Seniorkatten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Seniorkatten

Bericht door Adriana »

heeft iemand ooit een senior-check bij zijn > 12 jarige kat laten doen bij de dierenarts?
en waar wordt dan naar gekeken?

er is een draadje 'ouderdomskwalen' en er zijn veel draadjes over speciale zorg voor kittens.
maar voor seniorkatten, vanaf 10 of 12 heb ik geen draadje kunnen vinden
en ik denk dat we als we wat extra zorg geven aan een katzel > 12 jaar, dat we daarmee misschien het leven van het dier kunnen veraangenamen
en missch ook wel wat langer van hem/haar met een betere gezondheid of kwaliteit van leven kunnen genieten.
wat je vaak ziet dat is dat ze 'ineens' ziek zijn en dan is het ook vaak vrijwel fataal, nierfalen bijvoorbeeld.

het gaat mij erom: hoe houden jullie rekening met je 'oudere' kat?
preventief bedoel ik want voorkómen is altijd beter dan genezen..
je zou kunnen denken aan goed algemeen bloedonderzoek voor bv de nierfunctie. gebit zou nagelopen moeten worden.
wegen in verband met eventueel overwicht, wat complicaties kan gaan geven.

en ja, dat kost wat geld en daar rolt missch een advies voor aangepast voer uit
maar je zou daarmee in een veel vroeger stadium bepaalde gevoeligheden op het spoor kunnen komen.
wat doen jullie?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: seniorkatten

Bericht door TrudyTraa »

Mijn Somali-poes Sophie is 13. Ze krijgt seniorenvoeding. Als ik met haar bij de da kom, controleert hij sowieso haar nieren, hart en longen. Bloedtesten zijn pas nodig als bijv. de nieren niet goed aanvoelen bij palpatie. Ik laat niet 'zomaar' bloed prikken om het te testen, omdat dit weer voor extra stress zorgt.
Verder trekt ze zichzelf wel terug als het te druk wordt in huis. Ze heeft daar zo haar favoriete verstopplekjes voor.
Als ze ergens op wil springen wat te hoog is en het lukt niet goed of ze durft ff niet goed, vraagt ze zelf om assistentie :-) En natuurlijk ben ik dan meteen om haar op te tillen, zodat ze lekker ergens kan gaan liggen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: seniorkatten

Bericht door Cari »

Mijn oudste, Yimper, is ook 13. Tandsteen is al vaker verwijderd, maar dat zou best wel weer eens mogen :look: . Een algeheel onderzoek om tijdig :pdtold: kwaaltjes te ontdekken, is natuurlijk heel mooi, maar dat moet je steeds herhalen, want het is maar een momentopname. Ik las ergens op een site dat je dat ieder half jaar zou moeten herhalen. KASSA :shock: ! Hij vertoont nog totaal geen ouderdomsklachten. Hij is nog steeds de meest atletische van het hele stel en de hoogste springer :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: seniorkatten

Bericht door Adriana »

Cari schreef:Een algeheel onderzoek om tijdig :pdtold: kwaaltjes te ontdekken, is natuurlijk heel mooi, maar dat moet je steeds herhalen, want het is maar een momentopname. Ik las ergens op een site dat je dat ieder half jaar zou moeten herhalen. KASSA :shock: !
momentopname en ieder half jaar herhalen zouwen ze wel willen, maar kweenie :ethink:
bij nieren merk je pas in een heel erg laat stadium dat het foute boel is, dus tussentijds zou dat wel handig zijn. stel dat de nierfunctie niet jofel blijkt maar nog goed genoeg om zonder medicijnen te kunnen, dan zou je al wel voer met lager gehalte makkelijker verteerbaar eiwit kunnen gaan geven. en lager fosfor (bv minder rood vlees)

:dentist: gebit en tandsteen. slecht gebit :pdthlp: kan allerlei andere gezondheidsklachten geven.
eigenlijk is overwicht :patat: ook wel zoiets, maar dat moet je toch ook kunnen zien/voelen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: seniorkatten

Bericht door TrudyTraa »

Of een da wel of niet goed is in de palperen van de nieren is uiteraard afhankelijk van de kundigheid van de da. Bij mijn Abessijnse poes Fifi werd op de leeftijd van 12 geconstateerd dat haar nieren iets kleiner en iets aan het verharden waren. Vanaf dat moment heb ik haar op nierdieetbrokken gehad. Ze is, in goede gezondheid, op één maand na 18 jaar geworden.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Seniorkatten

Bericht door Cari »

eigenlijk is overwicht :patat: ook wel zoiets, maar dat moet je toch ook kunnen zien/voelen?
Daar heb je geen da voor nodig, zelfs geen weegschaal, alleen maar ogen en een gezond verstand.

Nieren zijn inderdaad, denk ik, het grote probleem, omdat je het pas gaat merken als ze al bijna naar de gort zijn :brancard: Misschien een keer urine-onderzoek, dat is een stuk goedkoper...
Mijn poes Noes is 19 geworden, zonder ooit senior dieet gehad te hebben. Toen ze 17,5 was, bleken haar nieren dus niet goed meer. Met medicijnen heeft ze nog een goede 1,5 jaar gehad. Een boerderijkatje, verder nooit ziek geweest, wat een mazzelaartje... :cathappy: :angel:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Seniorkatten

Bericht door Camoth »

Mijn DA biedt ook zo'n check aan. Ik denk dat ik als ik van de zomer weer ga werken even ga sparen ervoor en Coco ervoor in ga schrijven. Die doet dan meteen alles, ook bloedonderzoek. Is wel prijzig, maar dat heb ik er wel voor over.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

TrudyTraa schreef: Bij mijn Abessijnse poes Fifi werd op de leeftijd van 12 geconstateerd dat haar nieren iets kleiner en iets aan het verharden waren.
Vanaf dat moment heb ik haar op nierdieetbrokken gehad. Ze is, in goede gezondheid, op één maand na 18 jaar geworden.
Cari schrijft: Nieren zijn inderdaad, denk ik, het grote probleem, omdat je het pas gaat merken als ze al bijna naar de gort zijn :brancard:
Misschien een keer urine-onderzoek, dat is een stuk goedkoper...
Mijn poes Noes is 19 geworden, zonder ooit senior dieet gehad te hebben. Toen ze 17,5 was, bleken haar nieren dus niet goed meer.
Met medicijnen heeft ze nog een goede 1,5 jaar gehad. einde citaat

dat is missch wel de kunst..
tijdig voer veranderen en aanpassen en/of beetje ondersteunen met medicijnen en dan gaat het vaak nog heel lang goed.
langzamerhand denk ik dat je oudere katten standaard minder eiwit zou moeten geven
en als je de ingredientenlijstjes van seniorvoer en algemeen voer naast elkaar legt
dan zie je vaak < eiwit en < fosfor en soms wat meer vetten en visolie/omgega hpseflups.

misschien zou je dat wel standaard moeten doen bij katzels > 10 jaar, ongeacht de uitslag van de da.
bij mensen gaat alles toch ook achteruit :pdtold: als je tegen de 45/50/55 gaat lopen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Seniorkatten

Bericht door Kattenbella »

De laatste bloedtest heeft Boes gehad en hij is nog vrij jong. Hij had een erg slecht gebit en opgezette klieren. Alles is onderzocht, alles was goed. Geen FIV, Leukemie, nieraandoeningen of suiker. Dat deed me wel erg goed.

Verder voer ik alle dieren hier carnibest. Ik zie die behoorlijk oude dieren hier ook goed op reageren. Ik richt mij dus op goede voeding. Helaas zijn de testen preventief niet te betalen. Mijn dieren zien er wel beter uit dan ooit!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

Kattenbella schreef:Verder voer ik alle dieren hier carnibest. Ik zie die behoorlijk oude dieren hier ook goed op reageren. Ik richt mij dus op goede voeding. Helaas zijn de testen preventief niet te betalen. Mijn dieren zien er wel beter uit dan ooit!
heel fijn ;-) en voeding is erg belangrijk
en met zoveel katten is dat ook niet te doen en je hebt het geluk ;-) dat je er geen nierfalers tussen hebt zitten.
er zijn het afgelopen half jaar katzels langsgekomen,
die daar toch wel baat bij gehad zouden hebben. en de rekeningen van de da's waren niet mis. :(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Seniorkatten

Bericht door Kattenbella »

Dat zal hier ook zo zijn hoor Adriana. Ik zie wel vrij snel dat er iets loos is. Ashley is nog jong en niet in orde, eet niet echt lekker en de vacht is ook niet mooi., maar zoals het nu lijkt wordt ze wel getest.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

't probleem met bv nierfalen is dat het erin sluipt, het is slopend en je merkt het eigenlijk niet.
en juist in de aanvangsfase kun je nog zoveel doen om het proces te vertragen/stabiliseren: er zijn goede werkzame middelen.
maar het is on-omkeerbaar, niet te repareren/genezen bedoel ik.
tegen de tijd dat ze echt ziek worden, dan is het vaak vrijwel te laat om ze nog te redden :cry:

ter gelegenheid van de tiende verjaardag één keer een bloedonderzoek of zelfs alleen maar urine voor een indicatie,
daarmee kom je dit soort problemen in een vroeg stadium op het spoor en kun je veel narigheid voorkómen.
en dan kunnen ze met aangepast eten en wat medicijnen een normaal en veel langer leven lijden en blijft het verval van de nierfunctie binnen de perken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Seniorkatten

Bericht door Cari »

ter gelegenheid van de tiende verjaardag één keer een bloedonderzoek of zelfs alleen maar urine voor een indicatie,
Dat heeft niet zoveel zin denk ik. Tien jaar vind ik ook vrij jong, ondanks dat men een kat van 8 jaar al een senior noemt :???: (een veertiger in mensenjaren). Je zou het dan elk jaar moeten doen. Op zich lijkt me dat eigenlijk best verstandig.... bloedonderzoek is te duur, maar urine.... waarom doe ik het dan niet :edoh: ?!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Seniorkatten

Bericht door Adriana »

nee, je hoeft dat zeker niet ieder jaar te doen. als je het een keertje laat doen rond zijn tiende verjaardag en hij heeft stralend goeie nierwaardes, dan kun je er denk ik jaren mee vooruit.
maar blijkt dat dit een aandachtspunt is, dan kun je zijn voer aanpassen en pietseltje McSam (bijv.) geven om zijn nieren beetje te helpen.
t gaat vrij traag maar gestaag.

op die manier krijg je tenminste niet van die verrassings-situaties met twee/derde functieverlies en gelijk in de gevarenzone.
want je kunt het niet repareren en dan gaat het helemaal hard achteruit.
en dan krijg je van die kostbare opnames en nierspoelen en infusen en dat loopt gelijk ernstig in de papieren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Seniorkatten

Bericht door Cari »

nee, je hoeft dat zeker niet ieder jaar te doen. als je het een keertje laat doen rond zijn tiende verjaardag en hij heeft stralend goeie nierwaardes, dan kun je er denk ik jaren mee vooruit.
Ik zou daar niet op vertrouwen. Het is een momentopname. De kans dat er het volgend jaar wel wat te zien,is niet denkbeeldig. Ooit begint het. Het testmoment kan net te vroeg geweest zijn :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie