Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Nynke1988 »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, omdat ik een vraag heb.
Sinds vorige week heb ik een kitten bij iemand opgehaald, die waarschijnlijk al vanaf jongs af aan bij haar moeder weg is. Dit hoorden we pas achteraf helaas..

Ze is heel actief, speelt erg veel, rent door het hele huis heen en lijkt niet ziek. Maar nu merk ik sinds gisteren (weet niet of het al langer is, ik woon door de weeks in België ivm studie, en mijn vriend was het in ieder geval nog niet opgevallen), dat ze soms lijkt te kokhalzen, of te hoesten/rochelen. Dit duurt een paar seconden en daarna is het weer over.

Ze is nu ongeveer 11 weken en weegt ruim een kilo, 1,2 kilo ongeveer (het is gewoon een huis tuin en keuken katje) Ook heb ik het idee dat ze haar eten niet zo goed op eet. Mijn vriend had deze week het idee dat ze gewoon goed at, en smiddags was altijd haar bakje leeg. Sinds maandag is er een zak van 300 gram wishkas junior doorheen gegaan. We laten de brokken gewoon de hele dag staan. Ik heb nu ook betere kwaliteit brokken erbij gekocht, om te kijken of ze daarmee wat meer aankomt en die meng ik er doorheen (Hill's science plan)
Ik heb haar vrijdag gekookte koolvis gegeten en dat ging er in rap tempo in (100 gram) Hoeveel gram zou ze op een dag moeten eten? Bij de vorige eigenaars kreeg ze tompoes brokken (adult) en nat voer en ben toen overgestapt op wishkas junior brokken omdat ze wel erg licht was. Kan het gewoon zijn dat ze haar eten laat staan omdat die nieuwe brokken er doorheen zitten? Als ik er wat verse wishkas overheen gooi, gaat ze vaak wel even wat eten, maar toch ook niet voldoende naar mijn idee.

Is er misschien ander eten wat ik haar kan geven? Natvoer misschien ook er bij?

Ze is nog niet ingeent, en ook nog niet ontwormd, dat gaan we deze week doen. Maar moet ik me zorgen maken om dat kokhalzen? Kan dat een haarbal zijn? Ze doet het niet zo heel vaak, en vaak maar paar seconden. Verder heeft ze geen vies neusje en ook haar oogjes zien er goed uit. Verder poept ze ook gewoon goed en plassen volgens mij ook wel.
Ik ga sowieso vrijdag met haar naar de dierenarts voor de entingen, dan ben ik vrij. Mijn vriend heeft helaas geen auto en op de fiets met een kat is niet echt een optie :(

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door MarjanR »

Ik zeg, haal maandag direct bij de da een wormenkuurtje op.
Kittens moeten regelmatig ontwormd worden.
En zoals ik jouw berichtje lees heeft ze last van wormen.
Niet wachten tot vrijdag, gewoon langsfietsen en kuurtje ophalen.
Dit kan niet wachten ben ik bang.

Als het een haarbal is zou je kattengras kunnen proberen.
Wanneer ze daar een paar sprieten van eet kan dat haar helpen de haarbal kwijt te raken (dan wel met kotsen, dan wel met ontlasting).
En dat kun je ook maandag bij de dierenwinkel halen.

Maar ik zeg met klem; wormen kuur.
Dat is even belangrijker dan de entingen, die komen dan wel.

Oh, en welkom op het forum ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Nynke1988 »

Ja wormenkuur halen we sowieso maandag wel op, was vergeten dat te zeggen, maar de entingen kunnen pas vrijdag.

