Katten en koude

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
joelle
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:54

Katten en koude

Bericht door joelle »

hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en als ik jullie reacties lees, lijk ik wel een enorme dierenbeul. Het is dan voornamelijk uit onwetendheid. Ik heb al sinds mijn kinderjaren katten om me heen. Onze Oscar is intussen 7 jaar oud. We hebben een hardnekkig probleem waarbij hij telkens als we hem binnenlaten gaat plassen in de keuken. We worden er hoorndol van, hebben de dierenarts al ingeschakeld. Hij blijkt kattenAIDS te hebben, maar veel merken we daarvan niet aan hem.
En nu komt het. Ik durf het bijna niet opschrijven owv de boze reacties die ik ga krijgen. Oscar komt sinds 3 maanden niet meer binnen. We hebben een grote tuin temidden van het bos. Hij schuilt onder de wagen of de tuintafel bij regen, kreeg intussen een halve zwerfkat bij als kameraadje en wij geven hem 3 keer per dag te eten.
Ik vroeg me af of ik buiten de bomen in het bos beschutting moet bieden tegen het nakende koude weer. Ik was altijd in de veronderstelling dat de vacht van katten dik genoeg wordt tijdens de winter en dat ze dit dus kunnen verdragen. In het verleden kwam hij tijdens de vrieskoude altijd binnen overdag om dan dicht bij de chauffage te gaan slapen dus ik denk wel dat het beestje warmte nodig heeft. Wat is jullie mening hierover? Schiet me niet onmiddellijk af aub, ben bereid mijn leven te beteren (...)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten en koude

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p399040

zoals je bij Ambertje kunt lezen zijn er wel meer katten, die niet binnen komen.
kijk even in die topic, daar staan meer onderkomens/bouwsels/buitenhuisjes voor buitenkatten.

en bij Ambertje krijgen ze allemaal te eten en aandacht, voorzover ze dat zelf willen en zij heeft vast nog wel wat tips voor je!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Katten en koude

Bericht door rieneke »

is de urine wel gecontroleerd?
een kat met aids kan vaak nog jaren vooruit, maar heeft wel een duidelijk verminderde weerstand.
gaandeweg zal hij steeds meer kwaaltjes ontwikkelen, die verzorging behoeven.
kan jij deze verzorging bieden?
als hij bijvoorbeeld diarree heeft, wat veel voorkomt bij aidskatten, heb je daar dan zicht op?
is het werkelijk zo erg dat hij in de keuken plast?
ik neem aan dat je daar geen tapijt hebt liggen.
hoe dan ook, naar mijn mening kan je je kat niet zo de winter in laten gaan.
verder vind ik het sowieso onverantwoord een aidskatje buiten te laten lopen, zodat hij de ziekte nog verder kan verspreiden.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katten en koude

Bericht door Nyncke »

Ik heb voor mijn katten een oud konijnenhok staan met stro erin ( kon ik zo bij iemand ophalen -via Marktplaats ) Daar kunnen mijn katten schuilen als ze buiten zijn.

Maar nu heb ik een vraag aan Rieneke mbt kattenaids, is het niet zo dat katten ertegen behandelt kunnen worden? Volgens mij heb ik eens gehoord dat de lymfekliren oid dan worden weggehaald.
Anders ben ik het er wel mee eens dat je je kat niet meer buiten kunt laten.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Katten en koude

Bericht door rieneke »

@nyncke, fiv (kattenaids) is niet te genezen helaas.
wat je doet is symptoombestrijding.
je kan je kat weerstandsverhogende middeltjes geven, en je behandelt de vele kwalen die zich op een gegeven moment gaan aandienen.
wel is het gelukkig zo dat een kat met aids vaak nog jaren vooruit kan (is afhankelijk van wanneer de aids wordt vastgesteld).
het is not done een kat buiten te laten lopen die een besmettelijke en uiteindelijk dodelijke ziekte onder de leden heeft.

overigens zijn de resultaten van de snaptest af en toe vals positief, dus bij een positieve test zou ik er een labtest achteraan doen voor de zekerheid.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katten en koude

Bericht door Nyncke »

Helder Rieneke, dan kun je het inderdaad niet maken je kat buiten te laten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Katten en koude

Bericht door Cari »

Voor de kat zelf is het heel belangrijk een warme, droge plek te hebben. Aidskatten kunnen inderdaad gewoon oud worden, maar niet als buitenkat, daar hebben ze te weinig weerstand voor. Ik vind wel dat Oscar gewoon naar buiten kan om een luchtje te scheppen, mits de kat gecastreerd is. Overdracht vindt nl alleen plaats door bijtwonden en dat risico is heel klein bij een gecastreerde kat. Ik hoop dat Oscar en zijn maatje gecastreerd zijn?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
joelle
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:54

Re: Katten en koude

Bericht door joelle »

Oscar is een doodbrave gecastreerde kater die geen vlieg zou kwaad doen. Hij zal de ziekte opgelopen hebben louter en alleen tijdens aanvallen van wilde katten die hier in de bossen zitten. Ik ga hem daarom zeker niet definitief binnenhouden. De enige optie is hem dan nog laten inslapen, iets wat de dierenarts al voorstelde maar wij te hard vonden aangezien hij op dit moment niet lijdt.
Enfin, ik heb uit jullie antwoorden begrepen dat hij niet constant mag buitenzitten. Deze voormiddag liet ik hem terug een paar uur binnen, hij sliep bijna heel de tijd en plaste tussendoor in de keuken. Misschien moet ik er inderdaad minder zwaar aan tillen en het tolereren.
Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten en koude

Bericht door Kattenbella »

Inslapen vind ik zeker geen optie! Dat zou dan alleen om het plassen gaan.
Er zijn opvangadressen voor aidskatten, misschien eventueel iets voor Oscar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Katten en koude

Bericht door rieneke »

@joelle, wat fijn dat je het ventje weer binnenlaat!
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Katten en koude

Bericht door Ambertje73 »

Mijn zus heeft een aantal jaren geleden ook een Aidskat (Dave) gehad.
Hij kwam zowel buiten als binnen, maar hij was ook een sukkel (hij vocht/ beet niet).
Mijn zus heeft hem gewoon tussen de andere katten (Sphyxen) gehouden en het ging altijd goed!
Op een gegeven moment werd hij minder en bleef hij ook vaker binnen.
Ze hebben hem niet hoeven in te laten slapen, want hij is vrij rustig ingeslapen.

Een adres voor aidskatten vind ik een goed plan.
Hoe Dave aan aids is gekomen, is een raadsel, maar voor hun was zo'n adres geen optie.
Ze hebben hem lekker verzorgd tot het einde en zo te zien heeft hij niet geleden!

Toen hij weg was, hebben ze alle katten (een paar keer) laten testen, voor de zekerheid.
Was niets aan de hand!
Het probleem van buiten laten lopen, is dat als hij werkelijk slecht wordt, hij misschien niet meer thuis zal komen.
En wat een ellendige dood zo'n beestje dan kan sterven...
In het laatste stadium werd Dave kortademig. Volgens mij had hij vocht achter de longen. :cry:

Vreselijke ziekte, maar ik zou Oscar niet laten inslapen. Kijk gewoon hoe het loopt.
Kun je je tuin niet afzetten met een stuk gaas of zo? Hoeft niet zo duur te zijn hoor!
Succes!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Katten en koude

Bericht door Cari »

Joelle, wat je nog zou kunnen proberen, is een kattenbak maken met aarde en bosgrond erin, misschien wil hij daar wel op. Geen kap op de bak doen, zo natuurllijk mogelijk moet ie zijn.
Fijn dat ie weer naar binnen mag, die luxe heeft hij wel nodig.
En luister niet naar de diernearts hè, dat heeft Oscar :pdtbis: niet verdiend!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie