Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Anne »

dubbel :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Nyncke »

Ik zit te denken ... wat bedoeld ze nou met "dubbel :-| " tot het kwartje viel, oh, zeg dat dan .... dubbel :oops:


:lol: :lol: :lol:
boerderijkat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:09

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door boerderijkat »

Een kat kan toch heus wel tegen de kou...
Volgens mij ligt het probleem meer bij het aantal katten in die buurt.

Onze kat komt niet eens binnen, eten krijgt hij wel. Maar hij is er om muizen te vangen.
Dat doet hij ook heel goed, zelfs duiven. :-P

Ik ben bang dat mensen hun eigen katten onderschatten.
Ik denk dat waar je ook bent, er altijd wel een plekje is voor een kat om te slapen.

Neem nou Rocis, je zegt dat je je eigen katten niet naar buiten durft te doen/laten omdat je bang bent dat ze doodvriezen...?
Als het gezonde katten zijn valt dat heus wel mee :-p Ze komen of wel weer terug of ze hebben het niet koud.

Tip voor mensen die een jong katje krijgen:
Het is geen klein mensje, maar een roofdier ;)
Een dag zonder eten overleven ze wel. Gaan wij op vakantie dan zoekt hij ergens anders wel zijn eten. (bij de buren :grin: )Komen we terug, dan is die geen gram lichter hoor.

Zelfde met schuwe dieren. Als ze nog jong zijn al kennis laten maken met herrie, dus stampvoeten bv. Als ze ouder zijn dan boeit het ze niet meer, zoals bij die van ons. Absoluut niet bang, maak je herrie dan komt hij juist naar je toe omdat hij weet dat hij waarschijnlijk een stuk worst of ham krijgt :grin:

Laat me maar weten wat jullie ervan vinden, zijn vast meer mensen die er zo over denken.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door MarjanR »

Ja, ik ben het tot op zekere hoogte wel met je eens.
Er zijn katten die je nog met geen stok naar binnen krijgt.
Een kat kan goed tegen de kou, maar dan moet die dat wel gewend zijn.
Z'n vacht moet er op ingesteld zijn/worden.
En wat geldt voor meer dieren, bij strengere vrieskou zul je ze tegen zichzelf in bescherming moeten nemen.
Je woont op een boerderij?
Dan denk ik dat jouw kat het prima bij jullie heeft, en bij strengere vrieskou zal hij/zij de stal wel opzoeken voor een warm plekkie.

Maar volgens mij gaat het hier in dit topic over een kat die voor het keukenraam staat te mekkeren dat hij naar binnen wil. Dat is toch een ander verhaal.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet echt het onderscheid maken tussen een boerderijkat (wat jij hebt) en een huiskat!
De mensen hier willen wel wat meer interactie en band met hun kat dan jij op je boerderij hebt.
Ze willen ook niet dat hij ergens gewoon maar wat slecht voer krijgt zoals worst, maar willen dat hij goed voer binnenkrijgt zodat hij gezond blijft.
Prooien vangen is heel goed voor de kat! Zeker weten. En dat vinden we ook allemaal daarom dat er nogal eens vers gevoerd wordt en kuikens of muizen. Dan is het heel fijn dat het roofdier naar boven komt. Maar de katten zullen ALTIJD eten krijgen!

Vele katten zijn zelfs gewoon binnenkatten. Dus echt wel een heel ander gegeven dan jouw kat! Velen wonen ook in een omgeving waar het gewoon veel te gevaarlijk is om een kat los te laten lopen. Er zijn trouwens altijd grote risico's aan verbonden (auto's, kattenhaters, vergiftigingen, gevechten met ongecastreerde zwerfkatten...). En sommigen onder ons vinden dat het allemaal niet waard en beschermen hun kat door ze binnen te houden, of een ren te bouwen of een tuin te omheinen. Dat is een heel andere manier van kijken naar je huisdier, dan hoe jij dat doet...
Het dier is een deel van het gezin, en wordt gehandeld als een kind, niet als een roofdier dat zijn plan maar moet trekken... En dat is het verschil.

Nu heb ik niet willen zeggen wat beter is, en wat slechter, want volgens mijn zijn er katten die maar voor 1 kant van de medaille geschikt zijn! En dat natuurlijk voor beide kanten. ;-) Niet elk kat is geschikt om buitenkat te zijn, zeker niet elke kat is geschikt om binnenkat te zijn. Veel hangt af van de situatie in zijn eerste levensmaanden...
Dus ze moeten er allebei zijn, binnen- en buitenkatten, en iedereen moet zelf maar beslissen hoeveel hij met zijn kat wil bezig zijn.
Ik vind wel dat je ten alle tijde aan het welzijn van het dier moet denken. En dat je dus een kat, waar je niet veel mee bezig bent, best een vriendje kan geven zodat ze met z'n tweëen zijn. Dat die buitenkatten, ALTIJD gecastreerd moeten zijn, en naar de DA moeten gebracht worden als er iets scheelt. Dat ze regelmatig ontwormd en ontvlooid moeten worden, en jaarlijks ingeënt. Dat ze dagelijks eten moeten hebben (zelf gevangen of gekregen), en als het vriest lauw drinkwater. En dat ze een beschut plekje moeten hebben, uit de wind en regen met een dekentje of stro zodat ze warm kunnen slapen.
Dat verdient een buitenkat net zo goed...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
boerderijkat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:09

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door boerderijkat »

Ja, onze kat heeft wel een lekker dikke vacht in de winter, in de zomer valt het allemaal af.

Maar als het beestje echt op je raam staat te tikken dan is het echt een binnenkat, binnenlaten dus inderdaad.

off topic
Onze kat eet trouwens niet alleen worst, maar eigenlijk alles wat ooit heeft gelopen of gevlogen en gezwommen. Hij vind het heerlijk. Dit kan toch geen kwaad voor een boerderijkat? Hij is absoluut niet mager, ook niet dik. Het is meer een bonk spieren, hele sterke kater.
Dit kan toch geen kwaad? Beestje is het gewend denk ik

Groetjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door pearlsofpassion »

Nee kan geen kwaad, dat hij zaken vangt, zeker niet!! Daar is hij er (als ik je goed begrijp) tenslotte voor.
Integendeel, hij zal nooit last krijgen van blaasgruis of tandsteen en waarschijnlijk ook een stuk minder snel nierfalen. Veel gezonder dan voorgemaakt voer!

Maar worst is niet goed. Ik begreep ook wel dat hij niet altijd worst krijgt of zo hoor, maar ik wou gewoon zeggen dat de meesten onder ons liever niet hebben dat hun kat bij de buren zou gaan schooien. En al zeker niet als hij dan zo'n slecht en katongeschikt voer zou krijgen als worst of gehakt of zo.
Sommige katten (vaak al wat ouder) moeten ook een speciaal dieet krijgen, en mogen dan zeker nergens anders iets te eten krijgen...
Voor een buitenkat zou dat wel een probleem op kunnen leveren, maar gelukkig houden die natuurlijke prooien hem gezond (op voorwaarde dat hij goed ontwormd wordt).
Dus zolang hij er niet heel mager bij loopt en goed eet, moet je je geen zorgen maken! ;-)
Als je eens ziet dat hij een prooi vangt en dan laat liggen, of maar half opeet, kan je wel beter eens in het oog houden.
Dan zou het kunnen dat hij toch tandpijn heeft, of weinig eetlust. Weinig eetlust of lusteloos in een hoekje liggen zijn wel zaken waar je mee naar de DA moet... Ook veelvuldig overgeven is zo'n reden. (natuurlijk niet als hij eens overgeeft, want dat is ook normaal als hij steeds prooidieren en gras eet, maar als het dagen aanhoudt en hij daarbij nog eens slecht eet, dan is er wat mis).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
boerderijkat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:09

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door boerderijkat »

Mooi zo, dan is onze kat helemaal gezond!

De buren hebben een aantal melkkoeien en volgens mij vindt hij die melk erg lekker!
Nu is het in het dorp altijd al geschooi geweest met katten, zag onze kat laatst 3 boerderijen verder de bosjes in duiken richting de etensbak van de buren :P
En de kater van de buren betrap ik nog wel eens bij de bak van onze kat ghehe.

Echte survival of the best fittest 8-)

Maar de conclusie:

Een koud die niet buiten wil zijn moet je binnenlaten want anders ben je een slecht baasje.
Goed dat het beestje nu een hokje krijgt, dat begreep ik in ieder geval.
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Kattekop »

Wij hebben dus sinds september vorig jaar een kat die ook enkel buiten woont, dwz, ze heeft de garage gekraakt en we hebben een schuurtje waar stro ligt waar ze ook veel slaapt. In de garage (ze ziet het als haar huis) heeft ze een lekker warme bak met dekentjes waar ze ook slaapt, als het mooi weer is zit ze op de bovenetage van de garage voor het raam in de zon te soezelen en vaak gaat ze ook in de tuin in het kleine tuinhuisje liggen slapen. Ze is gezond, heeft een dikke vacht, is heel lief en heel aanhalig, heeft ons als haar "personeel" gekozen en is echt gek met ons en wij met haar. Ze mag naar binnen, maar ze is dus ontzettend bang voor onze andere 3 katten, dat is dus helaas geen optie. Toen het zo ontzettend koud was hebben we haar een extra dekentje gegeven, ze wil dus echt niet naar binnen. Ik denk dat het ons meer pijn deed dat ze buiten was, dan dat het haarzelf iets deed. Vroeger waren alle boerderijkatten toch ook altijd buiten? Het zal vast niet erg zijn dus.
Wat ik wel erg vind in het 1e berichtje is dat het daar over een katje gaat dat duidelijk verwaarloosd wordt, waarschijnlijk in de hoop dat iemand anders zich erover gaat ontfermen en dat is triest, dat heeft geen enkel dier verdiend.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Umimeis »

Dit komt mij heel bekend voor, ik zorgde ook altijd voor de katten van m'n ex buren (jullie vaste forummers weten waar ik het over heb). Liet ze binnen als zij buiten waren terwijl die buren de hele dag weg waren (vooral in het weekend).

Heb een hekel aan mensen die zo laks met dieren omgaan. Hier in de buurt woont nog zo'n sukkel die z'n kater dag en nacht buiten laat. Zelfs zo erg dat die kater bij die vriendin van mij die bij mij in de straat woont komt schuilen want zij heeft wel een kattenluikje voor haar katten. Gelukkig accepteren haar katten het wel.


Oke en dan weer ontopic:
Ik zou gewoon samen iets maken waar ze in kan schuilen.
Dan kun je er een kattenluikje nemen, dan heeft ze altijd de leus om naar binnen te gaan of niet.
Ikzelf heb ook een kattenluik, mijn katten kunnen naar buiten en weer naar binnen wanneer ze maar willen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Rocis »

Hoi,

Sorrie, heb een tijdje niet gekeken op de site.

Ik zie dat Marjan en Valerie al een prima antwoord hebben gegeven op de post van boerderijkat.
Zit wel iets in trouwens hoor, een kat kan zichzelf over het algemeen prima redden buiten. Maar voor een verwend katje als die van ons .... die willen liever toch op tijd naar binnen.
Ik ben overigens niet bang dat mijn katten doodvriezen, maar toen dacht ik dat wel betreffende Mink. Er werd ook een harde winter voorspelt en alleen in december is het even bar geweest. Het ging mij echt om nachten met bv -10 achter elkaar ;-)

Mink gaat prima. Wordt meer 's nachts thuis gehouden en ziet er prima uit. Het hok staat er voor ieder die een nappie erin wil doen. Alle buurtkatten hebben al een volledig onderzoek gedaan en neuzen er altijd even in in het voorbij gaan :grin:

Groetjes allemaal.
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Freddie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2012 16:24
Locatie: Lommel (B)

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Freddie »

Hallo, ik heb me net aangemeld op dit forum.
Heb nog niet de hele topic gelezen maar ben maar zo vrijmoedig om mijn verhaaltje bij dit onderwerp te plaatsen.

Afgelopen zomer meldde mijn buren dat ze af en toe twee jonge zwerfkatjes in de tuin zagen, ze zochten eten uit de compostbak. Een zwartje en een tijgertje, sinds een maand zie ik het tijgertje van deze twee ook bij mij en zet ik telkens eten en lauw water klaar wat blijkbaar gewaardeerd werd.

Het werd al snel een beetje kind aan huis want hij zat al klaar als ik opstond en opnieuw als ik van mijn werk thuis kwam. Het zat de hele dag in de vensterbanken naar binnen te kijken en contact te zoeken met mijn katten (ooit ook in het wild geboren, om preciezer te zijn in mijn tuin en nu helemaal tam en binnenkatten).

Nu werd het steeds kouder en ik had paar keer geprobeerd of dit diertje naar binnen wilde komen, dus verandadeur open bij –10 graden maar hij durfde dat niet behalve als mijn kat er op af kwam dan durfde de jonge zwerver ook binnen te komen, gaf dan kopjes en alles was wederzijds volkomen vredig, toch bleef hij angstig voor de mens. Als ik de deur zou sluiten om de warmte een beetje vast te houden dan raakte hij in paniek en sprong in angst tegen het glas op in een poging om zo weer buiten te geraken. Zo is hij een paar keer even binnengeweest.

Afgelopen week had hij telkens grindsteentjes aan zijn pootjes hangen die door de extreme kou bleven kleven. Binnenhouden werkte niet daarvoor was het te schuw. Hij koos een plaatsje onder de struiken naast de huiskamerramen. Mijn katten in de vensterbank binnen, hij in de kou buiten elkaar in de gaten houdende. Dit plekje had ik later opgevuld met stro. Afgelopen dinsdag werd het kouder dan –15 graden en het arme dier zat daar maar.

De volgende dag kwam het nog bij me voor eten, later op de dag was het voorbij. Ik had niet doorgehad dat de situatie zo ernstig was. Het diertje is blijkbaar te onderkoeld geraakt en daarna doodgevroren. Nog net niet volwassen, het wordt nu al gemist, dit trieste verhaal was mijn reden om me aan te melden op dit forum. :-(

Groet, Freddie.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door castratenkoor »

Triest jammer dat dit zo afgelopen is. Je hebt het geprobeerd en het katje de kans gegeven.
helaas was hij te verwilderd om binnen te kunnen houden.
Ik denk niet dat je jezelf verwijt hoeft te maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Freddie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2012 16:24
Locatie: Lommel (B)

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Freddie »

Dank je. Weet ik wel hoor, maar ik baal er toch stevig van.
Vooral omdat hij de laatste weken steeds vertrouwder werd naar mensen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vrieskou en een kat die niet binnengelaten wordt

Bericht door Anne »

Je hebt je best gedaan!!! Waren er maar meer mensen zoals jij!! Als jij dit van te voren had geweten had je het anders aangepakt maar je kon dit niet weten!!
je intentie was prachtig dus voel je niet schuldig.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie