet ik toch echt even janken. Wat lief van je Rob. Je gedachten zijn even warm als het dekentje zelf :kissykissy:

Maar ik heb gelukkig zelf heel veel fleecedekens haha, ben een koukleum. Maar het is de gedachte die telt. Thx !!!!

Grtz,
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Dafpoetser »

Any time Cis,

mensen die me kennen weten dat ik absoluut niet tegen onrecht en al helemaal niet tegen dierenleed kan.
Elke kat heeft RECHT op een beetje warmte, is het geen warmte dmv een fleecedekentje, dan wel door liefde en aandacht.
Ben blij dat jij je over Mink ontfermt. Dan komt het wel goed met haar.

Liefs,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Tember »

Bah, wat een rotverhaal! Toevallig dat ik mij over hetzelfde druk maak in een ander topic. Katten in deze kou vind ik ronduit zielig! Mijn Erwin mag nu ook niet naar buiten. Ik wil zelf niet eens naar buiten in deze kou, dus waarom zou ik dat mijn kat wel laten doen?

Misschien zouden jullie zelf wat in elkaar kunnen timmeren? Twee stukken schutting zijn zo te halen bij bijv. de karwei en zo kan je misschien een beschut plekje voor haar maken, uit de wind. Wat dekens etc. neerleggen, misschien is dat wat voor haar?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie