Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Klitten

Bericht door pearlsofpassion »

:-P Pluis is natuurlijk ook wel een geval :lol:

Maar goed, ik vroeg me gewoon af of er geprobeerd is het aan te leren of gewoon snel opgegeven is...
Als het veilig is, is het waarschijnlijk wel een goede oplossing bij weerbarstige eigenwijze karaktertjes ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
annie1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 13:04

Re: Klitten

Bericht door annie1 »

wij hebben werelds geduld met katten dus wij geven sowieso niet snel op das 1 haha heb ff de site gekeken en inderdaad staat ook voor honden en katten
en als je goed uitwast met kattenshampoo is dr zowieso niks aan de hand
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Klitten

Bericht door Ilone »

Als het veilig is voor katten, misschien dat ik het dan ook ooit eens aanschaf..
(onhandelbare halflangharige kat hier ;) )
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Bentley2010 »

Hallo Allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum. En wil me even aansluiten bij dit onderwerp.
Ik heb sinds 1 week een perzische kater van 1 jaar.
Ik heb deze kater van een meisje overgenomen waarvan haar vriend erg allergisch was en ze ging samenwonen. Ik was meteen verliefd op deze mooie en knuffelige kater.
Toen ik thuiskwam en toen die gewend was kwam die lekker bij me zitten en toen kon ik eigenlijk voor het eerst met mijn handen goed door zijn dikke vacht heen. En daar voelde ik bij zijn achterpoten, onder zijn staart 2 klitten. Maar zodra ik hieraan zit begint hij met zijn staart te zwiepen en gaat hij bijten en krabben. Verder gaat het kammen wel goed, ook onder zijn buik als die ligt te knuffelen.
Maar zodra ik in de buurt van zijn achterpootjes kom, rent hij weg en verstopt hij zich.
Ik probeer telkens stukje bij stukje de klitjes open te knippen, ik trek er niet aan. Ze zitten nog niet helemaal vast op de huid, ze zijn nog vast te pakken zeg maar.
Hij verhaard trouwens echt heeeel erg. Erg liggen elke keer hele plukken en/of losse haren in huis.
Ik denk dat ik eens een kattenkapper aan huis laat komen om hem te laten plukken (ondervacht laten verwijderen). Is dit een goed idee? Zal ik de furminator aanschaffen? Ik heb nu alleen een borstel/kam in 1. Ene zachte kant en andere kant van die dunne pinnetjes, vind hij ook minder fijn. (Deze kreeg ik mee toen ik de kater ging ophalen).

Iemand verder nog tips?
Ik hoop het!

Groetjes!
Daisy
Cerna

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Cerna »

Ik heb hetzelfde gehad met een van onze Britten. Ze had, ondanks dat ze iedere week geborsteld werd, toch veel klitten in de ondervacht.
Toen heb ik haar een paar weken achter elkaar alleen met de furminator geborsteld en daarna doorgekamd met een fijne kam. Ze werd na een paar minuten hels: grommen, krabben, proberen te bijten, maar ik heb doorgezet (met de tuinhandschoenen aan en op de vloer van de badkamer zodat ze nergens naar toe kon) en nu is ze klitvrij en vindt het kammen weer prima.
Ik kam haar nu twee keer per week en de klitten blijven gelukkig weg.

Ik zou het dus heel voorzichtig proberen met de furminator want het is wel een gevoelige plaats en dan ook door de hele vacht heen met dezelfde borstel; los je al veel van het verharen op.
Maar de furminator mag je niet te vaak gebruiken want een kat heeft ondervacht nodig en wanneer je alles weghaalt, dan gaan ze extra ondervacht aanmaken en de kwaliteit van die haren wordt steeds slechter wanneer je de ondervacht steeds weghaalt.
Deze laatste info heb ik niet van mezelf maar van een honden- en kattentrimster.

Dus: eerst van de klitten af en dan dagelijks met een gewone borstel borstelen en maandelijks met de furminator.
Wanneer je het niet zelf aandurft, zou je naar een trimmer kunnen gaan. Maar wanneer het alleen om die twee klitten gaat, zou ik die kosten uitsparen en hiervoor de furminator kopen. Let dan wel op dat je de laatste versie koopt want bij de oudere versie heb je een extra hand nodig om de haren uit de kam te halen.
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Bentley2010 »

Oke super bedankt!
Als ik het dus goed begrijp is de furminator ook geschikt voor het verwijderen van klitten? Niet alleen om de losse haren te verzamelen?

Hmm ik moet even doorzetten dus, echt even in de houdgreep neem en die 2 klitten verwijderen.
Wel voorzichtig natuurlijk beestje mag geen pijn hebben.

En, als ik die furminator bij zooplus bestel, is dat dan de "nieuwe" versie die jij bedoeld?

Bedankt!
Cerna

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Cerna »

Heb even gekeken en dit is inderdaad de nieuwe versie (met haarafwerpfunctie. Op de oude furminator zit niet zo'n knopje en moet je dus na iedere haal de kat loslaten om de haren de verwijderen want anders zitten alle haren uit de borstel bij de volgende haal weer op de kat).

Hoe vaster je de kat pakt, hoe meer hij zal gaan tegenstribbelen. Ik zou proberen om de kat te aaien en zachtjes tegen hem praten en dan voorzichtig proberen om de klit los te borstelen. Met de fuminator hoef je niet veel kracht te zetten. Gewoon heel zachtjes op die plek borstelen en als het goed is trek je de klit er dan zo uit (tenminste zo ging het bij mij, maar de vacht van een Pers is nog wel iets anders dan van een Brit).

Succes ermee! En laat je even horen of het gelukt is?
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Bentley2010 »

Oke de furminator is binnen. Maar ik durf er nog niet mee te beginnen haha.
Ik had ondertussen gegoogled en las dat de furminator bij perzische/langharige katten niet echt geschikt is. De vacht wordt hierdoor niet beter zeggen ze.
Weer ergens anders stond dat als je de ondervacht uitdunt, dat hij extra dik weer terugkomt.
Ik weet niet wat ik nu allemaal moet geloven....
Is het erg een perzische kat te ontwollen/ te laten plukken?

HELP :)

Thanksss
Cerna

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Cerna »

Het verhaal van de ondervacht klopt en daarom moet je de furminator ook heel spaarzaam gebruiken (zie ook mijn andere bericht).
Of de furminator niet geschikt is voor Perzen weet ik niet. Misschien kun je een rasvereniging benaderen? Zij kunnen je het dan precies vertellen.
Even googelen op Neocat of Mundikat.
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Mimosa »

Bentley2010 schreef: Ik probeer telkens stukje bij stukje de klitjes open te knippen, ik trek er niet aan. Ze zitten nog niet helemaal vast op de huid, ze zijn nog vast te pakken zeg maar.
Klitten die een beetje los "op een steeltje" zitten knip ik er gewoon uit, jammer van de vacht maar dan hoef ik de kat niet langer te pesten.

Klitten die dichter zitten maak ik ook wel eens van boven naar beneden los met een tornmesje, wat normaal bedoeld is als naaigerei om zomen mee uit te halen.

Mijn tip om de vacht van onwillige katten op hun buik, onder de oksels en tussen de poten te kunnen verzorgen; omkopen met een tube pasta !

Je moet wel met twee personen zijn, eentje neemt de kat in z'n armen als een babytje, op de rug met het buikje naar boven. De kat schuif je een tube lekkere pasta naar binnen (ik gebruik kaas of multivitamine van Gimpet), onze katten pakken het dan vast met hun pootjes en beginnen er aan te lebberen. Degene die de kat vasthoudt moet ook de tube een beetje vasthouden en er af en toe een beetje in knijpen zodat er pasta uit komt en de kat tevreden genoeg blijft om de vachtverzorging toe te staan.
De andere persoon kan aan de slag met de kam.

Afbeelding
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
manon3

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door manon3 »

Leuke foto, is dat de Somali die daar zo heerlijk ligt te lebberen?

Jammer genoeg zou deze tip bij onze Boskat niet helpen, we krijgen haar niet eens op haar rug gedraaid.Dan wordt ze helemaal panisch.
En ik heb er ook aan gedacht om een Furminator te kopen voor onze poes,maar ik hoor ook van verschillende kanten dat dat de vacht kan vernielen.
En de vacht van een Boskat zou te dik en stroef zijn voor een Furminator, of dat klopt weet ik dus niet.Dus of ie voor een Pers dan wel geschikt is durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door Mimosa »

manon3 schreef:Leuke foto, is dat de Somali die daar zo heerlijk ligt te lebberen?

Jammer genoeg zou deze tip bij onze Boskat niet helpen, we krijgen haar niet eens op haar rug gedraaid.Dan wordt ze helemaal panisch.
Yep, dat is Flynn (al was hij daar wel een boel jonger)

Bij een kat die zo vasthouden niet toelaat kan iets lekkers voorhouden soms wel zorgen dat de kat stil blijft staan en meewerkt. In dat geval zet ik de kat op de vensterbank, manlief dient pasta en/of knuffels toe ter afleiding, ik ga er zelf op m'n knieën en werk zo de onderkant/achterkant een beetje bij.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door denise1968 »

Wellicht kun je eens een klein beetje sardientjes geven met wat olie erbij. Niet teveel hoor want dan gaat de poes windjes laten. Maar dat is wel goed voor de vacht. In de tijd dat mijn poezen nog op brokken zaten hadden ze ook iets van roos in hun vacht. Dit heb ik toen weg gekregen met wat sardientjes en olie (1 keer per week). Nu ik volledig op kvv zit hebben ze er helemaal geen last meer van. Wat geef je de kat te eten?
Plaats reactie