Nagels achterpootjes knippen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 dec 2008 15:38

Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Sas »

Hoi iedereen,

Toen ik mijn poes uit het asiel haalde waren haar nageltjes erg lang. Ze bleef overal in hangen. Gelukkig heb ik speciaal schaartje voor het knippen, maar het gaat toch moeilijker dan ik verwacht had :roll: Haar voorpootjes zijn nu gedaan (met hulp van een vriendin van me), maar de achterpootjes gaan echt niet.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Hoe kan ik haar het beste vasthouden? En hoe geef ik haar zo min mogelijk stress?

Alvast bedankt!

Sacha
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Leonie89 »

mijn vriend houdt onze poes altijd vast en ik knip.. hij houdt dat een hand vlak boven haar staart/onderrug en zijn andere hand onder de oksels langs.. met haar rug tegen hem aan.. hij kan dan met de hand bij haar heup haar goed richten en ik heb dan twee handen vrij om haar poot vast te houden en te knippen..
onder dit alles moet je haar blijven knuffelen en lief tegen haar praten..
als ze hevig begint te spartelen gewoon neerzetten en een paar minuten later weer proberen.. en bij ons helpt het altijd als ik de schaar pas op het laatste moment achter mijn rug vandaan haal.. want zo gauw ze de schaar ziet weet ze wat er komen gaat en is de poging al mislukt..
Gebruikersavatar
Sas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 dec 2008 15:38

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Sas »

Dat ga ik eens proberen, dankje :) Binnenkort weer even wat hulp inschakelen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Shaz »

Misschien het anders een keer door de dierenarts laten doen? Want normaal gesproken als ze het zelf bij kunnen houden door het lopen op een harde ondergrond en het krabben op een krabpaal is het niet nodig om de nagels te knippen. Ik heb het tenminste bij onze katten nog nooit hoeven doen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Leonie89 »

Shaz schreef:Misschien het anders een keer door de dierenarts laten doen? Want normaal gesproken als ze het zelf bij kunnen houden door het lopen op een harde ondergrond en het krabben op een krabpaal is het niet nodig om de nagels te knippen. Ik heb het tenminste bij onze katten nog nooit hoeven doen.
komen jou katten ook buiten? mijn oude kat komt heel veel buiten, dus daar hoef ik de nagels nooit van te knippen.. maar Benthe komt niet buiten en blijft overal in haken, ondanks dat ze gek is op haar krabpaal..
Gebruikersavatar
Sas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 dec 2008 15:38

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Sas »

Aan de dierenarts heb ik ook al gedacht, maar ik heb gezien hoeveel weerstand ze bood bij het asiel toen die mevrouw haar in de reismand wilde doen. Ik vermijd dat dus liever als ik het ook zelf kan doen :P maar toch bedankt voor de tip! :)

Mijn kat komt (nog) niet buiten, dus erg snel slijten de nageltjes niet...

Ik heb nog geen tijd gehad de achterpootjes te knippen, dus ik kan helaas nog niet vertellen hoe het gegaan is. Met haar achterpootjes blijft ze gelukkig ook niet haken, dus veel haast heeft het niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Shaz »

elvedinenleonie schreef: komen jou katten ook buiten? mijn oude kat komt heel veel buiten, dus daar hoef ik de nagels nooit van te knippen.. maar Benthe komt niet buiten en blijft overal in haken, ondanks dat ze gek is op haar krabpaal..
Nee hoor, onze drie katers komen alleen in de zomer in de tuin maar verder komen ze niet buiten.
groetjes Sharon
sarahjoe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2014 21:58

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door sarahjoe »

Mijn poes Ferre heeft dankzij mijn slechte haar en borstelverzorging enorme klitten.
Onder haar buik en hals etc heeft ze enorme klitten.
Borstelen lukt niet meer. Wie heeft een tip?
sofi
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Ms Maaike »

Er zijn kattentrimsalons. Even googlen voor eentje bij jou in de buurt. :) Als je de klitten en vervilting in de vacht laat zitten kan Ferre zich niet meer goed schoonhouden. Het trekt heel erg en de kans op moeilijk bereikbare wondjes wordt steeds groter. Bij een kattentrimsalon weten ze doorgaans goed om te gaan met dit soort gevallen. Sommigen werken met een roesje, anderen niet. Je zal tips krijgen hoe je het goed bij kunt houden en anders kun je om de zoveel tijd een afspraak maken. Succes met Ferre. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door yana »

Nagels schterpoten; ook mijn probleem hier. Hoe doe ik dat? Let wel, in mn up ik heb geen hulp..
Voorpoten gaat ok achterpoten.. dan heb ik geen controle over de voorkant..
Cerna

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of je kat(ten) makkelijk meewerken, maar ik heb het in het verleden ook wel eens alleen gedaan bij Amber en dan legde ik haar op haar rug op schoot, kop tegen de linkerarm en zo kon ik haar met die arm in bedwang houden en ook nog de linkerhand gebruiken om de poot vast te houden en met de rechter knippen (of andersom wanneer je links bent).

Sommige katten vinden het heerlijk om als een baby op je arm te liggen, anderen schieten gelijk in de stress dus dat kun je het best zelf beoordelen :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door Rik »

Ja, hier vinden ze het allebei ook heerlijk om op hun rug te liggen en dat ik dan de nek masseer. Alleen wel dwars over mijn benen. Op de een of andere manier vind Bono het niet lekker om lang over mijn benen op zijn rug te liggen. Zijn ze van het begin aan gewend dus kan ik zonder veel moeite de pootjes masseren en indien nodig nageltjes knippen.

Overigens zijn de nageltjes van de achterpoten vrijwel nooit nodig. Die zijn altijd wel wat botter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Nagels achterpootjes knippen

Bericht door yana »

Middelste 2 nagels achter zijn altijd langer. Schijnt ook te horen ( krabben ze buik van prooi mee open) maar die hoor ik dus duidelijk met lopen.
Weet niet of Spotje dat gaat toelaten op dr rug; die ligt nooit op dr rug
Plaats reactie