Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
Is het duidelijk??? Ik ben blij!
De vitamine B druppels slaan nu ook aan. Bloemie haar vacht is zacht en glimt als een spiegel. de klitten die er nog in haar vacht zaten laten nu los met behulp van de geweldige borstel. Ik kan dus iedereen van harte vitamine B complex(druppels) aanbevelen. En de katten inden het nog zalig ook, ze zijn verzot op de druppels en eten hun voer nog sneller op.

Groeten Lida
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Romeo heeft steeds grote haarknopen in z'n vacht.

Bericht door Carol »

Romeo is een Ragdoll en heeft de laatste tijd last van grote haarknopen in z'n vacht. Vandaag ben ik weer aan de gang geweest met hem en hij vindt het niet leuk en uiteindelijk heb ik de grote knopen eruit geknipt. Ik ben op het avond spreekuur van de da geweest omdat ik steeds bang ben dat er iets anders aan de hand is, maar de da kon niets vinden en zag geen aanwijzingen voor een ziekte. Hij heeft me wel aander voer aangeraden. RC 33 Hair & Skin. Dat wordt natuurlijk lastig met nog 2 katten om dat apart te houden.

Een Ragdoll zou een hele makkelijk vacht hebben en 1x borstelen per week zou genoeg moeten zijn, maar dat is op dit moment veel te weinig.

De vitamine B druppels waar hier over wordt geschreven. Zijn dat gewone? Of speciaal voor kleine dieren en hoe gebruik ik die, in welke hoeveelheid??

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Romeo heeft steeds grote haarknopen in z'n vacht.

Bericht door yedamy »

Carol schreef: Een Ragdoll zou een hele makkelijk vacht hebben en 1x borstelen per week zou genoeg moeten zijn, maar dat is op dit moment veel te weinig.
Mijn Ragdoll Myst heeft over het algemeen ook een hele gemakkelijke vacht. Afgelopen tijd had hij echter ook constant klitten en voelde zijn vacht ook nog anders aan. Ik kamde hem om de paar dagen anders deed ik hem ook pijn. Echter sinds een week gaat het weer uitstekend, ik heb hem net nog gekamd en geen klit te vinden :wink: Ik denk dat het gewoon een periode te maken heeft, en zou me niet al te veel zorgen maken als ik jou was.

Daniëlle
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Weer even deze topic gelezen.
Kan je niet teveel vitamines geven met compleet voer?
Ik heb wel vachtsnoepjes van Kattenkop gekregen. Geef die maar iets meer.

Het zijn er maar een paar die last hebben van deze klitten en vette vacht.
Bij de meesten knip ik de ergste klitten eruit, maar Tommie heeft inmiddels een rastavacht en hij rent weg als ik hem wil knippen :???:

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Onze Karel is te dik en kan zichzelf dus niet goed verzorgen waardoor hij ook vaak klitten heeft en ook roos. Ik ga vanmiddag direct naar de dierenwinkel voor die vitamine B-druppels en zo'n kam. Want dat klinkt wel heel goed. Hele goede tip.
Hopenlijk is het straks weer een mooie kat voordag hij naar de dierenarts moet voor zijn inenting.
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

ik heb onze kat met klitten geschoren en nu proberen we elke dag een paar keer te kammen en nu blijven de klitten weg.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik merk hier toch wel dat een goede voeding enorm veel doet met de vacht, positief dan :wink: . Maar ik las in de reactie van Carol dat zij haar Raggie borstelt, welke borstel doe je dat? Ik gebruik bij Lotte zo'n kam met die ijzeren pinnetjes. Buiten dat het zo statisch is als wat (ik hou dus nu ook een vinger op het ijzeren gedeelte), is het ook drama met Lotte. Die wil dat ding wel opvreten maar toch moet eens in de zoveel tijd wel haar staart en oksels en zo even doorgekamd worden want ik wil geen klitten natuurlijk. Maar als een borstel zou volstaan, dan zou ik dat kunnen proberen. Dus ik zou graag weten welke borstel gebruik jij?
Anonymous

kam en borstel, knipper en vijl

Bericht door Anonymous »

Over borstels gesproken:

De kam uit de dierenwinkel zien, is voor mijn kat voldoende om te vertrekken. Maar borstelen mag wel.

Ik kocht ooit bij de Trekpleister een electrische krulborstel voor een tientje. Zo´n draaiende borstel die je wel eens in de TV reclame ziet. Voor normaal mensen haar is het niet geschikt. Draait zich meteen vast in je haar. Maar mijn kat vindt het heerlijk. Voor zijn kortharige vacht is het ding wel geschikt.

Wat hij ook lekker blijkt te vinden, is een fohnborstel. Als hij natgeregend thuiskomt, droog ik hem met een handdoek af. Ik kwam een keer op het idee om de fohnborstel op hem toe te passen en dat beviel hem wel. Volgende regenbui deed ik het zelfde. Gedroogd en wel stond hij op, liep naar buiten en kwam nat weer binnen. Naar de fohnborstel toe, die ik maar weer opnieuw gebruikte. Heerlijk, dat mag ik vaker doen.

In de winter komt mijn oude kat niet veel meer buiten, zodat zijn nagels niet genoeg slijten. Ik zat een keer mijn eigen nagels bij te werken met een gewone nagelknipper en een electrisch vijltje. Hij kwam natuurlijk bovenop mijn spullen zitten, want dat wil die altijd, als ik ergens mee bezig ben. Ik dacht, ik zal je laten zien waar ik mee bezig ben, en ik knipte eerst een eigen nagel, toen een van hem. Vond ie prima. Dat ging zo door, tot ik 40 nagels gedaan had. Daarna vijlde ik een nagel van mij en een nagel van hem. Vond ie tot mijn verbazing ook wel leuk.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

onze kater is net een schaap(siberische boskat by the way), hij heeft behoorlijk lang haar met enorme krulletjes, wat in no time gaat vervilten, vooral in zijn oksels en liezen.
ik kam hem zoveel mogelijk maar dat vind hij vreselijk. erge klitten knip ik eruit.
maar hoe ouder hij word (nu iets van 8mnd en sinds hij geslachtsrijp aan het worden is worden de krullen en klitten steeds erger), hoe langer zijn haar, hoe meer krullen, hoe meer... het gaat vervilten
in zijn oksels krijgt hij ook kleine roodbruine geirriteerde eczeemplekjes, daar probeer ik het haar zo kort mogelijk te houden.

wat zijn de do's en dont's bij een vervilte vacht, en wat kan ik doen om het te voorkomen?
en wie heeft de gouden tip qua borstel/kam? ik zag er al een paar voorbij komen, maar wat is nou de beste bij een vervilte schaapjesvacht, waar kan ik die kopen en wat kost ie?
ik heb nu een metalen kam met 2 lengtes (de kortere 'pinnen' zijn voor de ondervacht oid), maar daarmee moet je echt de klitten eruit trekken, wat vreselijk pijn doet)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben bang dat je een vervilte vacht alleen maar weg krijgt door te (laten) scheren :???: Daarna goed kammen en bijhouden.
Ik gebruik ook de kam met de verschillende lengte tandjes, maar zodra ik krulletjes zie, pak ik de trimborstel met de mesjes. De krulletjes zijn voor mij HET teken dat vervilting nabij is. Je kunt een vervilte klit nog loshalen met een tornmesje, of inknippen met een schaar. Het er met een kam uittrekken is veel te pijnlijk; vervilting gaat tot op de huid en doet dus pijn zodra ja er aan komt.

Overigens kan het probleem bij je kater erger zijn door zijn geslachtsrijpheid; onder invloed van hormonen veranderen vacht en huid enigszins van structuur. Er is een speciale shampoo voor Perzen die helpt de vacht gladder te maken, maar dan moet de kat eerst wel 'ontvilt' zijn (niet gevild :smile: ).
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

wat voor trimborstel is dat die je noemt, met de mesjes? is dat veilig te gebruiken door leken?
die krulletjes zit vrees ik in het ras, onze poes heeft het namelijk ook (heel raar, de poes heeft altijd heel glad haar gehad, maar sinds zij ook geslachtsrijp word, krijgt zij ook veel slagen erin, maar niet zo schaapachtig als de kater), terwijl zij wel veelvuldig gekamd is.
de kater heeft al sinds wij hem hebben enorm krulletjes haar, wat altijd keurig uit de war bleef vanwege het bekende vettige laagje dat boskatten om de haren hebben, tot hij 2 maand terug kater begon te worden.
met de kam wil inderdaad niet, daarom ben ik nu maar overgestapt op de schaar maar dat ziet er niet uit :( zn oksels en liezen zijn nu wel erggg kaal.

we zullen eens op zoek gaan naar die shampoo. maar euhm, heb je ook tips hoe je een wilde, grote, erg sterke kater met goeie klauwen kunt wassen? :D
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mariekjuh schreef:we zullen eens op zoek gaan naar die shampoo. maar euhm, heb je ook tips hoe je een wilde, grote, erg sterke kater met goeie klauwen kunt wassen? :D
Met 2 man sterk, ieder aan een kant. Je maakt een bad in een emmer en dompelt daar de kat in. Dan eruithalen, inzepen en inwrijven, daarna afspoelen onder de kraan. Als hij erg tegenstribbelt, doe je hem in een kussensloop, dat je rond zijn hals dichtdraait. Zo heb je grip en kan hij niet protesteren (is een tip van een Boskatfokker en werkt prima). Wel twee vingers tussen hals en dichtgedraaid sloop houden :wink:

Je kunt ook met babyshampoo wassen of met anti-klitshampoo voor katten.

Naar de trimborstel zal ik zoeken.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

heb inmiddels een soort klitten 'kam' gevonden. het is een gebogen 'kam' met allemaal mesjes, die haak je onder de klit in de vacht en dan heel voorzichtig door de klit 'heensnijden'.
gekocht bij de dierenwinkel (het merk is Salon geloof ik). werkt echt super goed, aanrader!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Ik zet mijn vraag hier maar bij, ik denk wel dat het aansluit.

Mijn schoonouders hebben een langharige raskat (ze hebben die ooit gekregen), ik denk een heilige birmaan, maar ben niet helemaal zeker, in ieder geval het is een beauty, helemaal wit en langharig. Helaas zijn mijn schoonouders van het principe "een kat ' da's gemakkelijk, daar moet je niet naar omkijken" en dit brengt met zich mee dat Blanche (zo heet ze) onbeschermt buiten komt edm. Omdat ze twee keer kort op elkaar door een loslopende kater gedekt is geweest hebben ze haar al laten steriliseren (ben ik al blij om) maar andere verzorging buiten eten krijgt ze niet. Dit weekend heb ik gevoeld dat blanche haar ondervacht helemaal vervilt is, ik kocht hun vorig jaar al een volledige toiletset voor langharige katten als cadeau maar blijkbaar gebruiken ze die dus niet. Is er een andere'gemakkelijke' oplossing voor het vervilten. Begrijp me goed, mijn schoonouders zijn best lief voor blanche, maar zijn gewoon van het principe dat een kat geen uitgebreide verzorging behoeft. Ik probeer hun een beetje bij te brengen af en toe, maar écht doordringen doet het niet.
Bedankt voor jullie tips,

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

De enigste optie met een langharige kat is gewoon goed borstelen en tijdig de klitten weghalen. Tegen vervilten kun je niets doen, omdat de kat niet geborsteld word, dus daar ontkom je niet aan.

Vervilten is denk ik nog erger dan een klit, omdat er eerst een soort klit/knoop in t haar komt, en het dan steeds verder vast gaat zitten.
Op een gegeven moment gaat het dus vervilten, de klit gaat trekken, en de kat kan er veel last en pijn van hebben.
Als je ziet dat er heel erge klitten zitten, kun je bv met behulp van je man proberen de ergste vilten/klitten weg te knippen, let wel op dat je niet in de huid steekt/knipt.

Toch je schoonouders zien te overtuigen dat ze de kat echt moeten verzorgen, dus kammen/borstelen, omdat de kat er anders veel last van heeft. Ze zullen ongetwijfeld heel gek met de kat zijn, maar ik zou ze toch met klem zover zien te krijgen dat ze echt wat aan de vachtverzorging gaan doen, want dat is echt nodig.
Doen ze dit niet, dan zou ik naar andere oplossingen gaan zoeken, zoals misschien het zoeken naar een thuis waar men wel de kat wil borstelen (in overleg met je schoonouders natuurlijk), omdat dit gewoon hard nodig is bij een langharige kat.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Plaats reactie