Maar als ik google op de symptomen van wormen, kom ik niks tegen wat ik herken, ze ziet er verder ook niet ziek uit, en ik zou ook niet zo snel die link liggen van dat "hoesten" naar die wormen?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door MarjanR »

Nou ja, met wormpjes in je systeem zou je misselijk kunnen worden.
En omdat ik niet las dat ze al ontwormd was had ik de link gelegd.
Maar ik gaf ook aan dat het een haarbal zou kunnen zijn, dus haal gelijk kattengras op maandag.
Dan heb je al twee dingen van je lijstje af gehaald.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er anderen leden zijn die met nog meer zaken komen hoor.
Dit is even wat in mijn hoofd kwam.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Nynke1988 »

Ahh op die manier, ok bedankt voor je hulp! Het is allemaal heel nieuw voor me, en ik heb dit kitten opgehaald bij een kennis van mijn vriend, en we zijn eigenlijk een beetje voorgelogen door haar..Ze wisten ook niet precies hoe oud ze was, en nu hoorden we gister dat ze misschien al vanaf week 1 of 2 bij hun thuis was (zij hebben het kitten weer van iemand anders opgevangen) en misschien zit ze sinds die tijd al zonder moeder.. We willen over paar weken een 2de kitten er bij gaan zitten (vriendin van me heeft op dit moment kittens, en die mogen over 4 weken weg) maar dan wil ik eerst zeker weten dat deze helemaal gezond is.

Mijn vriend gaat morgen even een wormen kuurtje geven en iets van kattengras, en dan hopelijk valt het allemaal mee dan! En dan vrijdag even naar de dierenarts voor een check-up en entingen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door MarjanR »

Goed idee even de gezondheid van de kitten af te wachten.
En mooi balen zeg, van die leugens over je beestje.
Nou ja, bij jullie zit ze goed he.
De dierenarts zal haar natuurlijk ook helemaal checken.
En dan zal hij je ook kunnen vertellen hoe oud ze is, en of ze behoefte heeft aan bijvoorbeeld voeding omdat ze bepaalde stofjes misschien mist omdat ze te vroeg bi jmoeders vandaan gehaald is.

Ik heb hier overigens 3 kittens gehad die te vroeg weg moesten bij de moeders.
En 1 is 18 geworden, 1 16 en een heb ik hier nog lopen. Hij is 17.
Het is dus niet per definitie zo dat het slecht afloopt met ze.

Trouwens, wat een goed idee om nog een tweede kitten te nemen.
Dan kunnen ze samen lekker ravotten thuis :edance:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door castratenkoor »

Kokhalzen kan inderdaad erop duiden dat een kat vol wormen zit, ze kunnen zelfs wormen uitbraken, heb ik wel eens gehad. Dat katje heeft het niet gehaald, hele maag-darm-kanaal zat vol wormen.
Maar dat hoeft het niet te zijn hoor, kan ook een haarbal of gewoon wat irritatie van slokdarm of luchtpijp zijn.

Ik zou niet te accuut het voer veranderen en ik zou op een beter merk over gaan, Tompoes en Whiskas is junkvoer.
Beter bij dierenspeciaalzaak een goed merk halen of bij Zooplus of zo bestellen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Nynke1988 »

Nouja het probleem met het voer is.. Ik had er vanaf vrijdag dus beter voer doorheen gemengd, en sindsdien wilde ze het niet meer eten, of nauwelijks.. Nu heb ik net dat voer weggehaald, en alleen puur wishkas gegeven en toen begon ze wel te eten.. Als ik dus dat Hill Science plan geef, dan eet ze dat niet.. Die brokken zijn ook een stuk groter, ondanks dat het ook kittenvoer is..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door castratenkoor »

Je hebt ook kittenvoer wat kleine ronde balletjes zijn, weet even niet welk merk dat is.
Tsja het kan inderdaad dat een kitten een bepaald merk niet lust.
Hier had ik dit jaar kitten Rik. Zak RC 36 kitten gehaald, dat vrat hij niet. Hij vrat wel Orijen met de rest mee. Dus ik heb die dure zak voer uiteindelijk maar weggegeven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Aziraphale »

Kan prima inderdaad dat ze dat merk niet lusten. Heb je een grote zak gekocht? Want anders is er namelijk nog veel meer kwaliteitsvoer wat je zou kunnen proberen. Hier gaat Royal Canin kitten 36 er juist heel goed in bijvoorbeeld. Bo is een wat lastige eter qua natvoer, we hebben nu Bozita en hij lust het redelijk maar eet nooit z'n bakje leeg, wel de helft. Sowieso lust hij geen enkel snoepje tot nu toe ;) Maar het natvoer is maar voor 'erbij' dus zo erg is het niet. Binnenkort proberen we weer een ander merk natvoer, we mengen steeds en proberen verschillende smaken/merken.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Nynke1988 »

Maar wat zijn merken die goed zijn en ook goedkoop? Ik vind RC en dergelijke merken gewoon echt te duur, zeker als er straks een 2de bij komt. En het kan wel zo zijn dat ze er misschien iets minder van eten, maar dat is niet 2 tot 4x zo weinig als bij wishkas, en die brokken zijn wel 4x zo duur.

Ik wil sowieso Opticat van de Lidl gaan geven zodra ze oud genoeg is en wil ook best 1 zak dure voer er bij kopen om savonds wat van dat dure voer te geven, maar ik kan het gewoon niet betalen om altijd maar dat dure voer te geven. Dus dan zoek ik voor nu ze nog een kitten is, voer wat kwalitatief goed is, maar ook rond dezelfde prijs als Wishkas etc. Of mag ik de Adult brokken van Opticat al geven?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door MarjanR »

Joh, waarom kijk je niet even in het topic "bezuinigen op eten en stenen" (of zo iets).
Daar staat omgerekend wat 1kg brokjes kost van verschillende merken.

Even een tip van de sluier
Wiskas is uiteindelijk duurder omdat het kwalitatief slechter voer is.
En je kans maakt op een ziek katje.

Dat gezegd hebbende (ik zeg dit overigens nu pas voor de eesrte keer).
Mijn zus en zwager hebben 4 katten gehad.
1 is overleden met 20 jaar, de ander is overleden ivm iets wat in z'n hersenen niet goed ging. Maar is ook 15 jaar geworden.
Ze hebben nog een 17 en een 18 jarige kat.
En ze eten hun godganse leven al Wiskas en zijn echt nooit nooit ziek geweest.
Max (18) heeft nu last van Tia's... heel zielig, maar dat is dus niet fysiek.
Dat is neurologisch.

Ik zelf geef wel een premium brok aan m'n katten.
Ik wil alleen even aangeven dat op het moment dat je gewoon heel krap zit het geen dood zonde is om een goedkoper merk brokjes te geven, zolang de kat maar niets mankeert!
Het is wel zo dat als je kat iets heeft dat je gewoon echt niet kunt bezuinigen op hun voer.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Nynke1988 »

Ik wacht even af wat de dierenarts vrijdag zegt, want ik heb in dat topic gekeken maar dan kom je toch rond de 8 euro per kilo nog uit, terwijl whiskas 3 euro per kilo is, dus is alsnog bijna 3x zoveel. Dus zolang het niet nodig is, koop ik liever wat goedkoper voer, zeker omdat er ook genoeg katten zijn die het wel goed verdragen dat voer.

Iemand toevallig ervaring met de kattenbrokken van de intratuin?
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Aziraphale »

Natvoer wat niet duur is en best goed is bijv. Bozita uit Zweden, te koop bij de Zooplus. Omgerekend €0,27 per 100 gram. Mijn katten vinden het erg lekker!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Jacquelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 okt 2010 10:54
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat kan dit zijn? Kitten lijkt te kokhalzen/hoesten

Bericht door Jacquelientje »

Hallo,

Als ik dit zo hoor denk ik niet aan een haarbal oid.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om met je katje naar de dierenarts te gaan, hij zal je waarschijnlijk een antibiotica meegeven voor het katje. Waarschijnlijk Doxoral. Hier zal hij dan een kuurtje van krijgen voor zo'n 8-10 dagen en daarna is hij weer helemaal de oude.

Ook denk ik niet dat de dierenarts m gaat enten. Een kitten mag niet ziek zijn bij de enting anders reageren ze weer op de enting (wat ook kan gebeuren als je nog niks aan een kitten merkt hoor dat komt ook voor, dan was het net wat zwakker maar dat hoef je nog niet gezien te hebben)

Ben benieuwd hoe het vrijdag is bij de dierenarts.
Plaats reactie