Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, niet poeren haha. Als het neusje niet verstopt is kun je het met rust laten, maar als het wel behoorlijk verstopt zit zijn er talloze homeopatische en huis/tuin/en keuken middeltjes om het neusje weer vrij te laten ademen. Kijk maar eens bij het medische gedeelte onder "niesziekte", want daar staat ook veel over verkouden katten en waterige ogen en verstopte neuzen.

Perzen hebben gewoon soms wat extra hulp van ons nodig....:roll:.

groetjes,
Sandra
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lotje »

Sandra, geweldig dat je zo snel reageert steeds. Reuze bedankt.
De Pers wil af en toe wel wat extra aandacht, springt 's nachts op mijn bed of overdag op mijn bureau, bovenop de papperassen die ik nodig heb. Dus ze wil wel af en toe, maar als ik naar haar toe kom, dan snelt ze weg. Ik moet maar even wennen dat een Pers heel iets anders is dan mijn 'normale' katten.
Neusje lijkt oké, maar overal haardotten. Op de vloer, op bed, bureau, bank, tafel, stoelen. Je weet precies waar mevrouw geweest is. Heeft dit te maken met de wintervacht of blijft dat zo? Ben dat niet gewend. Vind het niet erg om al die dotten op te rapen, maar vraag me af of ze wel gezond is. Misschien een keer naar dierenarts voor contrôle.
Of heb ik een normale Pers in huis gekregen en moet ik daar maar mee leven? Doe ik graag hoor, maar ik wil wel dat ze zich senang voelt.
Groet,
Lotje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helaas heeft ze veel meer haaruitval dan gewone katten (inderdaad hele dotten), maar met iedere dag even borstelen hou je het goed onder controle. Vergeet ook de poten, buik en onder de staart niet, want daar zitten vaak als eerste de klitten.

Als ze eenmaal aan jou en het borstelen gewend is dan kun je zo echt een band opbouwen en dan vinden ze het borstelen vaak heel fijn. Nu natuurlijk niet met al die klitten, maar later vaak wel.

O ja, wat betreft het wegsnellen: gewoon rustig benaderen en lief tegen haar praten, dan went ze het snelst.

Veel plezier verder met je nieuwe aanwinst en laat je foto's zien (liefst vóór en na de extreme make-over ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, Royal Canin heeft speciaal voer voor perzen (wel duur), dit is extra goed voor hun vacht en gehele conditie. Ik hoop alleen dat ze het lust, aangezien ze een moeilijke eter is....

groeten,
Sandra
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lotje »

Sandra, dank voor alle (goede) tips!
Lotje
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lotje »

Ik heb net speciaal voer gekocht voor een Pers. Mij benieuwen. Ze at één brokje en liep weer weg. Pffff, wat zijn die krengen toch koppig.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Hi Lotje!

Wij hebben bijna een half jaar geleden een (waarschijnlijk) kruising-pers uit het asiel gehaald. en je verhalen komen me erg bekend voor. Ons monster is een slaapkop, berelui, en wil ook alleen aandacht als hij erom vraagt. Maar ik kan je (hoop ik) gerust stellen: hij went steeds meer aan ons en komt steeds vaker knuffelen.
ook hij haart in plukken en ook ik moest erg wennen aan vacht en karakter, na 3 EK-tjes gewend te zijn. ;-)
En volgens het asiel lustte meneer ook alleen maar gourmet en whiskas, maar inmiddels staat ie meerdere malen per dag naast zijn bakje te mekken om meer brokken. Ik denk dat ze gewoon goed moeten wennen, voor ze fatsoenlijk willen eten.

Wij hebben heel langzaam, telkens een stukje de klitten en vervilte stukken weggeknipt en geborsteld. Gelukkig hoefden we niet naar de DA, en heel langzaam went hij ook aan het borstelen. (zolang hij het ermee eens is natuurlijk :roll:).

En natuurlijk: gefeliciteerd!! Ik denk dat je steeds meer fijne kwaliteiten in je verwende merk-kat zal vinden. ;-)

Een heel verhaal, maar ik hoop dat het je meer vertrouwen in het Pers-met-gebruiksaanwijzing verhaal heeft gegeven!

groetjes marion
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Letterlijk de klitten "in wassen"

Bericht door Lotus »

Hallo Kattenvrienden

Ik heb voor het eerst me katten geborsteld en tot mijn verbazing
vond ik bij Nayah weer klitten op haar onderbuik. Het rare hier van is dat het door haar broertje Bam veroorzaakt is

Hij heeft de tik om zijn koppie onder haar kruipen als ze bij me op schoot ligt, en der te wassen .. soms lijkt er zelfs op of die vlooien bij haar aan het elimineren is!

Vorige week heb al paar joekels van klitten bij haar weg geknipt
en nu zater er weer paar kleintjes ..
Als ik elke week bij haar klitten weg moet knippen, dan heeft ze binnen de kortste keren een kale plek aan de binnekant van haar dij :???: Is dit normaal?


Gr. Lotus
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
nadja1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2010 19:51
Locatie: midden limburg

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door nadja1 »

mijn kat (pers) heeft ook erge klitten op zijn buik en rug hoe kan ik deze dan het beste wegknippen?
want het zit heel erg dicht op zijn huid..of moet ik hem laten scheren?(ik hoop het niet want hij is zo mooiiiijj :smile: )
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Cari »

Als de klitten te dicht op de huid zitten om weg te knippen, zit er niets anders op dan scheren. Klitten zijn niet alleen niet mooi, maar zijn hinderlijk voor de kat en de huid eronder krijgt geen zuurstof meer en dat geeft huidproblemen. Weghalen, hoe dan ook :???: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
annie1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 13:04

Klitten

Bericht door annie1 »

TIP

onze kat had erge last van verviltte klitten over zn hele rug
en we konden er niet doorkomen en eruitknippen viel ook niet mee en ze had er erge last van,toen zijn we naar de welkoop gegaan en hebben daar als laatste poging Magic gel van Grand national gekocht..
Het is eigenlijk een middel om de manen en staart van een paard uit de klitten te halen dat wisten we ,maar blijkt ook goed te werken bij kattenhaar Je smeert een beetje op de klitten zodat het dr ook tussen gaat wrijft met je vingers de klitten al een beetje los en dan kun je ze verder uitkammen/knippen..ging bij ons goed en onze kat is ookweer happy :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Klitten

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je het niet gewoon goed onderhouden en regelmatig kammen, zodat er geen klitten meer komen?
Weet je zeker dat het spul onschadelijk is?
Een paard gaan namelijk niet aan zijn staart sabbelen, maar een poes wast zich wel ...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
annie1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 13:04

Re: Klitten

Bericht door annie1 »

kammen liet onze kat niet toe..je moet dr ookniet heel veel van dit spul opdoen gewoon ff een klein beetje tussen de vingers en daarna kan je de kat wassen in ieder geval heeft onze kat er absoluut geen last van gehad is er zeer van opgeknapt is gemaakt met lavendel olie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Klitten

Bericht door pearlsofpassion »

Wat bedoel je met kammen liet ze niet toe?
Vond ze het niet leuk, of werd ze er aggressief van?
Heb je het vaak geprobeerd of snel opgegeven?

Kammen gaat natuurlijk niet als er al klitten zijn, dan is het te laat. Maar om te onderhouden lijkt me dat een betere methode dan spullen in haar vacht te gaan smeren.
Langharige katten worden normaal gezien van kitten af gewend aan kammen en borstelen zodat problemen daarmee vermeden worden.
Bij kortharigen wordt dat niet altijd gedaan, maar zelfs dan vinden vele katten het na een tijdje wennen heel aangenaam. Als er geen klitten zijn, kan je het vele katten met een beetje geduld en inzet laten wennen.
Bij klitten niet natuurlijk, want dan doet het pijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Klitten

Bericht door Ilone »

Niet iedere kat laat kammen toe, Valerie ;)
Ik zal de 13e wel even een demonstratie geven hoe Pluisje reageert :eangel:
Als het niet van kittens af aan aangeleerd is, gaan ze het vaak niet waarderen ;)

Waar ik wel benieuwd naar ben, is naar dat spul.
Inderdaad, dat het voor paardenhaar goed is, wil nog niet zeggen dat het voor katten ook goed is ;)
Het kan superduper werken, maar wat doet het met de kat? Uitwendig en inwendig?


EDIT:

Heb de eerste site van Google geplukt, en volgens die site zou het ook voor honden én katten (naast paarden) te gebruiken zijn.

http://www.jordenshippo.nl/grand-nation ... !!!5095!NL
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie