Seniorkatten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

nee hoor, t gebruikelijke nierfalen gaat heel langzaam maar wel onophoudelijk.
nou vooruit, één keer in de twee jaar urineonderzoekje
maar ik geloof wel dat het al goed mis moet zijn wil je dat in de urine zien....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Seniorkatten

Bericht door Cari »

Ik heb eens zitten shoppen en gekeken bij allerlei soorten voer. "bomen, bos...." je kent het wel :???:
Drie van mijn 5 katten vallen inmiddels onder het begrip 'senior' , als je dat rekent vanaf hun 8e jaar. Nu wil ik ze wel alle vijf op hetzelfde voer hebben, i.v.m. jatgedrag, maar de niertjes ontzien lijkt me toch niet verkeerd.
Nou kwam ik Sanabelle Urinary tegen http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... lle/100612
(ik geef ze nu altijd Sanabelle dental), dat is heel laag in fosfor en magnesium (lager nog dan de senior-variant) en zou -voor zover ik het begrijp - voor alle katten gegeven kunnen worden. Maar dan zie ik weer 'natrium 0,3% ' :shock: Dat is toch slecht voor de niertjes? Natrium wordt bij de senior- en ook bij de dentalvariant niet eens genoemd :???: . Ik begrijp 't allemaal niet meer zo :oops: :icon_shifty: . IEMAND... Adriana?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

van wat ik weet (ervaring en uitzoeken) is de ene kat gevoeliger op zijn nieren is dan de andere.
en bij rassen is het ene ras gevoeliger, bv Aziaten dan het andere.

en verder is het zeker ook een kwestie van voer en het lijkt me verstandig zeer matig met eiwitten (en fosfor) te zijn bij katten > 10 jaar.
bij het gebruikelijke (chronisch) nierfalen is het zo dat het heel erg langzaam achteruit kachelt, dus het is doorgaans niet binnen één jaar crisis. en dat achteruitkachelen merk je niet,
ik bedoel is niet waar te nemen aan gedrag, eten, etc. het is een sluipmoordenaar die in fase 4 genadeloos toeslaat.

bij acuut nierfalen is het binnen een paar dagen crisis, maar daar heb ik het niet over.
acuut nierfalen kan een aantal oorzaken hebben en hoeft niet altijd onmidd het einde te betekenen.

stel/stel dat je bij een seniorencheck rond zijn tiende/twaalfde erachter komt dat urea/crea-waardes licht verhoogd zijn,
dan kun je tal van preventieve maatregelen nemen:
zorgen dat ie goed en voldoende drinkt, check of hij genoeg plast..;
deels natvoer geven ipv brokjes;
lichter verteerbare eiwitten, bv wat ei, gekookte vis, kip/kalkoen;
wat rauw rund/lamsvlees geven ipv natvoer (voor onbewerkte vits en mineraaltjes en enziempjes);
Orijen brokjes gaan voeren ipv/of brokjes met een veel lager eiwitgehalte (rond 25 ipv 40%)
volgend (half) jaar even laten controleren en als urea/crea-waarde stabiel is gebleven, dan kun je op die voet langer zonder controle doorgaan.

en mochten de nierwaardes al in bv fase 2 (van de 4 fasen) zitten,
dan nierdieetvoer en missch wat medicijnerigs in overleg met de dierenarts (en dan ook fosfor en bloeddruk meten!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

Cari schreef: "bomen, bos...." je kent het wel :???:

Nou kwam ik Sanabelle Urinary tegen http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... lle/100612

Maar dan zie ik weer 'natrium 0,3% ' :shock: Dat is toch slecht voor de niertjes? Ik begrijp 't allemaal niet meer zo :oops: :icon_shifty: . IEMAND... Adriana?
bravo en luid handgeklap :eclap: Cari, prima geshopt! :eclap:
heb eens ff zitten turen op de samenstelling en dit kun je zò naast Orijen (kipvariant) zetten en aanzienlijk lagerder in prijs.
en uitstekende seniorenvoeding als droge brokjes (erbij*), denk ik ook, wat een vondst!

ja, natrium..
ze hebben een paar dingen onderzocht de afgelopen jaren;
veel zout/keukenzout is slecht voor kattenieren;
katten gaan meer drinken wanneer er wat meer zout in voer zit;
nier- en struviet/oxalaat (= blaasgruis) katten drinken slecht;
dus
voegen ze zout in een bepaalde moleculaire (? minder schadelijke) vorm toe aan dat soort en zelfs aan nierdieetvoer!

en het is ook nog zo dat sommige fabrikanten sommige ingrediënten die er wèl inzitten niet op de ingrediëntenlijst vermelden..
* met erbij bedoel ik ook wat rauws, om te knagen en/of wat natvoer, maar rauw is ook erg belangrijk.

en bomen/bos en verduisterde blik :eyecrazy: ... -> maarr dat is toch niet zo'n wonder als je in zo'n bosrijke omgeving woont?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Seniorkatten

Bericht door Cari »

Orijen voer ik niet. Ik geloof zeker dat het een heel goed voer is (is ook verkozen tot beste voer 2009/2010), maar het is voor mij te duur. Overigens bevat Orijen 0,35% natrium, dus nog meer dan Sanabelle Urinary, waarvan ik overigens gisteren 10 kg besteld heb. Dat van 'meer drinken' had ik ook al bedacht ;-) . Toen Fling bij mij kwam een paar jaar geleden, had hij blaasgruis en laatst zat hij verstopt, dus ik denk dat het voor hem ook wel beter is.
en het is ook nog zo dat sommige fabrikanten sommige ingrediënten die er wèl inzitten niet op de ingrediëntenlijst vermelden..
Ja dat vermoeden had ik ook.. :???: Is dat wel legaal? Vooral bij de goedkopere merken zie je vaak maar een hele korte analyse en vage ingrediënten.

Ze krijgen er overigens ook natvoer bij hoor ;-) ! En Bumper doet een moord voor een kuiken :lol: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

het meest opmerkelijke ingrediënt dat niet wordt vermeld is kh's/zetmeel en dat is doorgaans erg vervelend.
en wat je ook niet bij de informatie ziet is welk onderdeel van de granen, die er inzitten wordt benut, soms zijn dat de eiwitten, soms ook vezels. en soms kh's en zetmeel.
rijst, gerst (en mais) zijn qua eiwitten het makkelijkst verteerbaar, soms worden die eiwitten geisoleerd (nierdieetvoer).

deze Sanabelle is vrij vet en dat is gedaan voor de blaasgruis/nierklanten, je zult zien dat adult en senior minder vet bevatten.
ja, k weet dat ze bij jou knaagbotten en vlees en wat natvoer krijgen, maar voor de meelezers is het soms handig om het erbij te zetten....

qua prijs is deze voordeliger :grin: dan Orijen, hier heb je 10 kg voor dezelfde prijs als 7 kg Orijen.
en t lijkt me qua brokjes in de prijs/kwaliteit verhouding erg goed scoren want de Almo Nature, Hlls nature's best en Applaws zijn allemaal duurder en qua samenstelling niet eens zo veel beter. :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Seniorkatten

Bericht door Cari »

Ik heb ook uitgebreid onderzoek gedaan, pfff... Ik was ook blij met urinary i.p.v. senior, want dat is ook vaak gericht op minder dik worden. Mijn oudste is een siameesmix en die moet echt niet dunner worden - is ook nog goed actief en mag best wat vet hebben ;-)
Sanabelle wordt ook regelmatig in rijtjes "zeer goede voeders" genoemd, maar qua prijs springt hij er altijd heel gunstig uit.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

mix je het met wat Sanabelle dental?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Seniorkatten

Bericht door Cari »

In eerste instantie in ieder geval (ik heb nog zo'n 2,5 kg en morgen is de urinary waarschijnlijk al hier) en misschien blijf ik dat ook doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

bij het shoppen kwam ik dit kattenbakprodukt tegen, waarbij je meteen, aan de verkleuring, zou kunnen zien of het raadzaam is naar de dierenarts te gaan voor uitgebreider onderzoek
(mogelijk blaasontsteking, blaasgruis, lever- of nierproblemen)
en als behandeling in een vroeg stadium wellicht ander voer en/of medicijnen.

er bestaat ook zoiets als Keto-stix van Bayer wat je voor een deel daarvoor kunt gebruiken (eigen apotheker) en dat is veel duurder. (euro 25.- <--> euro 10.-)

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... sel/183250

(tekst fabrikant) Perlinette is zachte silicaatvulling met speciale eigenschappen:
Perlinette Health Indicator kan u de volgende ziekte-symptomen tonen:

blaasontsteking
struvietkristallen of -stenen
nierproblemen
leverziektes

Het vroeg-stadium-herkenningssysteem van Perlinette silicaatkattenbakvulling reageert op:

hemoglobine (bloed): bloedsporen in de urine wijzen op struvietkristallen of blaasontsteking.
bilirubine: duidt op leverziektes.
pH >7: duidt op aanwezigheid van urinestenen/-kristallen of blaasontsteking.

Perlinette Health Indicator absorbeert de vloeistof en versterkt de natuurlijke, aanwezige, kleuren
(normaler wijze microscopisch) van bloed en bilirubine.
Deze reactie maakt het u mogelijk abnormale verkleuring van de urine duidelijk te zien.
Het vroeg-stadium-herkenningssysteem van Perlinette toont kleurveranderingen;
al dagen voordat uw kat duidelijke tekenen van de ziekte vertoont.
------------------------
:?: vraagje: iemand hier al ervaring mee?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Seniorkatten

Bericht door Ilone »

Wel al vaak naar zitten kijken, zou het best willen proberen, maar voor mij een beetje onbetaalbaar met 3 binnenkatten :icon_shifty:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

misschien volgende truc: je doet wat spul in een kommetje en kijkt of er eentje gaat plassen, dan pollepel of wasmiddelenmaatschepje oid onder de staart en urine opvangen en op het poeder in het bakje doen en naar de verkleuring kijken.
ik heb het inmiddels luchtdicht in een afgesloten bus en kan er op die manier vrij lang mee doen. zeker voor mogelijke blaasgruiskatten lijkt het me ideaal..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

http://www.dierenkliniektergouwe.com/nierprob.htm

dit is een erg overzichtelijk verhaal over chronisch nierfalen en voor seniorkatten is de laatste alinea onder prognose belangrijk.

hier wordt aangegeven dat je met een paar verschillende meetpunten in een veel vroeger stadium al zicht kunt krijgen op eventueel verminderde nierfunctie
en als je op dat moment al begint met het ontzien van de nieren, dan heb je de komende jaren veel betere kwaliteit van leven en waarsch ook een langer en beter leven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seniorkatten

Bericht door Synemios »

Ik laat het jaarlijks wel checken zeker omdat ik gezien heb dat we er bij Nero vroeg bij waren en zij stabiel bleef door alleen nierdieet te geven, in een vroeg stadium al.
Bij Mickey (die was overigens geen senior nog) waren we er veel later bij en die had echt medicijnen en af en toe infusen tijdens crisis nodig en daardoor had hij er zelf ook meer last van.
Ik vind het idee om ook nierdieet te geven aan Oscar (14 jaar) zonder dat hij het aan zijn nieren heeft ook geruststellender.
Hij at Nero's brokjes erg graag dus waarom niet.
Maar ja ik ben gewoon toch erg bang geworden na Mickey, soms weet ik ook niet goed wat goed is of overdreven bezorgd.

Bij de seniorencheck bij mijn DA wordt overigens ook gekeken naar lever, schildklier en suikerziekte en dan uiteraard de nieren en afhankelijk daarvan kunnen meer onderzoeken volgen, tenzij alles ok is natuurlijk.
Verder worden de tandjes, het gewicht, het hart gecheckt en ze bevoelen het lijfje ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Seniorkatten

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb *Joepie vanaf zijn 10e regelmatig laten controleren. Vaak gewoon bij de vaccinatie. Hij kreeg pas ander voer na diverse blaasontstekingen en blaasgruis. Hij had altijd goedkoop voer en at het liefst brokjes. Ondanks dat en al zijn ouderdomskwalen is hij 17 jaar geworden. Zonder HCM had hij nog geleefd dat weet ik zeker.

Nu geef ik deze katers KVV, en zo minimaal mogelijk brokjes. Als ik brokjes geef let ik op de eiwitten, het percentage vlees en koolhydraten. Liefst graanvrij.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie