Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Bericht door 6-2love »

Wij hebben 6 katten. Een van de poezen, Bloempie, heeft de laatste tijd een slechte vacht. In de ondervacht ontstaan er steeds maar weer klitten. Met veel pijn (aan Bloempies kant :sad: ) en moeite kammen we de klitten er steeds weer uit. We borstelen en kammen haar meerdere malen per dag. Wanneer we het 1 dag overslaan komen de klitten direct terug. Bloempie is een gewone europese (vuilnisbak) korthaar van 4 jaar oud. Ze eet goed en is net zo levendig als altijd. Alleen die vacht....... :???:

Op advies van de dierenspeciaalzaak geven we haar (en de rest) nu vitamine b druppels door het voer. Daar is na 2 weken nog geen verandering op te signaleren. We houden het voorlopig nog even vol. Maar volgende maand moet een andere poes gesteriliseerd worden. Mocht de vacht conditie van Bloempie dan NIET verbeterd zijn mag ze mee op schoolreisje naar de dierenarts.

Herkent iemand dit probleem? Zijn er nog goede ideeen voor dat Bloempie een borstelfobie ontwikkeld?

Alvast bedankt!
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik weet niet wat voor kam je gebruikt maar wij hebben hier een ijzeren kam die er uitziet als een marteltuig maar wel heel goed werkt! Het is een handvat met daarop zeg maar een zaag die rondgebogen is. Ik heb dit gekocht op aanraden van de vrouw in de dierenwinkel en die kam is echt goed! Daarmee haal je juist die dode haren uit de ondervacht eruit. Wij borstelen onze chihuahua er ook mee die had ook altijd last van klitten maar nu we dit 1 keer per week doen heeft hij er bijna geen last meer van. Wel duur in aanschaf: E 9,95
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wij hebben een kam/borstel (gekregen) speciaal voor klitten. Het is een kam met mesjes die echt goed door de klitten heenkomt. De prijs is vreselijk (49 euro :oops: ) maar we kunnen alle katten ermee kammen; het verwijdert dode haren, trimt klitten en beschadigt de huid niet.
Ik ken het probleem wat je beschrijft trouwens niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

O dan valt die 10 euro ook wel mee! Ik vond dat al duur omdat je voor een zelfde geval voor de hond maar de helft kwijt bent, maar het kan dus nog erger :lol:
Ik ken het probleem ook alleen van de hond, maar die is langharig. Ik heb ook twee Ek-tjes maar die hebben dat niet.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Bedankt voor jullie reacties. Het is fijn de ervaringen van andere te horen.
Wij hebben 2 borstels. Een rubbere met nopjes en een ijzere kam. De kam komt wel diep in de vacht maar je trekt de klitten er echt uit en dat vinden de katten niet echt prettig :cry: Misschien dan toch maar andere borstels aan schaffen.
Maar ik ben toch bang dat de klitten een dieper ligende oorzaak hebben aan gezien dat de rest van de katten geen klitten hebben.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He Shaz,

Ik heb een kam gekocht die leek op jou beschrijving. Het heeft een blauw handvat en heet dematting comb van Pet's products. Is dat dezelfde?
De kosten zijn ongeveer gelijk 9 euro.
Madonna heeft ook niet zo'n goede vacht, vooral op dr onderrug, kont. Ook heeft ze roos lijkt het wel op die plekken.
Ik was even bang voor luis, maar volgens de da was dat het niet.
Hebben jullie katten ook "roos"?

Groeten Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ja.... dat klinkt als het soort klitten dat Bloempie heeft. Ze zitten voornamelijk bij haar onderrug en flanken. In de klitten zitten huidschilfertjes, net als roos. Werkt de borstel goed bij jullie?

Ik ben blij dat iemand het herkent. Heeft jullie Madonna de slechte vacht ook altijd al gehad of is het ook opeens gekomen zonder dat er grote veranderingen in de leefomgeving zijn geweest?

Groeten
Lida
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Lida,

Is Bloempie ook zwart? Madonna heeft het nu al een tijdje en Arie heeft het ook. Beiden zijn ze zwart.
De vacht voelt vettig aan en heeft wat lichter onderhaar. Volgens mij is dit de oude vacht die ze niet voldoende verwijderen. Ik heb weleens gehoord dat ze zich dan niet voldoende wassen op deze plekken.

Tommie de broer van Arie is ook zwart en bij hem is dit uit de hand gelopen. Hij heeft echt vervilte klitten aan zijn onderrug. Dit komt, omdat hij zo schuw is en zich helemaal niet laat behandelen of kammen.
Tommie is ook half gecastreerd ivm een niet ingedaalde bal. Volgens mij is hij daarom ook schuwer en zijn de vachtproblemen bij hem erger. Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die dit (her) kennen.

Ik heb vanmiddag die kam gekocht en ze vinden het wel lekker.
Nadat ik ze hiermee gekamd heb borstel ik ze nog even met een borstel van rubber met noppen. Hierdoor raken ze in ieder geval veel dode haren kwijt. Wel zie je dan meer roos.

Ze eten hier allemaal (alle 23) hetzelfde voer en het gaat om 3 katten. Allen zwart
Ze eten RC Sensible en Hills Orale Care.

Groeten Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

23 katten??!! Wow mensen vinden dat wij er al veel hebben! (op een flat)

Nee Bloempie is niet zwart, ze is een bruine schone ( met klitten) De klitten die jij omschrijft lijken op die van Bloempie. Wij borstelen ook met de rubbere borstel. En ik ga direct ook zo'n "zaag"borstel aanschaffen.

Ik wilde graag een fotootje van Bloempie toevoegen maar dat gaat helaas niet.

Bedankt voor het advies
groetjes Lida
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Hihi ja ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven :lol: De mijne heeft een roze handvat en er staat Lawrance op, ik weet niet meer wat er op de verpakking stond?? Maar zal vast hetzelfde idee zijn.
Maar inderdaad het viel mij ook al op dat Xandor wel "roos" heeft en Quinto niet en Xandor is ook zwart. Toch wel apart :lol:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Misschien komt het omdat ze zwart zijn Shaz en valt die roos dan meer op.
Hoewel Bloempie bruin is en ook die roos heeft.
Die kam ziet er als je het neerlegt uit als een scheermes. Zo'n handding, maar dan met een gebogen kam ipv een scheermes. Snap je er nog iets van?? :ethink:

Katten en Bella :wink:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou nee die van mij is toch echt een zaag, heeft ook van die hele kleine driehoekjes.
En Quinto is ook zwart met bruin en wit en die heeft er geen last van. Maar met al die donkere kleuren zou het bij hem toch ook op moeten vallen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ha, Shaz,

Dat heeft het gebogen stuk van mij ook. Het is net een kam met zaagjes.
Werkt wel goed!
Ze vinden het nog goed ook :cool:
Blijft toch vreemd dit met die vacht, vooral omdat ze allemaal hetzelfde te eten krijgen.
De tanden van de kam hier zijn als zaagjes. Die van jou is anders? Een grote gebogen zaag???? :ethink:
Ben benieuwd :shock:

Katten en Bella :wink:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee een kleine zaag die gebogen is tot een rondje en dan aan het handvat vast ziet.
De katten hier hebben heel weinig geduld normaal met kammen maar deze borstel vinden ze lekker en daar blijven ze dus rustig voor liggen :lol:

Zou het niet helpen om de klitten er 1 keer helemaal uit te laten halen door een professioneel iemand (heb je die ook voor katten?) zodat je het daarna makkelijker zelf bij kan houden?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Madonna heeft gewoon dode haren en roos. Haar ondervacht is niet genoeg verzorgd.
Voor Tommie zou dat wat zijn, maar die is te schuw.
Volgens mij zijn onze martelwerktuigen hetzelfde, tenminste qua werking. Die van mij is in tanden, kleine zaagjes onderverdeeld. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer.
Voor Madonna en Arie doet dit veel. Tommie is lastiger.

Groeten Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie