Gebit bij jonge katjes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
rosie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 09:18

Gebit bij jonge katjes

Bericht door rosie »

Op welke leeftijd zal een jonge kat (5 maanden) gaan wisselen. heeft het dan tot gevolg dat ze minder eetlust hebben?
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: gebit bij jonge katjes

Bericht door Muizenis »

Hoi,

Dit was voor mij een klok en klepelverhaal dus heb ik het opgezocht. Dit kwam ik erover tegen:
Op een leeftijd van 4 tot 5,5 maanden vindt de wisseling van het melkgebit naar het blijvende gebit plaats, op 6 - 7 maanden is dit voltooid.
Een volwassen kat heeft 30 tanden en kiezen, die we onderscheiden in snijtanden (incisivi) , hoektanden (canini’s), valse kiezen (premolaren) en ware kiezen (molaren). De hoek - en snijtanden zijn geschikt om goed stukken vlees uit een prooidier te kunnen scheuren, de kiezen, met een puntige vorm, kunnen botten verbrijzelen en de achterste kiezen kauwen het voedsel..
Het wisselen van een melkgebit naar een volwassen gebit kan soms pijnlijk zijn voor de kitten. Je kunt hem dan helpen door een met een, in koud water gedompeld en goed uitgewrongen washandje, voorzichtig het tandvlees te masseren. De kou verzacht de pijn en de massage bevordert de doorbloeding van het tandvlees.
Tijdens het wisselen wordt de melktand opgelost door de blijvende tand die ronder ligt en wil doorbreken. De melktand valt uit en de blijvende tand neemt de plaats in. In sommige gevallen lost de melktand niet goed op en blijft zitten, de blijvende tand zal dan in een verkeerde richting doorbreken. Let hier goed op bij het wisselen, want als dit gebeurt, zal de dierenarts de melktand moeten verwijderen.
Laat de dierenarts het gebit na het wisselen altijd goed controleren.
Jouw katje zit er middenin en kan er dus last van hebben maar of dat haar/zijn eetlust zou verminderen? Doorgaans gebeurt dit loslaten juist tijdens het eten en wordt het tandje door de kat doorgeslikt. Soms - en dat geluk heb ik gehad - laat een tandje los als het katje met je speelt en aan je handen knabbelt. Uiteraard heb ik dat tandje bewaard en zit het met o.a. snorharen en losgelaten nagelvliesjes in een klein doosje 8-) ... (ik ben een rare als het dit soort memorabilia van mijn katten betreft :lol: )

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gebit bij jonge katjes

Bericht door Sandra W »

Ik heb al heel veel (asiel)kittens op zien groeien en deze hadden geen last van het wisselen en verloren ook niet hun eetlust, dus daar hoef je je gelukkig geen zorgen om te maken.

Als je kittentje echter in de wisselperiode een beetje onhandig van de brokjes eet en ze steeds uit zijn bek laat vallen kan het zijn dat het wat pijn doet door het wisselen en dan geef je hem gewoon tijdelijk wat geweekte brokjes (met wat lauwwarm water) of ook wat natvoer, zodat hij minder hoeft te kauwen. Wel even oppassen voor diarree bij natvoer, want dat is echt niet goed voor kittens.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: gebit bij jonge katjes

Bericht door Maartje »

Toevallig lag ik gister op bed en voelde iets hards op bed liggen ik keek het leek wel een kruisje zeg maar, ik keek eens goed en er zat wat opgedroogd bloed aan.. jeej het is een tandje (kiesje waarschijnlijk) meteen in een bakje gedaan hihi vind ik wel interessant.

Dus de 2 heren zijn nou aan het wisselen

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: gebit bij jonge katjes

Bericht door Seemy »

Ik heb 1 x een tandje gevonden in huis, maar verder helemaal niet.
Inmiddels is Brenton een 7 maand oud en ik heb nooit iets gemerkt van een verminderde eetlust. Het zal dus allemaal wel gewoon zonder dat hij er echt las van heeft zijn gegaan.

Ik ben nou trouwens wel benieuwd of hij alles inmiddels al gewisseld heeft... :?: :?: :?:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Lana »

Lana had laatst 4 van die lange boventanden.. Aan beide kanten zat er een grote volwassen tand naast haar melktandje..
Ze zijn er nu uit.. Maar ik heb heel goed opgelet of ik de tandjes ergens vinden kon.. Wij hebben een hele donkere vloer, ik zie er alles op, maar deze niet..
Wij denken dat ze zijn doorgeslikt! Ik hoop dat dat van binnen geen kwaad kan?

Lana heeft verder geen last van het wisselen.. Ze eet zoals ze normaal ook doet! :smile:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Leonie89 »

hahaha heb je daar geen foto's van?? dat zou mooi zijn als je daar een gaapfoto van zou hebben :grin:
ik heb zelf mijn eerste wisseltandjes doorgeslikt omdat ik bang was dat het pijn zou doen.. :lol:
ik denk niet dat het kwaad kan, ik ben er nog steeds ;-)
(niet de poep gaan doorzoeken, je vindt niets, geloof me....... :roll: )
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Lana »

Whaha!!! Dat was ik ook niet echt van plan!! :P:P
Het zag er inderdaad wel raar uit! Wel stoer! haha

Ik kijk het maar gewoon aan of ze er last van krijgt.. :icon_shifty:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Tommy2008 »

Gisteren tijden het castreren heb me dierenarts gelijk een hoektandje getrokken bij Tommy die zat los !
In de mond van me kat lijkt zo'n hoektand veel groter als dat ik hem nu heb, in een potje mee gekregen.
De Dierenarts zei dat de melktandjes voor al gewisseld zijn !
snijtandjes voor slikken ze meestal in tegelijk met het eten en hoektandjes (of hoe het ook heet , die grote in iedergeval ;-) )kan je nog wel eens tegen komen maar gebeurt zelden !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door rieneke »

het gebeurt heel vaak dat ze die tandjes doorslikken, dat kan geen enkel kwaad.

ben wel jaloers op de tandjesbezitsters hoor, ik zit er al zo lang op te azen!
wie weet met moos :smile:
norma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2008 09:52

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door norma »

ik heb 2 katjes poes en kater.beide 6 maandjes en volgens mij ook aan het wisselen.
zag wel heel veel nieuwe kleine tandjes komen,maar ik kreeg van de da te horen dat ze een stinkbek krijgen.
en de mijne hebben het ook.
zijn er tips tegen de stinkbekjes.ik kan niet tegen die geur.hihi
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sandra W »

Je kunt hun tandjes gaan poetsen met een speciaal tandenborsteltje als ze dit goed vinden. Dit lijkt een beetje op een heel klein washandje dat je over je wijsvinger doet en is te koop bij de dierenarts en goede dierenspeciaalzaak. Als je ze er jong aan went dan zullen ze het later ook toestaan.

Verder kun je ze ook rauw vlees geven waar ze hard aan moet scheuren, want dat maakt dan gelijk ook hun tanden en kiezen schoon. Helaas helpen speciale snoepjes of sticks niet bij katten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sweatsticky »

Mijn poesje Zoe heb ik twee weken geleden uit het asiel gehaald. Ze is toen geschat op een leeftijd van 3 maand. Ze is echter nog vrij klein. Ze weegt nu 1300 gram.
Vandaag vond ik een hoektandje. Volgens mij is ze al aan het wisselen...ze bijt nu ook graag op dingetjes en ze ruikt uit haar bekje.
Ze eet alleen harde brokjes, geen zacht voer. Haar tandjes en haar bekje zien er verder goed uit.

Zou ze misschien toch iets ouder zijn? :eshifty: Of kan een katje ook wel wisselen op een leeftijd van 3, 5 maand?

Groetjes Sweatsticky
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Muizenis »

De leeftijd van het wisselen is een indicatie, 2 weken eerder is geen uitzondering (heel soms worden mensenbabies al met tandjes geboren!) Qua gewicht zit ze in ieder geval wel op de goede lijn. Een kitten groeit ongeveer met 100 gram per week. Wanneer het een tenger poesje is zal dat iets daaronder liggen en klopt de 1300 gram dus precies!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Sweatsticky »

Okay..alles is goed dus! Super bedankt voor je antwoord!
Plaats reactie